Żegluga

Karlino taką nazwę ma nowy statek Polskiej Żeglugi Morskiej, który armator odebrał z chińskiej stoczni. To 62. jednostka tego największego polskiego armatora.

- Karlino to bliźniaczy statek do masowców Szare Szeregi i Armia Krajowa - mówi zarządca komisaryczny PŻM Paweł Brzezicki. - To są statki, które na rynku globalnym będą do wożenia suchych ładunków masowych. Statki z potężnymi dźwigami, 30-tonowymi. Będą wozić głównie zboże, produkty rolne w relacjach z Ameryki Północnej do Europy i w relacji coraz częstszych w PŻM-ie, z Morza Czarnego do Afryki Północnej.

Jak podała Polska Żegluga Morska - masowiec Karlino w pierwszą swoją podróż popłynie z ładunkiem stali z portów chińskich i koreańskich do portów w Kostaryce i Meksyku. W dziewiczym rejsie statkiem dowodzi kpt. ż. w. Paweł Wajgelt.

W chwili obecnej flota Grupy PŻM składa się z 62 statków, a już za miesiąc powiększy ją Sopot - jednostka bliźnicza m/s Karlino.

Karlino (nr IMO 9727510), to nowoczesny, ekonomiczny w eksploatacji udźwigowiony masowiec szerokolukowy ("otwarty") projektu Deltamarin 37 o nośności 39 035 t, tonażu pojemnościowym brutto 25 278 i netto 13 200, długości całkowitej 179,99 m, dł. między pionami 176,65 m, szerokości konstrukcyjnej 30,00 m, zanurzeniu 10,50 m i wysokości bocznej 15,00 m. Zbudowany przez stocznię Zhoushan ZJ Yard z grupy Yangfan Group Co Ltd (stoczniowy nr budowy BC38K-PZ07), noszący banderę liberyjską statek charakteryzuje się pojemnością ładunkową 51 288 m³ (ziarno) i 48 918 m³ (bale).
Napęd główny, z pojedynczą śrubą i silnikiem (MAN-B&W 5S50ME-B9, prod. Dalian Marine Diesel Co Ltd - Chiny) o mocy MCR 6050 kW (8226 KM) zapewnia prędkość eksploatacyjną 14 węzłów (ze spalaniem paliwa na poziomie 18 ton na dobę). 

Więcej >>>

Radio Szczecin, PortalMorski.pl

Fot.: PŻM

Masowiec Karlino
Masowiec Karlino

Komentarze   

+7 Kilka pytań do armatora
Czy PŻM w związku ze strategicznymi planami rządu dla których surowce takie jak gaz LNG i ropa są strategiczne
posiada jakiekolwiek plany zakupu gazowców i zbiornikowców? ( przypomnę ,że 100 % dostaw ropy i gazu do polski drogą morską realizują obcy armatorzy )
Czy PŻM będzie miała lub ma wsparcie rządu w ramach takiej strategii jaką prowadzi rząd w ramach której flota PŻM zostanie zasilona gazowcami i zbiornikowcami ?
Czy są plany lub wizje w PŻM wprowadzenia innych statków do floty np.: kontenerowców.
W ostatnich latach systematycznie wzrósł tonaż przeciętnego budowanego masowca tym czasem PŻM mentalnie jeżeli chodzi
o wielkość jednostek tkwi w głębokich latach 70 tych , w związku z tym zachodzi pytanie dlaczego PŻM nie wprowadza do swojej floty jednostek większych np.: 150 lub 180 tyś dwt ?
04 sierpień 2019 : 16:24 jakie macie plany Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 ...
hehe, troche sie usmialem, ale mysle ze na twoje pytanie nie musi odpowiadoac nikt z biura. w PZM nigdy nie bedzie zbiornikowcow, po A za cene jednego gazowca (okolo 150-200 mln USD moze wiecej) PZM moze kupic z 6 masowcow, po B kto bedzie na nich plywal i je serwisowal, to nie jest tak ze wlawasz sobie gaz do zbiornikow i plyniesz, zaloga musi byc doswiadczona bo wbrew pozorom spalanie gazu na statku to nie jest takie proste jak w aucie, no a po C taniej jest wyczarterowac albo kupic ladunek z transportem, niz inewstowac w cos calkowicie nieoplacalnego.
10 sierpień 2019 : 16:17 kordian Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 B&W
A na zdjęciu wiekowy i już dawno złomowany panamax duńskiej budowy.... a Karlino to mniejszy, ale nowoczesny B.Delta 38...
05 sierpień 2019 : 13:43 Polsteam.. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Statki z potężnymi dźwigami, 30-tonowymi
Jakoś ich nie widać, zdmuchnęło je z pokładu ?
05 sierpień 2019 : 15:21 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Większe jednostki
Swoja drogą ciekawostką jest to ,że stocznie azjatyckie oferują masowce nieznacznie dłuższe ale takie jak NISSOS KYPROS ,który przy długości 189.9m posiada aż 55,222 tyś dwt czyli mamy statek nieznacznie większy od masowca Karlino ale bijący go na głowę w nośności . Szkoda ,że armator PŻM nie zamawia tych większych jednostek bo różnica w cenach obu typów nie znacząca a zyskujemy na nośności . Czyli za niewielką różnice pieniędzy zyskujemy znacznie na tonażu
05 sierpień 2019 : 17:09 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 nn
statek ktory przytaczasz jest o 10metrow dluzszy i o 2.5 metra szerszy wiec nie jest to statek nie wiele wiekszy tylko statek wiekszy o okolo25% -1/4rtą!jest to kompketnie inny rzad wielkosci i ceny,statki ktore buduje pzm - handymaxy sa najbardziej poszukiwanymi i elastycznymi jesli chodzi o pozyskiwanie dla nich ladunkow,do tego mega ekonomicznymi,18 ton paliwa na dobe to naprawde ekstra wynik,chociaz wydaje mi sie to nierealne przy probie wykrecenia 14knotow z tak slabego silnika,mysle ze wtedy bedzie to okolo 30ton/doba.pozdro
06 sierpień 2019 : 10:44 mm Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Polskie stocznie
A gdzie strategiczne plany ratowania polskich stoczni- a zamawiamy u Chińczyka... Czyżby tylko instytucje Państwowe MON , UM, SAR ,SG mogły sobie pozwolić na tę przyjemność ?? A największy polski armator kupuje. Tam gdzie taniej
07 sierpień 2019 : 05:16 Xesqu Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 a
A słyszałeś by jakaś polska stocznia wybudowała jakikolwiek masowiec w ciągu ostatnich 10 lat?
07 sierpień 2019 : 11:05 mm Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Tak trzymac!
Zalosne komentarze malkontentow bez pojecia. Pochwalam wybor statku i stoczni, takie statki ma moja firma i bardzo dobrze zarabiaja. Oblozenie z czarteru na czarter. Zadnej polityki, propagandy czy sentymentow o fladze. "Shipping is about money!" i statki maja zarabiac. Szacunek sie nalezy dla ikony shippingu polskiego Pana Kargera ktory nie dopiscil do rozkradzenia majaktku panstwa jak to zrobila dyrekcja PLO. Pomiomo trudnosci jak PZM bedzie mial godnych nastepcow Kargera u steru to wyjdzie na prosta. Zycze sukcesow i nasladowcow.
07 sierpień 2019 : 13:05 Zdzislaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 POZNAJCIE FAKTY UKRYWANE PRZEZ MEDIA
PRZED WYBORAMI ZACZNIJMY MYŚLEĆ! Komu zależy na zniszczeniu naszego narodu, na zniewoleniu kraju?... Zapomnieliśmy o całkiem niedawnych wydarzeniach, które powinny wzmóc naszą czujność.
Nasz wschodni sąsiad - Rosja - ingerowała w wybory prezydenckie w USA, maczała palce w wyborach we Francji. Czy o naszych wyborach nie pamięta? Więcej w tekście :
https://madrapolska.blogspot.com/2019/08/wojna-hybrydowa-w-polsce-macki-cara.html
30 sierpień 2019 : 18:05 Mądra Polska Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1