Przewozy towarów w kontenerach na trasie Azja - Północna Europa mają szanse na wzrost w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy br. zwiększyły się one do ponad 4 mln TEU, tj. o 8,4 proc. rok do roku, wynika z danych Container Trades Statistics.
Tymczasem w drugim kwartale powiększyły się o 5,8 proc., a zdolności przewozowe armatorów - o 4,6 proc. W ten sposób przygotowują się oni do szczytu sezonu, tj. trzeciego kwartału.
W szczególności zmiany te obejmują sojusz CKYHE, który dostosował swój harmonogram przewozów z uwzględnieniem ostatniego członka, Evergreen i skierował na linie Azja-Europa Północna (pętla CEM/NE5) większe kontenerowce o pojemności 13,8 tys. TEU (kontenerów 20. stopowych).
Podobne kroki podjął sojusz G6 oraz sojusz Maersk Line i Mediterranean Shipping.
CKYH powstał w lutym i utworzyli go armatorzy: China Ocean Shipping (COSCO), Kawasaki Kisen Kaisha (K Line), Yang Ming Marine Transport i Hanjin Shipping, a dołączył w czerwcu Evergreen Marine Corporation, przez co sojusz przekształcił się w CKYHE.
Armatorzy ostrożnie podchodzą natomiast do zmian na linii Azja – Morze Śródziemne. Np. w drugim kwartale ich zdolności przewozowe zmalały o 2,4 proc., ale w pierwszym zwiększyły się o 2,1 proc., ocenia Lloyd’s Loadinglist.
Według szacunków Containerisation International, w całym 2014 roku możliwy jest wzrost wolumenu przewozów o 7 proc. Tak duży popyt, przy relatywnie niższym wzroście zdolności przewozowych oznacza, że armatorzy mają szanse poprawić wypełnienie kontenerowców do 90 proc. w trzecim kwartale, czyli także swoją rentowność.
Obecnie, o czym pisaliśmy 4 bm. (patrz: Duży wzrost cen frachtu na głównych liniach oceanicznych), cena frachtu w dostawach spotowych towarów w kontenerach na oceanicznej linii Azja - Europa Północna wzrosła w minionym tygodniu do 1455 USD/TEU (kontener 20. stopowy), czyli o 21 proc. (252 dolary).
