Żegluga

Chronione ptaki na prawie 2 miesiące wstrzymały prace przy budowie przyczółka mostu na Wyspie Gryfia. Ale już odleciały, roboty ruszyły po obu stronach.

Armator Stena Line zapowiedział redukcję tonażu na linii Sassnitz – Trelleborg (Niemcy - Szwecja).  Od października 2014 r. linię będzie obsługiwał tylko jeden prom, a nie dwa jak dotychczas, co oznacza ograniczenie liczby rejsów o połowę do jednego rejsu okrężnego dziennie.

Z linii zniknie prom Trelleborg, który obsługiwany jest przez szwedzką załogę. Jak poinformował armator, losy załogi nie są jeszcze znane, ponieważ negocjacje ze związkami zawodowymi jeszcze się nie rozpoczęły.

Według armatora jest to konieczna decyzja, ponieważ od stycznia 2015 r. promy będę generowały większe koszty w związku z koniecznością stosowania paliwa niskosiarkowego. Linia z Sassnitz po przekierowaniu w tym roku całego ruchu kolejowego do Rostocku stała się przede wszystkim linią pasażerską, która jest mniej rentowna od połączeń obsługujących ruch towarowy.

Stena jest znana z tego, że jako armator dysponujący ogromną flotą statków (promów/ro-pax) przewyższającą zapotrzebowanie własne, często dokonuje zmian tonażu, korekt rozkładów, a także potrafi szybko odpowiedzieć na zapotrzebowanie rynku lub jego brak. Przypomnijmy fakt, kiedy to kilka lat temu (w 2007 roku) na linii z Gdyni do Kalrlskrony pojawił się trzeci prom (Finnarrow), ponieważ nastąpił wzrost przewozów. Gdy jednak w związku z globalnym kryzysem przewozy zaczęły spadać, Stena niezwłocznie i bez wahania zdecydowała się na rezygnację z tego promu. 

W kolejnych latach Stena zdecydowała się na zastąpienie 4 jednostek obsługujących połączenia Geteborg - Niemcy (Kiel, Travemünde) dwoma, ale za to bardzo pojemnymi promami, co pozwoliło znacznie obniżyć koszty. Była to część szerszego planu obejmującego zmiany tonażu na trzech liniach. Właśnie w ramach tego planu w Polsce (linia Gdynia – Karlskrona) pojawiły się przebudowane promy Stena Spirit/Stena Vision, które jako bliźniacze promy o dużej pojemności zarówno ładunkowej jak i pasażerskiej najlepiej spełniają potrzeby ładunkowe armatora. Ze względu na rosnące zapotrzebowanie rynku trzeci prom (Sterna Alegra) na linii do Karlskrony ponownie pojawił się w 2013 roku, wkrótce zastąpiono go bardziej dopasowaną jednostką o nazwie Stena Baltica, która pływa do dzisiaj.

Ale nie ma się co dziwić szwedzkiemu armatorowi, że tak sprawnie wykorzystuje swój potencjał, ponieważ mottem biznesowym założyciela Steny (Stena Allana Olssona) było wykorzystywanie okazji rynkowych – tak właśnie 1962 roku stworzył armatora Skagenlinjen Rederi AB, oferującego połączenie promowe pomiędzy Skagen w Danii a Göteborgiem w Szwecji i tak powstał cały koncern Stena Sphere, który jest jedną z największych firm w Szwecji.

PM

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter