Żegluga

Prawie 505 mln zł unijnego dofinansowania dostanie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie na trzy inwestycje - poinformowało Centrum Unijnych Projektów Transportowych w środowym komunikacie.

GDDKiA dostanie prawie 488 mln zł dofinansowania na budowę 12 km obwodnicy Szczecinka i 6 km trasy S17 Warszawa - Garwolin. Z kolei 17 mln zł trafi do Urzędu Żeglugi Śródlądowej na rozbudowę Systemu Informacji Rzecznej na Dolnej Odrze.

Bezpieczniejsze przewozy na Odrze 

Całkowita wartość projektu pn.: „Pełne wdrożenie RIS Dolnej Odry” opiewa na 32 miliony złotych. Ponad 50 procent kosztów projektu – 17 milionów złotych – zostanie sfinansowanych z unijnej dotacji.  

Zharmonizowany System Informacji Rzecznej (RIS) to nowoczesny system zarządzania, który wykorzystywany jest do gromadzenia, przetwarzania i przekazywania danych, dotyczących m.in. prognozy pogody, stanu wód oraz statków znajdujących się w strefie jego działania. Wszystkie informacje, które są zbierane i przetwarzane przez RIS, mają duże znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa przewozów w żegludze śródlądowej, wzrostu wydajności przewozowej floty, zarządzania ruchem statków i usprawnienia współpracy z innymi gałęziami transportu. 

Głównym celem inwestycji, realizowanej przez Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie, jest rozszerzenie obszaru objętego RIS na rzece Odrze oraz poprawa jakości funkcjonowania na fragmentach rzeki już objętych tym systemem. W chwili obecnej RIS funkcjonuje na Odrze od połączenia z morskimi wodami wewnętrznymi do miejscowości Ognica, czyli miejsca gdzie Odra łączy się z Kanałem Schwedt. Dzięki inwestycji obszar funkcjonowania systemu rozszerzy się i obejmie teren rzeczny od Ognicy do mostu autostradowego w Świecku oraz odcinek rzeki Warty od Nadzoru Wodnego w Świerkocinie do ujścia Warty. Łączna długość dróg wodnych objętych system RIS po realizacji projektu wynosić będzie prawie 243 kilometry.  

Poprawa jakości funkcjonowania RIS zostanie osiągnięta dzięki wdrożeniu na całym planowanym obszarze niezbędnej infrastruktury technicznej. Zainstalowane zostaną dedykowane urządzenia specjalistyczne, takie jak czujniki hydrometeorologiczne, kamery nadzoru ciągłego, stacje bazowe AIS, stacje bazowe DGPS czy też stacje bazowe VHF. System RIS usprawni dostęp do takich informacji jak bieżąca sytuacja hydrologiczna oraz locja danego akwenu, co ułatwi oraz przyspieszy proces decyzyjny przed rozpoczęciem podróży.

- Historia polskiego transportu rzecznego to historia zaniedbań. W efekcie udział żeglugi śródlądowej w transporcie jest znikomy. Nadrabiamy te zaległości. Droga jeszcze długa, ale pierwsze efekty już są. Po zakończeniu tej inwestycji długość dróg wodnych objętych systemem informacji rzecznej wyniesie prawie 243 kilometry – powiedział Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju.  

- Wdrożenie RIS ma kluczowe znaczenie dla poprawy warunków żeglugi śródlądowej w Polsce – podkreślał Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (rządowej instytucji, która ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie). - System zwiększa bezpieczeństwo żeglugi, ale jednocześnie podnosi jakość komunikacji rzecznej w Polsce na najwyższy możliwy poziom. RIS pomaga w zintegrowaniu naszych korytarzy transportu śródlądowego z europejskim systemem, co może wpłynąć pozytywnie na rozwój żeglugi śródlądowej.  

autor: Łukasz Pawłowski, rel (Centrum Unijnych Projektów Transportowych)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter