Żegluga

Jerzy Wilk (PiS), od lipca 2013 r. prezydent Elbląga, w rozmowie z „Rynkiem Infrastruktury” powiedział, że odrzucenie przez koalicję PO-PSL koncepcji budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną hamuje rozwój Elbląga i terenów do niego przylegających. Wilk zwrócił jednocześnie uwagę, że strona samorządowa nie ma możliwości sama zrealizować tej inwestycji.

Pod koniec sierpnia sejmowa Komisja Infrastruktury odrzuciła, głosami PO i PSL, poselski projekt uchwały w sprawie zwrócenia się do Rady Ministrów o podjęcie działań zmierzających do budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną, co umożliwiłoby wypływanie z portu w Elblągu na Morze Bałtyckie z pominięciem Cieśniny Piławskiej, będącej pod kontrolą Federacji Rosyjskiej.

- Z ogromnym rozczarowaniem przyjąłem decyzję posłów PO i PSL o odrzucenie projektu budowy kanału żeglugowego i to już w pierwszym czytaniu. Tym bardziej, że analizy wykonane na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni wskazują prawdopodobnie, że ta inwestycja nie wpłynie niekorzystnie na środowisko naturalne i będzie opłacalna. Budowa kanału przez mierzeję wpłynęłaby przede wszystkim na rozwój Portu Morskiego w Elblągu. Dzisiaj jest on jedynym portem morskim na terenie Unii Europejskiej, który nie ma swobodnego dostępu do morza. Rozbudowa portu wiązałaby się z kolei ze stworzeniem znacznej liczby nowych miejsc pracy w regionie o dużym poziomie bezrobocia oraz z dodatkowymi środkami, które wpływałyby do budżetu miasta. Swobodny dostęp do morza to także możliwość rozwoju turystyki wodnej na Zalewie Wiślanym, co przełożyłoby się na rozwój gmin nadzalewowych – uważa Jerzy Wilk.

Zapytaliśmy także prezydenta Elbląga, czy widzi możliwość zrealizowania inwestycji siłami samorządowymi, np. przy współudziale – w zbliżającej się unijnej perspektywie finansowej 2014-20 – środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Pomorskiego (Elbląg leży w woj. warmińsko-mazurskim, natomiast cała polska część Mierzei Wiślanej zawiera się w obrębie woj. pomorskiego). Jerzy Wilk stwierdził, że jego zdaniem nie ma takiej możliwości. – Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną jest zadaniem rządowym. Rolą samorządu Elbląga jest budowanie pozytywnego klimatu dla tego przedsięwzięcia i wskazywanie ogromnych szans rozwoju dla całego regionu nadzalewowego, jaką przyniosłaby jego realizacja – zakończył J. Wilk.

W 2009 r. strona rosyjska zgodziła się na przepływanie przez Cieśninę Piławską statków handlowych pod polską banderą. Obostrzeniami objęte są natomiast statki pływające pod banderą państw trzecich – muszą one zgłaszać zamiar przepływu przez cieśninę do rosyjskich służb granicznych z co najmniej 15-dniowym wyprzedzeniem.

 

0 Koalicja
PO-PSL pod rządami tuska jest wybitnie szkodliwa dla Polski.
10 wrzesień 2013 : 07:40 Guest | Zgłoś
+1 odpowiedź
Mądry wie co mów za to głupi mówi co wie. I tyle w temacie. Poza tym pisownia nazwisk zaczyna się z dużej litery, niezależnie od tego czy się kogoś lubi czy nie. A na temat przekopu to trzeba było dokładnie poinformować społeczność lokalną podczas spędów przedwyborczych a nie teraz zrzucać odpowiedzialność za to co się naobiecywało, na innych.
10 wrzesień 2013 : 08:19 Guest | Zgłoś
-1 Co jeszcze ogranicza rozwój Elbląga?
Brak autostrady prosto z Elbląga na Hawaje (albo na Księżyc) też ogranicza rozwój tego skądinąd pięknego miasta. Co to za port morski, do którego mogą wpływać tylko najmniejsze stateczki żeglugi przybrzeżnej (jakie jest dopuszczalne zanurzenie statku przy nabrzeżu? - zdaje się, że 2,5 m).
10 wrzesień 2013 : 19:37 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter