Żegluga
Ósmym statkiem odebranym w tym roku przez Polską Żeglugę Morską ma być m/s "Wicko". - To czwarty z serii tzw. jeziorowców - wcześniej (od marca br.) do floty największego polskiego armatora dołączyły "Miedwie", "Drawsko" i "Resko".

"Jeziorowce" mają nośność 30 tys. DWT i specyficzne wymiary: maksymalnie do 220 m długości, 23,7 m szerokości oraz 8,68 m zanurzenia. Są przystosowane do żeglugi po Wielkich Jeziorach Amerykańskich, gdzie występuje skomplikowany system śluz i kanałów.

Pierwszym, odebranym w tym roku przez PŻM statkiem był m/s "Wadowice II" - ostatni z serii 38-tysięczników. Łącznie jest ich 14. Do eksploatacji weszły też trzy kamsarmaksy (80tys. DWT): "Giewont", "Jawor" i "Ornak".

- Jest już położona stępka pod kolejny kamsarmax - "Rysy" - informuje Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy PŻM.

Cięte są też blachy na statek z nowej serii o nośności 16 900 DWT - takie były budowane w latach 90. XX wieku w stoczni szczecińskiej, np. "Nogat".

- Od przyszłego roku tej wielkości "rzekowce" będą dla nas produkowane w Chinach - dodaje K. Gogol. - W sumie będzie ich osiem. Pierwszy ma nosić nazwę "Regalica".

Obecnie PŻM ma 76 statków. Wycofuje mniejsze, a wprowadza większe jednostki. W 2005 r. powstał w firmie duży program inwestycyjny, zakładający wybudowanie do 2015 r. aż 34 statków. Pierwsze z nich weszły do eksploatacji w 2008 r.

Statki dla PŻM powstają w stoczniach chińskich i japońskich.

- Od wielu lat masowców w Europie się nie buduje, dlatego musimy je kupować na Dalekim Wschodzie - przypomina K. Gogol. - Gdy konstruowano program odnowy tonażu, zwróciliśmy się do naszych stoczni, ale odmówiły, gdyż było to dla nich nieopłacalne. Cały program realizowany jest w stoczniach chińskich i japońskich.


(ek)
{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter