Żegluga

Wzrost bezpieczeństwa, poprawa konkurencyjności i lepsza ochrona środowiska - to główne cele systemu zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS), obejmującego dolny odcinek Odry. Centrum RIS, utworzone w szczecińskim Urzędzie Żeglugi Śródlądowej, uroczyście otwarto w miniony piątek.

- Pomimo trudnej sytuacji żeglugi śródlądowej w Polsce, mamy do czynienia z inwestycją o skali europejskiej - podkreśliła podczas otwarcia Centrum RIS Dorota Pyć, wiceminister infrastruktury i rozwoju ds. gospodarki morskiej.

Zgodnie z unijną dyrektywą, obowiązek wdrożenia RIS obejmuje wszystkie śródlądowe drogi wodne w UE, zakwalifikowane do IV lub wyższej klasy, o znaczeniu międzynarodowym i łączące się z innymi szlakami. Ten wymóg w Polsce spełnia ok. 100 km w dolnym odcinku Odry: od Ognicy do granic z wewnętrznymi wodami morskimi w Szczecinie.

System tworzą: tzw. sensory (kamery, radary, stacje meteorologiczne i czujniki hydrologiczne), linie światłowodowe, radiowe i stacje bazowe, Centrum RIS (miejsce przetwarzania informacji) oraz użytkownicy - kapitanowie statków, operatorzy RIS, administracja, służby, firmy logistyczne, społeczność lokalna, turyści.

- Centrum świadczy usługi informacji o torach wodnych i o ruchu oraz usługi zarządzania ruchem - mówił Krzysztof Woś, dyrektor UŻŚ w Szczecinie.

Na razie jest to pilotażowa wersja systemu, ale już trwają przygotowania do jego pełnego wdrożenia.

- Chcemy go rozwinąć dalej na południe, do Hohensaaten - zaznaczył dyrektor Woś. - Jest to ważne z punktu widzenia trasy żeglugowej Berlin-Szczecin.

Dodajmy, że projekt o wartości ok. 7,3 mln euro był współfinansowany przez UE z programu TEN-T. Oprócz budowy infrastruktury zakupiono też łódź inspekcyjno-pomiarową „Inspektor 63”.

(ek) 

 

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter