Żegluga

W ubiegły piątek "Dziennik Bałtycki" zainaugurował akcję społeczną zmierzającą do ożywienia żeglugi na Wiśle. W przekonaniu, że Wisła powinna być ważną dla regionu i kraju, a nawet Europy, rzeczną drogą transportową, nie jesteśmy osamotnieni.

Również w piątek samorządowcy z województw na północy Polski zawarli w Gdyni porozumienie klastrowe i będą współpracować, aby przekonać przedstawicieli rządu do jak najszybszego udrożnienia żeglugi śródlądowej na Wiśle. Stało się to przy okazji debaty w gdyńskiej Wyższej Szkole Administracji i Biznesu. Liderami Pomorskiego Klastra Rzecznego są reprezentanci samorządów województw pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Nie mają żadnych wątpliwości, iż zaniechania, które uniemożliwiają dziś spławianie towarów barkami z głębi Polski do trójmiejskich portów, noszą znamiona szkodnictwa gospodarczego. Identyczne zdanie na ten temat mają naukowcy, którzy uczestniczyli w piątkowej debacie. - Odprawianie tylko jednej barki dziennie z Warszawy do Gdańska oznaczałoby, że rocznie 6,5 mln ciężarówek mniej niszczyłoby polskie drogi - podkreślił dr Piotr Dwojacki, ekonomista. (...) - Rzeka jest silnie zdegradowana i zaniedbana - mówi Rafał Modrzewski, dyrektor Departamentu Współpracy Regionalnej i Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu. - Podjęta przez nas ostatnio próba przepłynięcia małym statkiem turystycznym, z Włocławka do Nieszawy zakończyła się nieciekawie. Szorowaliśmy o dno, trzeba było też spuszczać wodę ze śluzy, aby w ogóle można było kontynuować rejs. Ostatecznie holować musiał nas inny statek. Jerzy Wcisła z biura regionalnego w Elblągu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego dodał, że nie zgadza się ze stanowiskiem rządu, iż Polski nie stać na wydanie stu miliardów złotych na program rewitalizacji dróg śródlądowych. - Pieniądze te swobodnie można pozyskać z Unii Europejskiej - mówi Wcisła.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter