Jednostki były budowane od 2005 roku dla, należącego do Crowley Maritime Corporation armatora Vessel Management Services.
Każdy ze zbudowanych zestawów składa się z barki – zbiornikowca o nośności 27 000 ton i połączonego z nią przegubowo pchacza o mocy 9 700 KM. Barki powstały w stoczni VT Halter Marine w Pascagouli, a holowniki w zakładzie w Moss Point.
Ostatnia ze zbudowanych barek, 650-10, została wyposażono dodatkowo w system Crude Oil Washing (COW) przy pomocy którego zbiorniki ładunkowe myte są ropą naftową, a nie, jak zazwyczaj – wodą. System ten jest obecnie obowiązkowy, zgodnie z najnowszymi postanowieniami konwencji MARPOL.
Halter Marine buduje obecnie dla Vessel Management Services zestawy ATB, oparte na prawie dwukrotnie bardziej pojemnych barkach (330 tys. baryłek, w porównaniu ze 185 tys. baryłek na barkach obecnie ukończonej serii).

Pierwsza z serii, barka 650-1 i holownik Pacific Reliance{jathumbnail off}
