Żegluga

Szczeciński Zakład Usług Żeglugowych (przedsiębiorstwo holownicze i usług portowych) prawdopodobnie zostanie już wkrótce sprzedany firmie z Niemiec. Jego upadłość została ogłoszona 29 grudnia ubiegłego roku.

Poza dźwigiem pływającym, nazywanym potocznie "Gucio", sprzedanym jeszcze przed ogłoszeniem upadłości firmy, a także poza najsilniejszym i najnowocześniejszym holownikiem Tryton, który został sprzedany niedawno, większość majątku upadłego ZUŻ-u sprzedana ma być teraz w jednym pakiecie.

Maria Januszewicz - syndyk masy upadłościowej ZUŻ - potwierdziła w rozmowie z "Naszym MORZEM" - PortalemMorskim.pl, że sąd przyjął ofertę niemieckiej firmy, odmówiła jednak podania jej nazwy. Poinformowała natomiast, że oferent deklaruje utrzymanie działalności ZUŻ oraz miejsc pracy w zespole portowym Szczecin-Świnoujście, a także planuje rozszerzenie dotychczasowej działalności szczecińskiej firmy.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, oferentem na kupno majątku ZUŻ jest Otto Wulf GmbH & Co. KG - firma holownicza działająca głównie w Cuxhaven (nad Morzem Północnym) i Rostock'u (nad Bałtykiem).

Majątek ZUŻ-u będzie mógł być uznany za sprzedany, po podpisaniu umowy u notariusza wskazanego przez nabywcę.

Otto Wulf, firma rodzinna "średniej wielkości" - jak napisano na jej oficjalnej witrynie WWW - to armator o prawie 100-letniej tradycji. Zajmuje się głównie wszystkim usługami holowniczymi, ratownictwem mienia i ratownictwem technicznym na morzu i w portach, podnoszeniem wraków, transportem morskim (holowania ładunków na pontonach i eksploatacja jednego statku - ciężarowca), obsługą dźwigów pływających, usługami transportowymi dla branży offshore, etc.
Przedsiębiorstwo posiada sześć holowników portowych i do holowań morskich, trzy barko-pontony oraz nowoczesny statek z rampą ro-ro do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych na otwartym pokładzie (Kugelbake).

Zakład Usług Żeglugowych działa w szczecińskim porcie od ponad 60 lat. W 1991 r. firma została sprywatyzowana, a od 2003 była spółką o kapitale szwedzko-polskim.

Warto przypomnieć, że usługi holownicze w portach zachodniego Pomorza zdominowane są przez spółkę niemieckiej grupy Fairplay (podobnie, jak w Gdyni, gdzie ta niemiecka firma przejęła stosunkowo niedawno prywatyzowany przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia WUŻ). Zanosi się więc prawdopodobnie w Szczecinie, Świnoujściu i Policach na "niemiecko-niemiecką" konkurencję w usługach holowniczych.

Fot. Michał Wronowski / ZUŻ

0 Błąd
Na zdjęciu jest JEDEN holownik ZUŻu! Drugi, Daniel to holownik spółki Wulkan!
02 lipiec 2012 : 11:05 Guest | Zgłoś
0 A krzaki....
A czyje są krzaki na tym zdjęciu ?????
03 lipiec 2012 : 09:36 Guest | Zgłoś
+1 kto bedzie pracowal?
ciekawe kto znajdzie zatrudnienie w firmie z bylych/obecnych pracownikow? ktos z zewnatrz powinien zajac sie zatrudnieniem, aby pozbyc sie kapusiów i donosicieli, ktorzy przyklaskiwali przez te wszystkie lata slusarczykowej, radzie nadzorczej z panami W. i M., pozbylbym sie rowniez tych, ktorzy glosno krytykowali dzialania prezesa malyszki. wiem, ze wtedy bylby problem z rekrutacja, bo prace mogloby znalezc moze z 20 osob. mam rowniez nadzieje, ze nasi zwiazkowcy wyladuja za brama.
03 lipiec 2012 : 11:27 Guest | Zgłoś
+1 Czy dadzą radę firmie Fairplay?
ZUŻ nie wytrzymał konkurencji. Fairplay to duża, nowoczesna, międzynarodowa firma. Zdobyli już większą część polskiego rynku holowniczego. A Otto Wulf to dla nich mała rybka... Pożyjemy zobaczymy:)
03 lipiec 2012 : 16:43 Guest | Zgłoś
-2 Brawo Niemcy
ZUZ to byla przynoszaca duze straty typowa
szczecinska firma. Typowa tzn. zatrudnianie po
znajomosci , mala wydajnosc , donoszenie itd.
Cale szczescie to juz koniec.
Niemcy pokaza polskim nieudacznikom jak sie
zarzadza firma. Idzie lepsze
05 lipiec 2012 : 15:38 Guest | Zgłoś
+1 do antoni
Cytuję antoni:
ZUZ to byla przynoszaca duze straty typowa
szczecinska firma. Typowa tzn. zatrudnianie po
znajomosci , mala wydajnosc , donoszenie itd.
Cale szczescie to juz koniec.
Niemcy pokaza polskim nieudacznikom jak sie
zarzadza firma. Idzie lepsze


antoni ale zes mnie rozbawil tym wpisem. typowa szczecinska firma przynoszaca straty - co to oznacza? czy te straty byly spowodowane zatrudnieniem po znajmosci? ze byla mala wydajnosc - czego? ludzi, sprzetu, czy nie bylo roboty? no i na koniec te donoszenie - chyba przez to upadla firma! niemiec pokaze to, ze zatrudni polowe obecnych/bylych pracownikow i bedzie robil to co ma robic. bedzie zarzadzal na pewno lepiej niz byla pani prezes - to fakt i glowny powod upadku tej firmy - zle zarzadzanie poprzedniej prezesowej!
05 lipiec 2012 : 16:01 Guest | Zgłoś
+1 powroty
antoni a ja tam bylem zatrudniony po znajmosci i mnie bardzo chwalili, ba nawet do mnie dzwonili, ze mam wracac jak niemiec przejmie zaklad. aha i nie donosilem, ale staralem sie zawsze komentowac "trafne" decyzje zarzadu firmy. aha i smialem sie z dzialan rady nadzorczej i zwiazkow zawodowych. kazdy wiedzial ze nic nie znacza a im sie wydawalo inaczej.
07 lipiec 2012 : 12:30 Guest | Zgłoś
0 konkurencja dla Fairplay ???
Czy na prawdę ktoś uwierzy w to, że dwie firmy Niemieckie będą ze sobą konkurować na obcym terenie? Nastąpi zmowa cenowa w usługach holowniczych. A Fairplay nie mylić z "uczciwą grą" za kilka chwil przejmie działalność Otto Wulf w Szczecinie bądź utrzyma małą aktywność tej firmy aby nie być posądzonym o o działania monopolistyczne. Czas pokaże czy ten scenariusz się sprawdzi. Aha, oczywiście straci port - coraz mniej kontrolowany przez polski kapitał. Szkoda, że w całym tym procederze pomagają Polacy - to jest akurat najsmutniejsze - w naszej histori często sprzedawali swoje usługi nie patrząc w przyszłość (z wyłączeniem prywatnej) i kolejne pokolenia. Pozdrawiam 2xBum
13 lipiec 2012 : 09:14 Guest | Zgłoś
0 wulf
I stało się od północy ZUŻ już jako Wulf
18 lipiec 2012 : 16:59 Guest | Zgłoś
0 jak to będzie wyglądać?
Cytuję Zeus:
I stało się od północy ZUŻ już jako Wulf


Zeus masz więcej informacji co planuje Wulf? ilości jednostek w porcie, w morzu. ilość ludzi tid? wszyscy jesteśmy ciekawi jak to będzie działać jeśli chodzi o nasz port, rejsy morskie i ile ludzi może będzie miało szansę wrócić do pracy.........
19 lipiec 2012 : 09:56 Guest | Zgłoś
0 oddac w obce rece
Miro jak będzie to się okaże... jedno jest pewno port to jak nazwales głownie zarzad portu a oni siedza na stolkach w gmachu i zbieraja haracz od spolek, im sie kasa zgadza, a czy biora to od Niemca, Polaka, czy ruska malo istotne, wazne ze jest kasa, a tym jak to sie rozwija decyduja mniejsze, czy wieksze spolki na terenie, ktorego wlascicielem jest zarzad portu. na razie jakas pozycje maja, ale za kilka lat i na nich przyjdzie pora. zaczna sie zwolnienia, redukcje, sprzedaz majatku, kasa z panstwa sie skonczy. a teren jest bardzo atrakcyjny, na pewno nie dla Polakow, ale dla zagranicznego kapitalu,
22 lipiec 2012 : 09:14 Guest | Zgłoś
0 Czy już przyjmują?
Witam,
Czy rozpoczął się już nabór pracowników? Kto się tym zajmuje?
26 lipiec 2012 : 12:51 Guest | Zgłoś
0 Polska Brać
Kiedy Polska była "Ludowa" Polacy którzy mieli rodziny na Zachodzie dostawali paczki, a w nich czasem parę dolarów. No i w umysłach Polaków powstało przeświadczenie, że na zachodzie wszyscy są bogaci i wszyscy nie muszą pracować ciężko, tak jak Polacy w PRL-u. Po przemianach to przeświadczenie pozostało i rzadko komu chce się uczciwie i wydajnie pracować. Większość by chciała leżeć bykiem i zgarniać pensję. Wydaję mi się że wśród Polaków za dużo jest nierobów, a nawet najzwyklejszych pasożytów. Wystarczy spojrzeć na nasz Rząd - On poza zwiększaniem obciążeń nic więcej nie potrafi. Obce Mu są działania inicjujące rozwój, postęp, a nawet najzwyklejsze ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej.
14 sierpień 2012 : 20:25 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter