Magazyn branży morskiej

Zamów już dziś. Darmowa dostawa

kup teraz

Żegluga

Wiosną br. na Kanale Gliwickim ruszą prace związane z likwidacją miejsc najbardziej ograniczających żeglugę - zapowiedział w środę dyrektor Wód Polskich Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach Łukasz Lange.

Jak zasygnalizował, wraz z dobiegającą powoli końca wieloletnią modernizacją śluz kanału (ostatnie z sześciu luz mają być gotowe, po modernizacji, do 2021 r.), przygotowywana jest także koncepcja jego pogłębienia.

Kanał Gliwicki o długości ponad 41 km zbudowano w latach 1933-39, w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego. Droga wodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m łączy port Gliwice z portem na Odrze w Koźlu i dalej, przez Odrę, ze Szczecinem i siecią kanałów niemieckich.

W lipcu 2016 r. na Kanał Gliwicki wypłynęły pierwsze po pięciu latach barki wiozące węgiel. Dowiozły one tą drogą wodną i dalej Odrą węgiel do elektrociepłowni Kogeneracja we Wrocławiu. W całym 2018 r. kanałem przetransportowano ponad 200 tys. ton węgla i prześluzowano 16 tys. jednostek pływających (w 2017 r. było to 12 tys. śluzowań, a w 2016 r. - 5 tys.).

Głównym utrudnieniem w żegludze, a szczególnie w masowym transporcie towarów Kanałem Gliwickim, jest jego stan techniczny. Przez lata powojennej eksploatacji śluzy uległy zużyciu, a sam kanał - zamuleniu. Środki administratora nie wystarczały na większe remonty i modernizacje.

Lange podczas środowego briefingu w Gliwicach przypomniał, że o ile głębokość Kanału Gliwickiego po oddaniu go do użytku pod koniec lat 30 ub. wieku wynosiła ok. 3,50 m, obecnie - w zależności od miejsca - średnia głębokość to 1,80-2,20 m,.

„Wiosną zaczniemy usuwać na Kanale Gliwickim 'miejsca limitujące' (chodzi przede wszystkim o przeszkadzające w żegludze płycizny - PAP), które są dla nas najbardziej istotne. Będą to piąta i szósta sekcja kanału oraz ujście Kanału Kędzierzyńskiego na drugą sekcję” - zapowiedział dyrektor gliwickiego RZGW.

„Mamy na to przeznaczoną kwotę ok. 500 tys. zł. To będzie dynamiczna inwestycja utrzymaniowa. Jeżeli potrzebne będą większe wartości, zapewne będziemy próbować uzyskać je większe. Obecnie będziemy starali się zapewnić bezpieczny transport dla towarów oraz turystyki i rekreacji” - dodał.

Lange zaznaczył też, że „przyspieszają” działania związane z koncepcją udrażniania całego Kanału Gliwickiego. Wskazał, że powołano zajmującą się wyłącznie tą kwestią grupę na poziomie Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, w której uczestniczą też przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Jak przypomniał w środę szef gliwickiego RZGW, na Kanale Gliwickim trwa modernizacja czterech z sześciu śluz (remonty dwóch już zakończono). Prace na dwóch śluzach powinny zakończyć się w tym roku, a na dwóch kolejnych – w 2021 r.

Sześć śluz o różnicy poziomów od 4,2 do 10,4 m umożliwia pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcu Kanału Gliwickiego. Każda z tych śluz ma dwie bliźniacze komory o długości 71,5 m i szerokości 12 m.

W ramach Programu dla Odry 2006 udało się w latach 2004-2008 wyremontować południową komorę śluzy Kłodnica. Środki unijne umożliwiły rozpoczęcie gruntownych modernizacji śluz Łabędy, Dzierżno, Rudziniec oraz Kłodnica.

Prace na śluzach w Rudzińcu i Kłodnicy zakończyły się w 2015 r. Rozpoczęto modernizacje śluz w Łabędach i Dzierżnie, jednak umowy z wybranym w 2012 r. wykonawcą prac w tych obiektach zostały w 2016 r. i 2017 r. wypowiedziane. Po ponownym wyborze wykonawców – według środowej informacji dyrektora gliwickiego RZGW – prace na tych obiektach są obecnie zaawansowane w niemal 90 proc. i powinny zakończyć się jeszcze w tym roku.

Trwają też docelowe remonty śluz Nowa Wieś oraz Sławięcice (w poprzednich latach wykonano już na nich częściowe prace). „Tam już dobijamy niemal do 73 proc. zaawansowania realizacji. Nie ma żadnych zakłóceń, jeśli chodzi o harmonogram prac; termin zakończenia robót to jest 31 grudnia 2021 r.” - zaznaczył w środę Lange.

Prace na śluzach Kanału Gliwickiego są tak organizowane, aby żegluga mogła się odbywać się jedną, akurat nieremontowaną, komorą każdej ze śluz. W tym roku sezon nawigacyjny na kanale już rozpoczęto – 25 marca. Otwarcie sezonu poprzedziło m.in. sondowanie – zarówno Kanału Gliwickiego, jak i Odry.

autor: Mateusz Babak

Komentarze   

-2 Plycizny
Remont kanalu potrzebny od zaraz, byle nie przesadzic z poglebianiem ponizej wskazanej glebokosci. Woda moze splynac do gruntu
po naruszeni struktur,y ktora kanal jest uszczelniony !!
28 marzec 2019 : 10:42 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Przetokowy
A może coś na temat struktury nasypu kolejowego w pobliżu kanału . . . . ? Mamy wiedzę ? Mam wypieki z emocjii !
30 marzec 2019 : 07:08 ja cuś Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Struktura
Widac ze struktura jest BETONOWA, ciezko jest to zrozumiec przecietnemu PIENIACZOWI !!
30 marzec 2019 : 18:52 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1

Źródło: