Żegluga

Sejm przyjął w środę ustawę o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym. Ustawa rozszerza możliwości uzyskania dofinansowania przez armatorów.

Za przyjęciem ustawy głosowało 410 posłów, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 3 posłów.

Przygotowana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ustawa o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym ma umożliwić rozwój i modernizację floty statków żeglugi śródlądowej przez zapewnienie finansowego wsparcia armatorom ze środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej, przy jednoczesnym uwzględnieniu celów środowiskowych i pozytywnych efektów ekonomicznych.

Ustawa wprowadza nowe instrumenty wsparcia armatorów, jak możliwość umorzenia części kredytów preferencyjnych. Jest też możliwość refinansowania zakupu składników wyposażenia statków, poszerzony został zakres potencjalnych beneficjentów. Stają się nimi armatorzy statków pasażerskich, statków utrzymaniowo-technicznych i armatorów zagranicznych.

Dostosowano w niej polskie prawo do zaleceń Komisji Europejskiej w celu prawidłowego stosowania przepisów dotyczących pomocy publicznej w przypadku działalności Funduszu Żeglugi Śródlądowej. Dostosowano także funkcjonowanie Funduszu Rezerwowego do prawa europejskiego. Nowe rozwiązania powinny też zwiększyć efektywność wykorzystania środków z Funduszu Żeglugi Śródlądowej.

autor: Łukasz Pawłowski

1 1 1

Źródło: