Żegluga

Pracodawca, który zatrudnia marynarzy na promie Nils Dacke nie płaci składki emerytalno-rentowej - tak twierdzą związkowcy z "Solidarności" przy Polskiej Żegludze Morskiej i domagają się wyjaśnień, dlaczego na statku, który pływa pod polską banderą nie obowiązuje polskie prawo.

Nils Dacke to nowy prom, który niemiecki armator TT Line wprowadził niedawno na linię ze Świnoujścia do Szwecji. Jednostka pływa pod polską banderą. Dlatego, zdaniem związkowców, marynarze powinni zostać zgłoszeni do ubezpieczenia społecznego w Polsce.

- Pracodawca nie płaci ZUS-u marynarzom, a obowiązuje prawo bandery. Armator musi płacić całą składkę ubezpieczeniową - twierdzi Paweł Kowalski z "Solidarności" PŻM.

Związkowcy powiadomili o tym dyrekcję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Szczecinie i Warszawie, a także Państwową Inspekcję Pracy.

Rzecznik szczecińskiego ZUS-u, Karol Jagielski tłumaczy, że pracodawca powinien płacić składkę emerytalno-rentową w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Jeżeli firma znajduje się za granicą, to składka może być tam odprowadzana, ale pod warunkiem, że także marynarze mieszkają poza Polską. - Podlegają ubezpieczeniom tego kraju, pod którego banderą pływają - dodaje Jagielski.

Komentarza właściciela statku spółki TT Line nie udało nam się uzyskać. - Nie jestem upoważniony, aby rozmawiać na ten temat - usłyszeliśmy od jednego z pracowników firmy.

Według informacji, jakie otrzymał Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie, marynarzy z promu Nils Dacke zatrudnia firma z Port Douglas na Wyspie Man.

Na promie pracuje około 80 polskich marynarzy.

Grzegorz Gibas 

 

 

 
+6 Polska bandera ?
To niezłe jaja..praca na statku pod polską banderą z kontraktem z Wyspy Man. Ktoś tu czegoś nie dopatrzył.
19 luty 2014 : 08:46 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Ty sie nie boi
Ty się nie boi - jak mawiał Pawlak. Na pewno TT-Line dokładnie sprawdziło przed podpisaniem kontraktów z marynarzami jak można obejść konieczność płacenia składek ZUS. Tęgie głowy prawnicze znalazły na pewno takie rozwiązanie, żeby było to zgodne z konwencją ILO.
Przy okazji czy nie jest to trochę hipokryzja ze strony związkowców z firmy, której wszystkie statki handlowe pływają pod obcą banderą, czepianie się armatora który podnosi polską banderę?
19 luty 2014 : 09:53 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 marino
Ja pływam u niemca pod Antigua Barbuda, kontrakt mam z firmą właśnie z wyspy man na której "prowadzona" jest działalność. Nie bój się kolo, oni wiedzą co robią żeby zapłacić jak naj mniej i jest to w pełni legalne.
19 luty 2014 : 14:14 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Związkowcy????
To są związkowcy ? Pod jakimi banderami pływają POLSKIE statki z PŻM ?Czy pracujący na nich POLSCY marynarze pływają z kontraktami z ZUSem ?
19 luty 2014 : 12:33 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 ODCZEPCIE SIE OD TT LINE!!!
ODCZEPCIE SIĘ W KOŃCU OD TT-LINE MY TU PRACUJEMY I CHCEMY PRACOWAĆ,TAK JAK PRZEDSTAWIA TO KONTRAKT!!MY NIE CHCEMY ŻADNYCH ZWIĄZKÓW....Darmozjadów !!!RĘCE PRECZ OD NASZYCH PIENIĘDZY!!!WSZYSTKICH INNYCH INTERESUJE ,A ZAINTERESOWANYCH NIE!!!POWTARZAM RĘCE PRECZ...
19 luty 2014 : 12:58 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Kopernik
A na pływającym także pod polską banderą Koperniku jest inaczej? Nils Dacke jest zarejestrowany gdzieś na "wyspach egzotycznych" a polską banderę podnosi tymczasowo, na bazie tymczasowego zezwolenia.
19 luty 2014 : 13:36 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Baltramp
TT jest firma niemiecka,a Baltramp polska ze Szczecina.Wlasciciele polacy.Statki pod polska bandera.I tez ma w d.... ZUS i wszystkie polskie urzedy.Marynarzy polakow zatrudnia przez inne agencje.I gdzie sa ITF i zwiazki.No gdzie?
19 luty 2014 : 13:41 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Zwiazkowcy od biedy
Tam gdzie ludzie zarabiaja grosze to zwiazkowcow nie ma. Nie intersuje ich dobro pracownikow tylko wlasne apanaze. Mysle ze marynarze TT-line zarabiaja bardzo dobrze i stac ich na opalacanie ZUSu indywidualnie. jak maja taka potrzebe. Brawo za wpis Navy.
Nie wien jak teraz ale kilka lat temu ZUS owszem godzil sie na wplaty od marynarzy na kontracie, ale na wolnym juz kasy nie przyjmowal. Paranoja & zenada.
19 luty 2014 : 14:07 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 jZwiazki
Czy ktoś widział związkowca w zakładzie pracy ,a czy ktoś widział związkowca interesującego się załogami szeregowymi,też nie.Wiec jestem za zlikwidowaniem związków zawodowych w Polsce ,bo biorą pieniądze za nic .A na pewno w niczym nam nie pomogą
20 luty 2014 : 07:06 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 marino
Jak ci "związkowcy" będą się za dużo pultać, to polskich marynarzy zamienią na inną narodowość i problem z głowy, a chłopaki będą musieli szukać pracy. Te nasze "związki" niech lepiej zajmą się czym innym, bo są w stanie jedynie zaszkodzić.
19 luty 2014 : 14:19 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Wariat
Wszystko spoko. Ale PŻM pod bandera Bahama czy innej "taniej" nie odprowadza skladek emerytalnych do urzędów emerytalnych na Bahamach
19 luty 2014 : 16:09 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Kowalski
O tym jak związku zawodowe PŻMu położyły łapkę na wypłatach marynarzy pracujących na Nils Dacke i odciagających 2% z wynagrodzenia to juz pan Kowalski nie wspomniał, bo po co:)
19 luty 2014 : 19:58 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 "Gratulacje" dla związkowców
Gratulacje, dobra robota Panie i Panowie! Doprowadzicie do tego, że armator zmieni banderę lub, co gorsze, marynarzy na tych zza wschodniej granicy. Związki zawodowe robią dobrą robotę, ale tylko dla tych wąskich elit związanych z samym związkiem. Nic dobrego dla Pracowników nie robicie! Posłuchajcie głosu Marynarzy i się odczepcie!

Po co dorzucać do wora bez dna zwanego ZUSem? Od dawna wiadomo, że ludzie, którzy obecnie mają 20-30 lat nie dostaną nawet kawałka godnego nazwania ochłapem na emeryturze!
20 luty 2014 : 21:06 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: