
Statki te, jako pierwsze na świecie będą posiadały Hybrydowy Generator Rolls-Royce’a (Rolls-Royce Hybrid Shaft Generator „HSG”), który wytwarza energię elektryczną oszczędnie zużywając paliwo, oraz redukuje emisję CO2. W statkach tych będą także zainstalowane wiodące na rynku silniki Rolls-Royce Bergen, przystosowane do pracy na mieszance ubogiej oraz innowacyjny system Promas, który integruje pracę silnika i steru, dzięki czemu redukuje opór i zwiększa siłę ciągu.
Technologie te zapewnią bezkonkurencyjne parametry środowiskowe,w tym 40-procentową redukcję emisji CO2 w porównaniu do tradycyjnych statków.
Oddbjørn Eliassen, dyrektor do spraw sprzedaży w firmie Rolls-Royce powiedział: “Rolls-Royce jest światowym liderem w dostarczaniu energooszczędnych technologii, dzięki którym operatorzy statków mogą sprostać wyzwaniom w kwestii ochrony środowiska. Promy te będą połączeniem szeregu nowoczesnych technologii, które pozwolą na znaczną poprawę efektywności zużycia paliwa i redukcji emisji.”
HSG to zaawansowany system elektryczny, który umożliwia przełomową zmianę w wydajności statku poprzez zróżnicowanie prędkości silnika i turbiny, dzięki czemu możliwe jest zmniejszenie zużycia paliwa, a tym samym mniejsza emisja spalin. Silniki starszej generacji, używające konwencjonalnych generatorów, pracują na jednej prędkości, podczas gdy HSG umożliwia zmniejszenie prędkości, przy zachowaniu stałej częstotliwości zasilania statku.
Promy te będą odbywać rejsy po Vest Fjordzie, położonym między północnym wybrzeżem Norwegii a grupą wysp Lofoty. Cieśnina ta znana jest z trudnych warunków pogodowych. Promy zostaną zbudowane w Stoczni Remontowej w Gdańsku. Polski producent dostarczy je w drugiej połowie 2012 roku.
Źódło: Rolls-Royce
{jathumbnail off}
