Żegluga

Norweski przewoźnik Nor Lines, utrzymujący regularne połączenia pomiędzy portami Morza Północnego i Bałtyku oraz norweskimi, czarteruje nowy statek, który zawijać będzie także do Polski. Tym samym Świnoujście zyskuje nowe połączenie regularne do Finlandii.

Nor Lines AS wyczarterował od fińskiego armatora Godby Shipping Ltd z Wysp Alandzkich, wstępnie na okres od marca do grudnia 2014, jednostkę Link Star. Statek będzie eksploatowany w ramach linii o nazwie Baltic Line pomiędzy portami Finlandii, Polski, Danii i Norwegii w rotacji 14-dniowej. Pierwsze zawinięcia statku do Świnoujścia spodziewane są 7 i/lub 17 marca (7 marca może to być alternatywnie statek Baltic Betina). Link Star, pływający pod banderą fińską, posiada klasę lodową 1A i ładowność ok. 4000 ton. Do Polski zawijały już, przez kilka lat do roku 201, niemal bliźniacze jednostki z floty Godby Shipping - Mimer i Midas (w ramach serwisu UPM z zawinięciami do terminalu ro-ro BTDG).

Czarter nowego statku oznacza praktycznie podwojenie zdolności przewozowej na linii fińskiej Nor Lines (Baltic Line do Turku) i zwiększenie częstotliwości odejść w głównym grafiku zawinięć (master schedule) z dwutygodniowej do jednotygodniowej, a także włączenie do master scheduleŚwinoujścia oraz duńskiego portu Fredericia. Dotychczas na linii zatrudniony był tylko uniwersalny drobnicowiec sto-ro Baltic Betina (zdarzały się już jego okazjonalne, choć wcale nierzadkie zawinięcia do portów polskich, głównie w ramach wsparcia linii ze Świnoujścia, na której eksploatowane są trzy statki sto-ro Nordvik, Nordvaag i Sunnmore). Linia Baltic Line łącząca Finlandię i Norwegię funkcjonuje już od ponad 30 lat. Odpowiedź rynku na pojawiającą się nową możliwość (zawinięcia do Świnoujścia) zadecyduje, czy i jak ostatecznie nasz port "zadomowi" się w rozkładzie jazdy Baltic Line Nor Lines.

Nor Lines jest jednym z ważniejszych graczy w żegludze bliskiego zasięgu wzdłuż wybrzeży północnej Europy (16 statków towarowych), a także operatorem przewozów towarowych wszystkimi jedenastoma statkami słynnej linii pasażersko-towarowej Hurtigruten(Norwegian Coastal Express Service), oferując 600 odejść tygodniowo z ponad 70 portów (łącznie z zarówno głównymi portami, jak i nawet bardzo małymi przystaniami aż po Kirkenes na dalekiej północy Norwegii). Nor Lines zajmuje się także logistyką i przewozami lądowymi (drogowymi i kolejowymi) oraz usługami door-to-door, transportem ładunków mrożonych, ciężkich i wielkogabarytowych.

Agentem Nor Lines AS w Polsce jest firma Poseidon Frachtcontor Junge, z biurami w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni, która - jako agent portowy i żeglugowy (ładunkowy) obsługuje także od lat linię łączącą Świnoujście z portami Danii i kilkudziesięcioma portami Norwegii. Główny odcinek transportu odbywa się drogą morską ze Świnoujścia, za pomocą wielozadaniowych statków drobnicowych(ściślej mówiąc - jednostek typu sto-ro), mogących załadować każdego rodzaju towar paletyzowany, w skrzyniach, wiązkach - poprzez furty boczne, jak również kontenerów, konstrukcji, ładunków wielkogabarytowych i sztuk ciężkich nawet powyżej 50 ton. Przewoźnik akceptuje także małe partie towarowe - nawet poniżej 1 tony.W ciągu trzytygodniowej podróży statki zawijają nawet do około 60 portów wzdłuż całego wybrzeża Norwegii, co zapewnia utrzymanie dowozów do wielu miejsc tego kraju nawet w okresie zimy, kiedy transport kołowy jest bardzo utrudniony.W Polsce załadunki na statek odbywają się na terenie Euroterminalu w Świnoujściu w każdy piątek. Świnoujście jest zasadniczym portem polskim w rozkładzie zawinięć linii, ale - w miarę potrzeb - statki te zawijają także czasami do Szczecina i portów trójmiejskich. W Norwegii również do większości portów z rozkładu statki z tej linii zawijają praktycznie w każdej rotacji, ale do niektórych - mniej regularnie, w zależności od bieżących potrzeb.

Do niektórych z portów z tej linii, nadzwyczaj malowniczej zwłaszcza w części wzdłuż wybrzeży i przez fiordy norweskie, statki zawijają nawet tylko na godzinę czy dwie, co powoduje, że praca na nich jest nadzwyczaj wymagająca szczególnie dla nawigatorów i całego działu pokładowego załogi.

Do portów niemieckich, polskich, rosyjskich i litewskich zawijają także będące w zarządzie Nor Lines, obsługiwane w Polsce przez Poseidon Frachtcontor Junge chłodniowce sto-ro Thor Scandia i Feed Balsfjord.

Media4Sea

Fot.: Godby Shipping, Piotr B. Stareńczak; Rys. Godby Shipping

Link Star- charakterystyka podstawowa
nr IMO:   8805602
sygnał wywoławczy:    Call sign OIXX
stocznia:   J.J. Sietas Schiffswerft GmbH, Niemcy
rok budowy:   , Germany 1989
długość całkowita:   107,45 m
szerokość konstrukcyjna:   17,00 m
zanurzenie:   6,07 m
nośność przy zanurzeniu 6,07 m:   4,453
tonaż pojemnościowy brutto:   5627
tonaż pojemnościowy netto:   1877
pojemność zbiorników na paliwo ciężkie (IF-60 / IF-30):   354 m3
pojemność zbiorników na paliwo lekkie (MDO):   67 m3
pojemność zbiorników balastowych:   1787 m3
powierzchnia pokładu ładunkowego (ro-ro, pokład główny):      1216 m2
powierzchnia pokładu ładunkowego (sto-ro, dolna ładownia):   735 m2
łączna powierzchnia pokładów ładunkowych:   1951 m2
ładowność ro-ro (długość linii ładunkowej ro-ro, pokład główny):    405 m 
wysokość ładunków:   pokład główny - do 5,50 m, dolna ładownia - 4,19 m
rozmiary luków:   nr 1 - 25,50 x 14,50 m; nr 2 - 12,60 x 10,10 m; nr 3 - 25,50 x 14,50 m
ładowność kontenerów:   180 TEU lub 90 FEU na pokładzie górnym
gniazda dla kontenerów chłodzonych:   20 na pokładzie głównym i górnym
rampa rufowa:   12,0 x 9,25 m, DOR - 180 t
winda ładunkowa połączona z furtą burtową (side loader) dla ładunków sto-ro:   dwie platformy (podnośniki) o wymiarach 3,20 x 1,60 m i unosie 12 t każda
silnik napędu głównego:   Wärtsilä Vasa 8R32E
moc napędu głównego:   3240 kW
prądnica zawieszona (wałowa):   540 kW
dziobowy ster strumieniowy:    350 kW
prędkość eksploatacyjna (około):   13 węzłów
przykładowe konfiguracje załadunku:
- papier 1500 w dolnej ładowni + papier 2550 t na pokładzie głównym + 200 t paliwa
- papier 1500 w dolnej ładowni + papier 2150 t na pokładzie głównym + kontenery 250 t na pokładzie głównym (ok. 18 sztuk po 14 t) + 200 t paliwa
- papier 1500 t w dolnej ładowni + trailery 650 t na pokładzie głównym (26 sztuk po 25 t, długość 13,6 m każdy) + kontenery 1000 t na pokładzie głównym (ok. 70 sztuk po 14 t) + 200 t paliwa
klasyfikacja:   Germanischer Lloyd
notacja klasy:    +100 A5 E3 G "Ro-Ro-ship" "Equipped for carriage of containers" MC E3 aut Finnish/Swedish ice class 1A

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9797 4.0601
EUR 4.236 4.3216
CHF 4.3623 4.4505
GBP 4.9567 5.0569

Newsletter