Żegluga

Znany operator promowy, Stena Line, obchodzi w tym roku okrągłą, 50. rocznicę działalności. Jej szef, Dan Sten Olsson, wyraził niedawno rozczarowanie nową, unijną dyrektywą dotyczącą zawartości siarki w paliwie statkowym, którego poziom zmniejszono do 0,1 proc. Niezależnie od tego, Stena Line poczyniła już starania, które mają na celu ograniczenie zużycia paliwa. - Ochrona środowiska zawsze była dla nas bardzo ważna, dlatego też w latach 2008-2012 zmniejszyliśmy zużycie paliwa o 27 proc. - poinformował Olsson. - Myślimy o kontynuowaniu tego procesu - mamy w planach zwiększanie tego ograniczenia o 2,5 proc. rocznie.

Dan Sten Olsson powiedział również, że Stena Line osiągnęła te wyniki, dzięki skupieniu działań na dwóch płaszczyznach: technicznej i inżynieryjnej. Dodatkowo, zmiana złych nawyków załogi pozwala na zmianę w zużyciu paliwa.

"Wprowadziliśmy około 200 mniejszych projektów, których zadaniem było wzmożenie zaangażowania każdej osoby pracującej dla naszej firmy w ograniczeniu żużycia paliwa." - powiedział Dan Sten Olsson w wywiadzie dla Lloyd's List (armator nagradza swoich pracowników, a także osoby postronne, za wszelkie zgłaszane innowacyjne projekty, których wdrożenie powoduje zmniejszenie zużycia paliwa - red.)

W grudniu 2010 roku szef Stena Line  kwestionował  w wydanym oświadczeniu racjonalność wprowadzenia dyrektywy unijnej: "Jestem przekonany, że koszty paliwa w 2015 roku, biorąc pod uwagę dzisiejszy limit siarki w bunkrze na poziomie 0,5 proc., będą wyższe niż dzisiaj, przez co ucierpią pewne trasy żeglugowe, które nie będą sobie mogły pozwolić na opłacenie dodatkowych kosztów. Limit 0,5 proc. siarki w bunkrze jest bolesny, jednak 0,1 proc. będzie śmiertelny dla branży."

Teraz, gdy nowa dyrektywa wchodzi w życie, Dan Sten Olsson mówi dobiteniej: - Jestem okropnie zły na to, że dyrektywa wchodzi w życie bez dogłębniejszego zbadania innych możliwości.

W związku z zaistniałą sytuacją, Stena Line rozpoczęła badania nad użyciem metanolu w bunkrze. Pierwsze próby zaplanowano na I kwartał 2013.

- Nie będziemy w stanie zmienić floty do 2015 roku, tak by spełniała normy. Rząd obiecał dotacje, więc zobaczymy - powiedział Olsson.

Źródło: Interview with Dan Sten Olsson of Stena Line

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter