Żegluga

Nowe masowce Viikki i Haaga rozpoczęły pracę na Morzu Bałtyckim. Jednostki o nośności 25 600 ton, długości 160 metrów i napędzane skroplonym gazem ziemnym, produkują o połowę mniej dwutlenku węgla niż statki poprzedniej generacji.

Oba statki, które zbudowano w Chinach, wypłynęły do Japonii, a stamtąd na Morze Bałtyckie Północną Drogą Morską, co skróciło podróż o niemal trzy tygodnie i zmniejszyło emisję spalin o 40 procent w porównaniu z trasą przez Kanał Panamski.

- Jesteśmy w pełni świadomi dyskusji na temat kwestii środowiskowych związanych z przemysłem morskim. Prace projektowe nad Viikki i siostrzaną jednostką Hagga rozpoczęły się pięć lat temu, ale także teraz te statki są przejawem wszystkiego, co jest możliwe na drodze do efektywności środowiskowej – mówił Mikki Koskinen, dyrektor zarządzający ESL Shipping.

Viikki i Haaga wyposażono w najnowsze technologie. Jedną z innowacji jest zastosowanie skroplonego gazu ziemnego (LNG) w silniku głównym, trzech silnikach pomocniczych i kotle. Statek został zaprojektowany zgodnie ze wskaźnikiem EEDI (Energy Efficiency Design Index), który ocenia efektywność energetyczną nowo budowanych statków. Dzisiaj statek spełnia wymagania środowiskowe, które obejmować go będą dopiero w 2025 roku.

Oba masowce zaprojektowano do intensywnego ruchu z kilkoma zawinięciami do portu tygodniowo, a przeładunek często odbywa się za pomocą własnych dźwigów. Cechą wyróżniającą statki są automatyczne żurawie opracowane we współpracy z MacGregor, które są w stanie rozładowywać ładunek na przenośnik lub na molo bez operatorów.

Transport morski stanowi 90 procent fińskiego eksportu i 80 procent importu. Ze względu na położenie geograficzne kraju, transport morski jest najważniejszym i najbardziej opłacalnym rozwiązaniem logistycznym.

AL, rel (ESL Shipping)