Żegluga

Kolejna konferencja nawigacyjna zorganizowana przez EUGIN (Europejska Grupa Instytutów Nawigacji) oraz Polskie Forum Nawigacyjne (PFN) odbyła się w Warszawie w dniach 08-12/04/2019. Jednym z organizatorów Konferencji był Urząd Morski w Gdyni. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.  

Wysiłki głównego organizatora i gospodarza konferencji - przewodniczącego rady EUGIN oraz PFN, pana prof. Krzysztofa Czaplewskiego - poskutkowały utworzeniem bardzo atrakcyjnego programu z udziałem ważnych przedstawicieli instytucji tworzących systemy globalnej nawigacji (GNSS), w tym m.in.:

  • GPS-WAAS - J. Miller - NASA, Deputy Director of the Policy & Strategic Communications Division with the Space Communications and Navigation Program (SCaN) at the National Aeronautics and Space Administration (NASA) Headquarters), USA
  • GALILEO - Ignacio Fernandez Hernandez, Galileo Authentication and High Accuracy Service Manager Directorate of EU Satellite Navigation Programmes, European Commission Brussels, Belgia
  • GLONASS - Dr Sergey Revnivykh, Director of GLONASS Evolution Department at Information Satellite Systems, Reshetnev Corporation, Moscov, Rosja.

Obecni byli obecni również przedstawiciele instytutów badawczych i uniwersytetów, których pełną listę wraz z tytułami prezentacji można znaleźć na stronie konferencji: https://enc2019.eu

Tematy wiodące tegorocznej konferencji to perspektywy rozwoju satelitarnych systemów GNSS, możliwości ich zakłócania i walki z piractwem elektromagnetycznym, nowoczesna nawigacja morska i lotnicza w połączeniu z e-Navigation, pojazdy autonomiczne, systemy zarządzania statkiem lub flotą oraz aspekty systemów inteligentnych.

Urząd Morski w Gdyni reprezentowany był przez dyrektora, kpt. ż.w. Wiesława Piotrzkowskiego oraz Marka Dziewickiego z Pionu Oznakowania Nawigacyjnego, który wygłosił bardzo interesująca prezentację związaną z nawigacją precyzyjną pt. Precise navigation with integrity monitoring in practice. Case study of the Ground Based Augmentation System (GBAS) for Gdansk Bay and Gdynia Port , (M.Dziewicki, J.Pietraszkiewicz, W. Tycholiz).

rel (UMG)

Fot.: UMG

Marek Dziewicki, Przedstawiciel UMG ON prezentuje systemy nawigacji precyzyjnej Zatoki Gdańskiej
Marek Dziewicki, Przedstawiciel UMG ON prezentuje systemy nawigacji precyzyjnej Zatoki Gdańskiej
1