Gdy Mikael Krafft założył w 1989 roku przedsiębiorstwo żeglugowe Star Clippers - spełnił swoje marzenie odrodzenia złotego wieku żaglowców dla nowych pokoleń turystów i poszukiwaczy przygód.
Właściciel i prezes Star Clippers od najmłodszych lat przesiąkał morską solą i zamiłowaniem do żagli. Jego ojciec był projektantem statków. Wśród przodków Krafft ma też niemieckiego marynarza osiadłego w Szwecji.
Dzieciństwo miał beztroskie. Urodzony w pobliżu Sztokholmu Mikael, dorastał pośród przystani i szkutni, w sąsiedztwie Plyms Shipyard - jednej z najlepszych stoczni jachtowych na świecie. Jako dziecko jeździł tam często rowerem i spędzał wiele czasu podpatrując rzemiosło szkutników oraz zasady budowy drewnianych statków i ucząc się historii żeglowania.
Później ojciec podarował mu drewnianą żaglówkę, umożliwiając spędzanie wielu szczęśliwych - jak wspomina dzisiaj Krafft - tygodni na żeglowaniu i eksplorowaniu szwedzkiego archipelagu i biwakowaniu na szkierowych wyspach. Pożeglował w końcu 20 mil przez otwarte morze, docierając do Wysp Alandzkich, gdzie emerytury jako statek muzeum, doczekał jeden ze słynnych, wielkich, towarowych statków schyłkowej epoki żaglowców - czteromasztowy bark Pommern. Mikael uwielbiał bawić się na jego pokładzie. To wtedy zakiełkowało w młodym chłopaku marzenie o posiadaniu dużego żaglowca - tall ship.
Ukończył Uniwersytet w Sztokholmie, uzyskując dyplom z prawa morskiego, po czym praktykował w Szwecji i Francji. W późnych latach 70. stał się właścicielem i dyrektorem zarządzającym małej szwedzkiej firmy żeglugowej z tradycjami (założonej w 1875 r.), przeżywającej poważne trudności finansowe. Przejął ją od wierzyciela - banku, który wolał zaryzykować powierzając firmę młodemu żeglugowcowi z nadzieją na odzyskanie swoich środków, niż skazać ją na bankructwo i niczego nie odzyskać. Krafft wyciągnął firmę z kryzysu i zmienił ją w kwitnący koncern żeglugowy.
W 1986 roku Mikael Krafft sprzedał swoje żeglugowe interesy w Szwecji i przeniósł się wraz z żoną Anną i dziećmi, Erickiem i Marie, do Brukseli, gdzie założył White Star Group - firmę koncentrującą się na rynku nieruchomości w krajach Beneluksu.
W tamtym okresie zbudował na własny użytek piękny szkuner, zaprojektowany na wzór słynnego jachtu z lat 30. XX wieku - Panda, "ze stajni" Camper & Nicholson - firmy produkującej i zarządzającej jachtami dla najbogatszych. Jego własny żaglowiec - Gloria - pozwolił wreszcie Krafftowi oddać się morskiej pasji. Pływał z rodziną po Atlantyku, na Karaiby i po Morzu Śródziemnym. Jacht dał mu wolność, możliwość nawiązywania kontaktów i nowych przyjaźni oraz styl życia, jakiego się spodziewał w marzeniach o własnym żaglowcu.
Krafft twierdzi, że nic nie może się równać z radością pływania pod pełnymi żaglami. Jednak to idylliczne życie i zwiedzanie świata na własnym, luksusowym jachcie znudziło mu się w końcu... Odezwała się w nim natura armatora.
Nieliczni mogą sobie pozwolić na posiadanie własnego, klasycznego, luksusowego jachtu, czy nawet na czarter takowego za 200 000 dolarów miesięcznie. Samemu będąc jednym z niewielu, dla których taki luksus jest dostępny, Krafft postanowił udostępnić radość żeglowania nieco szerszemu gronu miłośników morza.
Zaczął od intensywnych, trzyletnich studiów tematyki kliprów, łącznie z zagłębieniem się w szczegóły zachowanych planów statków z połowy XIX wieku.
Przy projektowaniu nowej jednostki na wzór klasycznych żaglowców, trzeba było dokonać wielu modyfikacji starych rozwiązań projektowych, które pozwoliłyby w klasycznych ramach wykorzystać nowoczesne materiały, technologie i innowacje techniczne, a także brałyby pod uwagę nowe przepisy obowiązujące przy projektowaniu, budowie i eksploatacji statków.
Owocem tych badań stał się "pierwszy od stulecia kliper" zaprojektowany przez Kraffta i grono doświadczonych projektantów statków i inżynierów okrętowców. Budowę rozpoczęto w 1989 roku w stoczni w Gent (Gandawie), a w maju 1991 roku czteromasztowiec Star Flyer został wprowadzony do eksploatacji. Rok później dołączyła do niego jednostka siostrzana - Star Clipper. Tak spełniło się marzenie z dzieciństwa.
W roku 2000 Krafft pomyślnie ukończył kolejne przedsięwzięcie - budowę dużego żaglowego wycieczkowca Royal Clipper, dla projektu którego inspirację w znacznej mierze stanowił towarowy żaglowiec - pięciomasztowy windjammer Preussen sprzed wieku. Royal Clipper to jednostka flagowa armatora Star Clippers i największy w świecie "rasowy" żaglowiec.
Star Clippers to firma rodzinna. Żona Anna zajmuje się kontrolą jakości i kieruje pracą pokładowych hotel managerów oraz nadzoruje organizację rozrywki dla pasażerów. Syn Eric (37 l.) dba o sprawy finansowe firmy, a córka Marie (33 l.) jest dyrektorem handlowym firmy.
Sam Mikael Krafft jest armatorem z krwi i kości, armatorem w starym, dobrym stylu, a nie - jak wielu dzisiejszych prezesów i dyrektorów przedsiębiorstw żeglugowych - jednym z "armatorów - księgowych", którym zdarza się nie postawić stopy na pokładzie żadnego z zarządzanych przez siebie statków.
Gdy spotykaliśmy go tego lata na pokładzie cumującego w Gdańsku Star Flyer, dzielił czas pomiędzy rozmowę z zaproszonymi dziennikarzami, dyskutowanie bieżących spraw eksploatacyjnych i technicznych z kapitanem i oficerami statku, przyjazne rozmowy w kilku językach i żarty oraz uprzejmości wymieniane z pasażerami, także takimi, z którymi zna się od lat, bo nierzadko pojawia się na rejsach i postojach swoich statków w portach.
Star Clippers oferuje rejsy wycieczkowe (w Polsce do nabycia m.in. przez wyspecjalizowane biuro podróży RejsClub.pl) żaglowcami pasażerskimi Star Flyer, Star Clipper i Royal Clipper, m.in. na Karaibach, w Ameryce Środkowej (także z przejściem Kanału Panamskiego), w Europie Północnej, na Morzu Śródziemnym i w przejściach transatlantyckich.
Piotr B. Stareńczak
Zdjęcia: Star Clippers, Piotr B. Stareńczak
Już wkrótce rozmowa z Mikaelem Krafftem, m.in. o polskim udziale w budowie jego uskrzydlonej floty, a także o nowym projekcie - kolejnym, wielki żaglowcu wycieczkowym.
Przeczytaj także i zobacz krótki film z wejścia statku z floty Star Clippers do polskiego portu: Żaglowy wycieczkowiec Star Flyer w Gdańsku
Charakterystyka podstawowa statków z floty Star Clippers
|
Star Clipper |
Star Flyer |
Royal Clipper |
nr IMO |
8915445 |
8915433 |
8712178 |
bandera |
Malta |
Malta |
Malta |
armator / operator |
Star Clippers Ltd., Monaco |
Star Clippers Ltd., Monaco |
Star Clippers Ltd., Monaco |
rok budowy |
1992 (kwiecień) położenie stępki 20.04.1990 |
1991 (maj) zamówienie 18 sierpnia 1989; położenie stępki 27.04.1990 |
2000* |
stocznia |
Scheepswerf Van Langerbrugge |
Scheepswerf Van Langerbrugge |
Stocznia Gdańska, Cenal (kadłub), Merwede, Holandia (wyposażenie)* |
nr budowy |
2184 |
2183 |
B811/01 / 681 |
poprzednia nazwa |
- |
- |
Gwarek (do lipca 2000 r.) |
długość całkowita |
111,57 m ** |
92,00 / 111,57 m ** |
137,00 / 134,80 m / 133,74 m ** |
długość między pionami |
70,3 m |
70,53 m |
100,54 m |
szerokość |
15,00 / 15,14 m ** |
15,10 / 15,14 m ** |
16,00 / 16,50 / 16,28 m ** |
wysokość boczna |
9,10 m |
9,10 m |
10,80 m |
zanurzenie |
4,70 m |
5,501 m |
5,60 m |
pojemność brutto |
2298 |
2298 |
5000 (4425) ** |
nośność |
300 t |
300 t |
1000 t |
ożaglowanie |
barkentyna - 4 maszty, 16 żagli |
barkentyna - 4 maszty, 16 żagli |
fregata - 5 masztów, 42 żagle |
powierzchnia żagli |
3344,50m² |
3344,50m² |
5202,6 m² |
wysokość masztów |
68,90 m |
68,90 m |
60,05 m |
silnik napędu głównego |
Caterpillar 3512 |
Caterpillar 3512 |
2 × Caterpillar 3516 |
liczba miejsc pasażerskich |
170 |
170 |
227 |
załoga |
72 |
72 |
106 |
* kadłub zbudowała Stocznia Gdańska (nr budowy B811/01, położenie stępki 04.12.1990); z rozpoczętym wyposażaniem, porzucony przez pierwotnego armatora, został zakupiony przez firmę Mikaela Kraffta i przebudowany (według projektu Royal Clipper'a) przez stocznię Cenal w Gdańsku; następnie częściowo wyposażony kadłub przeholowano do Holandii, gdzie został wyposażony przez stocznię Merwede Shipyard B.V. (nr budowy 681)
** różne wersje według różnych źródeł
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.