Żegluga

Unijne prace nad prawem morskim, właściwe wykorzystanie funduszy unijnych, problemy z dyrektywą siarkową – to wyzwania, z jakimi musi zmierzyć się europejska branża morska, która obecnie odczuwa konsekwencje światowego kryzysu, ale także intensywnie się rozwija. O problemach i przyszłości portów i transportu morskiego rozmawiali dziś podczas konferencji Transport Week 2013 w Gdańsku przedstawiciele europejskiej branży morskiej.

Zadowolenie z powodu spotkania branży morskiej wyraziła Monika Niemiec-Butryn, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi w MTBiGM. Jerzy Melaniuk, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk wymienił inwestycje w branżę morską, jakie są przeprowadzane na Pomorzu: budowa Pomorskiego Cenrtum Logistycznego (inwestycja Goodman), modernizacje linii kolejowych, poprawa kolejowej i drogowej dostępności do portów. – Jesteśmy gotowi na zaoferowanie najlepszej jakości usług, jakich klienci od nas oczekują – zapewnił. Patrick Verhoeven, sekretarz generalny Europejskiej Organizacji Portów Morskich (ESPO) wymienił trzy najważniejsze zagadnienia, z którymi w najbliższym czasie zmierzyć się mają europejskie porty. – Jak wiadomo, Komisja Europejska przygotowuje dokument, który ma regulować funkcjonowanie sektora portowego w Europie. Nasza branża nie jest idealnie skonstruowana, ale funkcjonuje znacznie lepiej niż wiele innych sektorów gospodarki. Tymczasem perspektywa budżetowa na lata 2014-20 na transport przeznacza kwotę 23 mld euro – mówił szef ESPO. Verhoeven wspomniał także o konsekwencjach wprowadzenia dyrektywy siarkowej, która w znacznym stopniu wpływa na opłacalność transportu. Operatorzy dostaw na rynku Morza Bałtyckiego, Północnego i Kanału La Manche muszą od 2015 roku używać paliwa o 10-ktotnie niższej zawartości siarki, niż dotychczas. Do tego czasu albo muszą dostosować swoją flotę poprzez montaż drogich urządzeń odsiarczających albo zacząć używać odsiarczonego paliwa, które jest znacznie droższe od standardowego. Innym rozwiązaniem, wydaje się bardziej opłacalnym, jest stopniowa wymiana statków na te napędzane gazem LNG.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter