Żegluga

Viking Line, fiński operator promowy działający na Bałtyku poinformował o przebudowie promu Viking Grace, dzięki której statek ten został wyposażony w tzw. rotor Flettnera. To pierwszy w historii prom pasażersko - samochodowy ze wspomaganiem systemu napędowego przez aerodynamiczne wirniki napędzane siłą wiatru.

Rotor wraz z resztą wyposażenia został dostarczony przez fińskiego producenta Norsepower. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania, oszczędności na paliwie promu o tonażu pojemnościowym brutto rzędu 58 tys. jednostek, mają wynieść 900 ton rocznie.

Układ wirujących cylindrów o wysokości 24 metrów i średnicy 4 metrów, ma załączać się automatycznie, gdy tylko czujniki wykryją, iż siła wiatru jest wystarczająca, aby wspomagając system napędowy promu, wygenerować oszczędności na paliwie. W przypadku zmiany kierunku, siły wiatru lub zaistnienia innych niekorzystnych czynników, praca wirnika zostanie automatycznie zatrzymana.

Rotory Flettnera, to wysokie cylindry umieszczane na otwartym pokładzie statku, obracające się wokół swojej głównej, pionowej osi. Wykorzystują tzw. efekt Magnusa, nazwany tak na cześć niemieckiego chemika i fizyka – prof. Gustava Magnusa – który zdefiniował to zjawisko jako pierwszy w 1852 r. Kiedy wiatr napotyka na swojej drodze obracający się wirnik, powietrze przyspiesza po jego jednej stronie i zwalnia po przeciwnej. Różnica prędkości przepływu powietrza powoduje różnicę ciśnień, co z kolei skutkuje generowaniem siły nośnej (efektu Magnusa), prostopadłej do kierunku przepływu wiatru.

Rotory Flettnera instalowano już wcześniej m.in. aż cztery na statku E-ship 1 w roku 2006 oraz w 2014 r. dwa na jednostce ro-ro Estraden - na tym ostatnim dostarczyła je również firma Norsepower. Jednak do tej pory w urządzenia te wyposażano statki floty handlowej.

Viking Grace jest pierwszym promem ro-pax wyposażonym w rotor. I bez niego jest to jeden z najbardziej pro-ekologicznych statków z systemem napędowym zasilanym LNG, o bardzo niskich poziomach szkodliwych emisji i hałasu. Wspomagany aerodynamiczne przy pomocy wirnika, miał  rozpocząć rejsy na linii Turku i Sztokholm wczoraj - 12 kwietnia br.

- To dla nas wielki dzień - mówi Jan Hansens, prezes Viking Line. - Jako firma żeglugowa z Wysp Alandzkich, żyjemy z morza i dzięki niemu, dlatego dbałość o zachowanie równowagi środowiska morskiego jest dla nas bardzo ważna.

Viking Line instaluje także dwa rotory firmy Norsepower na nowym promie wycieczkowym budowanym aktualnie w Chinach, który ma wejść do eksploatacji w 2020 r.

GL, rel (Viking Line, Norsepower)

Poniżej: klip video ilustrujący proces instalacji rotorów na promie Viking Grace.

Komentarze   

+3 Pan
Instalowano je też w 1925, za życia Antona Flettnera, od którego rotory noszą nazwę.

https://www.youtube.com/watch?v=PSFeoj4gwPk
13 kwiecień 2018 : 10:24 Jan W Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Nie tylko
Oprócz eksperymentalnego rotorowca Buckau, skonstruowanego przez Flettnera w 1925, w rotory wyposażono także statek eksperymentalny Barbara w 1926 r., w 1985 r. zbudowano rotorowiec badawczy Alcyone (projekt J. Cousteau) i w 2006 Uni-Kat Flensburg. Pewnie autorowi chodziło o najnowsze przykłady statków handlowych, dlatego napisał "m.in."
13 kwiecień 2018 : 15:44 Amigo Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1