Żegluga
Japoński armator NYK-Hinode Line ogłosili wprowadzenie do eksploatacji statku Yamato, drugiego po siostrzanej jednostce Yamatai statku oceanicznego wyposażonego w system „smarowania powietrznego”.

Opiera się on na wykorzystaniu tzw. efektu powierzchniowego, zmniejszającego tarcie na styku wody i powietrza: w uproszczeniu sprowadza się to do pompowania powietrza pod specjalnie ukształtowany kadłub, co znacząco zmniejsza opory ruchu, a tym samym zużycie paliwa i emisje gazów cieplarnianych. Podobne rozwiązanie w ostatnich latach testowało kilka ośrodków na całym świecie (jeden ze statków eksperymentalnych był przebudowywany w Szczecinie), jednak jak dotychczas tylko Japończykom udało się wprowadzić to rozwiązanie na normalnie eksploatowanych statkach oceanicznych. Yamatai i Yamato to specjalistyczne jednostki, określane przez armatora jako „module carrier” – przeznaczone do przewozu, przeładowywanych metodą ro-ro, dużych, prefabrykowanych struktur, jak np. elementy zakładów przemysłowych.



Źródło:






{jathumbnail off}
1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter