Żegluga

Spada liczba dużych statków wchodzących do szczecińskiego portu. Tym samym kurczy się rynek dla firm holowniczych. Istnieje też groźba, że część dostaw dla polskich hut będzie rozładowywana w Trójmieście, a nie w Świnoujściu. Oznacza to mniej pracy dla firm holowniczych.

Jak wygląda sytuacja w porcie w Szczecinie? - Mało jest dużych statków - mówi Mirosław Górny ze spółki Projekt Żegluga, która zajmuje się usługami holowniczymi. - Do Szczecina przychodzi dużo małych statków, które nie wymagają holowników.

Rynek dla firm holowniczych skurczył się już po upadku stoczni. - Nie ma dużej stoczni, wielkich statków w niej budowanych i wychodzących w próby morskie. To wszystko generowało roboty - tłumaczy Górny.

W przyszłym roku mniej dużych statków może też zawijać do Świnoujścia. - Podobno główny armator, który przychodzi tu z węglem, jest współwłaścicielem terminalu węglowego w Gdańsku. To będzie oznaczało dla Świnoujścia dużo mniej zawinięć wielkich statków - uważa Górny.

Taryfy holownicze w Szczecinie nie zmieniły się od 13 lat.

Grzegorz Gibas

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6063 3.6791
EUR 4.2154 4.3006
CHF 4.5291 4.6205
GBP 4.8671 4.9655