Badania rozwoju rynku wskazują, że największy polski terminal kontenerowy DCT osiągnie wolumen przeładowanych towarów na poziomie 4-5 miliona TEU w 2025 roku. Jak wynika z raportu PwC, przychody do budżetu państwa z tytułu ceł, podatku VAT i innych, wyniósłby między 5,9 a 8,1 miliarda złotych rocznie.
- Jest ogromny potencjał dla wzrostu w polskich portach, zwłaszcza w porcie gdańskim - powiedział na dzisiejszej konferencji branży morskiej Transport Week 2013 ekspert ekonomiczny Witold Orłowski. Szef Działu Makroekonomii w firmie doradczej Pricewaterhouse & Coopers.
Według raportu PwC w 2025 roku wolumen przeładunków w polskim terminalu DCT przekroczy 4 mln TEU, a najprawdopodobniej osiągną 4,5 mln TEU (będzie się plasować między 4090 tys. TEU a 4797 tys. TEU).
Z obliczeń przytoczonych przez Witolda Orłowskiego wynika, że przy założeniu rocznych obrotów jednego terminalu kontenerowego na poziomie 4,5 mln TEU, przy stawkach obowiązujących w 2011 roku, przychód krajowy brutto zwiększyłby się o 4,3 do maksymalnie 5,4 mld złotych. (...)
Wzrost obrotów portów oznacza także wzrost przychodów dla sektora spedycji i logistyki. Zyskałyby na tym firmy transportu drogowego i kolejowego. Jak szacuje Orłowski, wygenerowane dzięki większym obrotom portów zatrudnienie w sektorze transportu lądowego wyniosłoby 12-14 tysięcy etatów, a wkład do PKB osiągnąłby 2,7-3 miliarda złotych.
(...)