Jerzy Wilk (PiS), od lipca 2013 r. prezydent Elbląga, w rozmowie z „Rynkiem Infrastruktury” powiedział, że odrzucenie przez koalicję PO-PSL koncepcji budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną hamuje rozwój Elbląga i terenów do niego przylegających. Wilk zwrócił jednocześnie uwagę, że strona samorządowa nie ma możliwości sama zrealizować tej inwestycji.
Pod koniec sierpnia sejmowa Komisja Infrastruktury odrzuciła, głosami PO i PSL, poselski projekt uchwały w sprawie zwrócenia się do Rady Ministrów o podjęcie działań zmierzających do budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną, co umożliwiłoby wypływanie z portu w Elblągu na Morze Bałtyckie z pominięciem Cieśniny Piławskiej, będącej pod kontrolą Federacji Rosyjskiej.
- Z ogromnym rozczarowaniem przyjąłem decyzję posłów PO i PSL o odrzucenie projektu budowy kanału żeglugowego i to już w pierwszym czytaniu. Tym bardziej, że analizy wykonane na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni wskazują prawdopodobnie, że ta inwestycja nie wpłynie niekorzystnie na środowisko naturalne i będzie opłacalna. Budowa kanału przez mierzeję wpłynęłaby przede wszystkim na rozwój Portu Morskiego w Elblągu. Dzisiaj jest on jedynym portem morskim na terenie Unii Europejskiej, który nie ma swobodnego dostępu do morza. Rozbudowa portu wiązałaby się z kolei ze stworzeniem znacznej liczby nowych miejsc pracy w regionie o dużym poziomie bezrobocia oraz z dodatkowymi środkami, które wpływałyby do budżetu miasta. Swobodny dostęp do morza to także możliwość rozwoju turystyki wodnej na Zalewie Wiślanym, co przełożyłoby się na rozwój gmin nadzalewowych – uważa Jerzy Wilk.
Zapytaliśmy także prezydenta Elbląga, czy widzi możliwość zrealizowania inwestycji siłami samorządowymi, np. przy współudziale – w zbliżającej się unijnej perspektywie finansowej 2014-20 – środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Pomorskiego (Elbląg leży w woj. warmińsko-mazurskim, natomiast cała polska część Mierzei Wiślanej zawiera się w obrębie woj. pomorskiego). Jerzy Wilk stwierdził, że jego zdaniem nie ma takiej możliwości. – Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną jest zadaniem rządowym. Rolą samorządu Elbląga jest budowanie pozytywnego klimatu dla tego przedsięwzięcia i wskazywanie ogromnych szans rozwoju dla całego regionu nadzalewowego, jaką przyniosłaby jego realizacja – zakończył J. Wilk.
W 2009 r. strona rosyjska zgodziła się na przepływanie przez Cieśninę Piławską statków handlowych pod polską banderą. Obostrzeniami objęte są natomiast statki pływające pod banderą państw trzecich – muszą one zgłaszać zamiar przepływu przez cieśninę do rosyjskich służb granicznych z co najmniej 15-dniowym wyprzedzeniem.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.