Żegluga

Szczeciński Zakład Usług Żeglugowych (przedsiębiorstwo holownicze i usług portowych) prawdopodobnie zostanie już wkrótce sprzedany firmie z Niemiec. Jego upadłość została ogłoszona 29 grudnia ubiegłego roku.

Poza dźwigiem pływającym, nazywanym potocznie "Gucio", sprzedanym jeszcze przed ogłoszeniem upadłości firmy, a także poza najsilniejszym i najnowocześniejszym holownikiem Tryton, który został sprzedany niedawno, większość majątku upadłego ZUŻ-u sprzedana ma być teraz w jednym pakiecie.

Maria Januszewicz - syndyk masy upadłościowej ZUŻ - potwierdziła w rozmowie z "Naszym MORZEM" - PortalemMorskim.pl, że sąd przyjął ofertę niemieckiej firmy, odmówiła jednak podania jej nazwy. Poinformowała natomiast, że oferent deklaruje utrzymanie działalności ZUŻ oraz miejsc pracy w zespole portowym Szczecin-Świnoujście, a także planuje rozszerzenie dotychczasowej działalności szczecińskiej firmy.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, oferentem na kupno majątku ZUŻ jest Otto Wulf GmbH & Co. KG - firma holownicza działająca głównie w Cuxhaven (nad Morzem Północnym) i Rostock'u (nad Bałtykiem).

Majątek ZUŻ-u będzie mógł być uznany za sprzedany, po podpisaniu umowy u notariusza wskazanego przez nabywcę.

Otto Wulf, firma rodzinna "średniej wielkości" - jak napisano na jej oficjalnej witrynie WWW - to armator o prawie 100-letniej tradycji. Zajmuje się głównie wszystkim usługami holowniczymi, ratownictwem mienia i ratownictwem technicznym na morzu i w portach, podnoszeniem wraków, transportem morskim (holowania ładunków na pontonach i eksploatacja jednego statku - ciężarowca), obsługą dźwigów pływających, usługami transportowymi dla branży offshore, etc.
Przedsiębiorstwo posiada sześć holowników portowych i do holowań morskich, trzy barko-pontony oraz nowoczesny statek z rampą ro-ro do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych na otwartym pokładzie (Kugelbake).

Zakład Usług Żeglugowych działa w szczecińskim porcie od ponad 60 lat. W 1991 r. firma została sprywatyzowana, a od 2003 była spółką o kapitale szwedzko-polskim.

Warto przypomnieć, że usługi holownicze w portach zachodniego Pomorza zdominowane są przez spółkę niemieckiej grupy Fairplay (podobnie, jak w Gdyni, gdzie ta niemiecka firma przejęła stosunkowo niedawno prywatyzowany przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia WUŻ). Zanosi się więc prawdopodobnie w Szczecinie, Świnoujściu i Policach na "niemiecko-niemiecką" konkurencję w usługach holowniczych.

Fot. Michał Wronowski / ZUŻ

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6816 3.756
EUR 4.2128 4.298
CHF 4.4856 4.5762
GBP 4.9824 5.083