Żegluga

Ok. 3 mln dolarów może kosztować przystosowanie jednego statku PŻM-u do unijnej dyrektywy siarkowej, jaka ma obowiązywać na Bałtyku i Morzu Północnym. Każda wpływająca na nie jednostka będzie musiała albo być wyposażona w specjalny filtr na kominie, albo używać paliwa o niskiej zawartości siarki.

Nowe, zaostrzone przepisy o ochronie środowiska mają wejść w życie za dwa lata. Według Krzysztofa Gogola z Polskiej Żeglugi Morskiej, koszty dopasowania jednostek będą ogromne.

- Cena zakupu specjalnego urządzenia i jego montaż na jednym statku to blisko 3 mln dolarów - szacuje Gogol.

Na razie nie wiadomo jeszcze, ile statków PŻM będzie musiała dostosować do dyrektywy. Wiadomo jednak, że będą to promy.

Problem dotknie najbardziej małych armatorów. Na to, że ograniczenia w emisji siarki wejdą w życie później, liczy m.in. Polska Żegluga Bałtycka z Kołobrzegu.

Dziennie po Bałtyku pływa 2 tys. statków. Niektóre z nich spalają każdego dnia nawet do 30 ton paliwa zawierającego siarkę.

Komentarze   

+1 wzrost cen
Jeszcze tydzień temu miał byc to tylko 1 mln $ za statek.
17 październik 2012 : 06:55 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 wzrost cen
Hej Miki, generalnie to są bajki. Instalowanie scrubberów testowało kilku armatorów w tym DFDS i Stena. Wyniki są jednoznaczne-ta technologia to sa prototypy, które są drogie, nie zawsze działają tak jak powinny i trudno je zastosować na jednostkach ro-ro, o promach pasażerskich nawet nie wspominając.
Pozostaje przejście na LNG (realne tylko w Norwegii) lub tankowanie paliwa 0,1% siarki, które jest dzisiaj już znaaaaacznie droższe, a jak pokazuje doświadczenie - kiedy wszyscy będą MUSIELI na nim pływać - podrożeje jeszcze bardziej.
Także 1 czy 3 mln per statek - to już nie ma znaczenia, bo i tak tego nie będą robić tylko straszą ministerstwo takimi kwotami. Koszty bunkru skoczą natomiast o 100% i przy tym te 3 mln $ to jest mały pikuś.
18 październik 2012 : 07:40 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 i znów eko
niech wszyscy armatorzy zrobią bojkot, z dniem wejścia ustawy żadna jednostka nie wejdzie na wody UE, zobaczymy jak długo kraje UE wytrzymają bez ropy , węgla, innych surowców itp. Lobby eko terrorystyczne jak widać ma się bardzo dobrze, wszystko w imię ochrony przed ociepleniem klimatu, na który i tak mamy mały wpływ w porównaniu do Słońca i natury Ziemi (wulkany itd)..
17 październik 2012 : 09:49 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 SNC
Jest to jedna wielka głupota z tymi przepisami Unijnymi. To tak jak wprowadzone żarówki energooszczędne, tylko że wyprodukowanie eko żarówek w porównaniu z tymi tradycyjnymi jeszcze bardziej zanieczyszcza środowisko. Ale wiadomo jak wszędzie tak i w Unii chodzi o kasę.
17 październik 2012 : 17:09 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Jaka Unia? Jacy ekolodzy???
Hej ludziska, może najpierw niech który sięgnie po materiały żródłowe?! Polecam stronę internetową IMO - międzynarodowej organizacji morskiej.
Ograniczenie siarki to nie są przepisy Unijne tylko wymysł IMO. Konwencja Marpol anex 13 jakby ktoś nie wiedział. Przepisy IMO zostały "klepnięte" przez Unię ale ta nie miała zbytnio wyjścia. Konwencja Marpol obowiązuje od bardzo wielu lat. Czas na jej ewentualne oprotestowanie był kilka lat temu. Teraz to już fakt dokonany. Dziwi tylko, że IMO przeszkadza zanieczyszczanie powietrza siarką przez statki na Bałtyku, w Kanale LaManche i na Morzu Północnym, a na Morzu Irlandzkim czy Śródziemnym już nie. Nie mówiąc o różnicach w żegludze oversea (bo niby dlaczego Chińczyków i mieszkańców Afryki można truć 5 czy 10 lat dłużej???).
Cóż - kilku armatorów odczuje w końcu co oznacza liczenie się z kosztami.
Po 2015 roku zostanie może połowa promów pływających dzisiaj.
18 październik 2012 : 07:34 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 3 powody dlaczego Niemcy sa górą.
1. Porty zachodnioeuropejskie będa w uprzywilejowanej pozycji bo będa do nich wpływały statki bez tych filtrów więc fracht będzie tańszy. Zmienią sie potoki ładunków i korytarze transportowe. Niemcy górą !
2. Tego typu filtry czyli urządzenia wysokiej technologii i myśli technicznej nie sa konstruowane w Zimbabwe. Mysl techniczna i patenty będa należały do najwiekszych koncernów z branży. Niemcy górą !
3. Niemcy zawsze są górą. :)
24 październik 2012 : 11:17 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło: