Żegluga

Po niedawnym przejściu przez cieśninę Bosfor, zbiornikowiec NS Lion (typu aframax) płynie przez Morze Marmara (według informacji dostępnych we wtorek, 3 października w południe) kierując się do egipskiego terminalu Sidi Kerir po ładunek dla polskiego odbiorcy.

Jak podają źródła brokerskie, tankowiec ma załadować w Sidi Kerir ok. 100 000 ton ropy naftowej, która zostanie dostarczona do terminalu paliwowego w Porcie Północnym w Gdańsku z przeznaczeniem dla PKN Orlen.

Sidi Kerir to baza składowa i morski terminal naftowy położone w pobliżu Aleksandrii, z którego już wielokrotnie docierały ładunki do Gdańska.

Operatorem terminalu jest Sumed (Arab Petroleum Pipelines Company), który posiada dwa równoległe rurociągi o średnicy 42 cali i długości 320 km łączące Ain Sukhna nad Morzem Czerwonym z Sidi Kreir nad Morzem Śródziemnym. Terminal Ain Sukhna przyjmuje, maksymalnie na czterech stanowiskach jednocześnie, statki dowożące ładunki głównie z krajów będących udziałowcami Sumed, a są to Saudi Aramco z Arabii Saudyjskiej, SAK i Kuwait Metal Pipe Industries Co. z Kuwejtu, EGPC z Egiptu, IPIC ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Qatar Petroleum z Kataru.

W terminalu Sidi Kerir zbiornikowce (do pięciu jednocześnie) nie ładują ropy przy nabrzeżu czy pirsie, ale na otwartym morzu - z boi przeładunkowych SPM (single point mooring).

Co ciekawe (choć absolutnie nie musi wskazywać na pochodzenie pośrednika - trader'a ropy w tej dostawie dla PKN Orlen) ładunek z Sidi Kerir, który w najbliższych tygodniach dotrze do Gdańska, dostarczony zostanie przez statek należący do armatora rosyjskiego.

Jest to zbiornikowiec klasy wielkościowej aframax, zbudowany w 2007 roku, charakteryzujący się nośnością 115 857 ton NS Lion (nr IMO 9339313), długi na 248,96 m, szeroki na 43,80 m, o wysokości bocznej 21,00 m i zanurzeniu 14,92 m oraz wyporności 133 332 t. Należy (poprzez armatora zarejestrowanego - spółkę zależną NS Lion Shipping Inc ze ZEA) do rosyjskiego armatora Sovcomflot. Jego armatorem zarządzającym (także w zakresie zarządu technicznego) oraz operatorem jest SCF Management Services Dubai z ZEA (SCF to skrótowa nazwa armatora Sovcomflot). Według niektórych źródeł zarząd komercyjny statku leży w gestii brytyjskiej spółki zależnej rosyjskiego armatora - Sovcomflot (UK). Według dostępnych danych (z końca marca br.) statek obsadzony jest całkowicie rosyjską załogą).

Oczywiście na ogół nie ma problemu z każdorazowym czarterowaniem, również przy dostawach spotowych, zbiornikowców dostępnych na rynku, od armatorów pochodzących z dowolnego kraju. Jednak przy obecnej tendencji do dywersyfikacji dostaw i poprawy bezpieczeństwa energetycznego realizowanej między innymi przez zmniejszenie uzależnienia od dostaw ropy z Rosji - może warto pomyśleć o własnej, polskiej (przynajmniej niedużej) flocie zbiornikowców?...

Innym, poza NS Lion, dużym zbiornikowcem, zmierzającym obecnie do Gdańska, jest Neverland, zbudowany w 2003 roku, należący do włoskiego armatora Finaval. Stał się on głośny w czerwcu i lipcu bieżącego roku, głównie w doniesieniach agencji prasowych i w mediach biznesowych, jako przewożący "sporną" ropę pochodzącą z Kurdystanu. Sąd federalny w Kanadzie wydał nakaz zatrzymania statku (zmierzającego do Kanady) na wniosek ministerstwa właściwego dla wydobycia i handlu ropą w Iraku.
Neverland wiezie do Gdańska, podobnie jak NS Lion, ropę załadowaną w terminalu Sidi Kerir w Egipcie. W ostatnich tygodniach (począwszy od sierpnia) pojawiał się na wodach Włoskich, Tureckich i przy terminalu Sidi Kerir. 
Obecnie jest na Morzu Północnym i na redzie Gdańska może się pojawić 6-7 października.

Do gdańskiego terminalu paliwowego płynie obecnie jeszcze przynajmniej jeden duży zbiornikowiec - grecki aframax o nazwie Minerva Sophia. Jego opetatorem jest Minerva Marine Inc. z Aten. Statek charakteryzuje się nośnością 115 873 t. Płynie on do Gdańska z tureckiego portu Ceyhan. Tamtejszy terminal połączony jest z ważnymi rejonami wydobycia ropy rurociągami biegnącymi z Baku w Azerbejdżanie i Tbilisi w Gruzji (BTC, 1768 km) oraz z Kirkuku (970 km, ropociąg określany czasem jako największa naftowa linia eksportowa Iraku). We wtorek, 3 października około południa Minerva Sophia mijała Sycylię, a w Gdańsku spodziewana jest około połowy miesiąca.

Na redzie portu Gdańsk, zapewne w oczekiwaniu na dalsze zatrudnienie, kotwiczy zbiornikowiec niemiecki Nordbay o nośności 116 104 t, zbudowany w 2007 roku, eksploatowany przez armatora Reederei Nord Klaus Oldendorff. Przed niedawnym rozładunkiem w Gdańsku przebywał w rosyjskich portach Ust Ługa (do 27 września) i Primorsk (do wieczora 25 września) koło St. Petersburga.

PBS

Fot.: overturn / FleetMon

Video: ZMP Gdańsk