Żegluga

Christopher J. Wiernicki, prezes i dyrektor generalny American Bureau of Shipping (ABS), wezwał do poważnego potraktowania energii jądrowej jako realnego, skalowalnego rozwiązania dla dekarbonizacji sektora morskiego. Według niego, technologia ta może stać się fundamentem przyszłego miksu energetycznego w żegludze.

Podczas wydarzenia morskiego w Atenach, szef ABS podkreślił, że energia jądrowa przestaje być odległą perspektywą, a staje się praktycznym narzędziem do redukcji emisji i budowania niezależności energetycznej sektora.

Energia jądrowa oferuje niezrównaną gęstość energetyczną, niezawodność i strategiczną niezależność – mówił Wiernicki w wywiadzie dla Offshore Energy wskazując, że jej potencjał może „przekształcić” funkcjonowanie globalnej floty.

Od portów po statki komercyjne

Według Wiernickiego, proces wdrażania atomu w żegludze będzie ewoluował etapami. Na początku energia jądrowa ma zasilać porty i instalacje lądowe, w tym produkcję wodoru i syntetycznych paliw. Kolejnym krokiem mogą być pływające centra danych, platformy do odsalania wody morskiej czy jednostki produkujące paliwa alternatywne. Dopiero później możliwe będzie komercyjne wykorzystanie reaktorów na statkach oceanicznych.

Mapa drogowa jest coraz wyraźniejsza. Ta podróż zaczyna się od lądu i stopniowo przesuwa się na morze – aż po statki napędzane reaktorami modułowymi – dodał szef ABS, cytowany przez Offshore Energy.

Morska elektrownia atomowa. Wizualizacja: Core Power

Wspólne projekty i pływające elektrownie

W lipcu tego roku ABS, brytyjska firma CORE POWER oraz grecka Athlos Energy ogłosiły wspólną inicjatywę, badającą możliwość wykorzystania pływających elektrowni jądrowych (FNPP) w regionie Morza Śródziemnego. Ich zadaniem byłoby dostarczanie energii do portów, odległych wysp oraz zakładów odsalania wody w regionach dotkniętych suszą.

Wiernicki zauważył, że początkowo największe szanse mają pływające barki motorowe z reaktorami. Ze względu na stacjonarny charakter, łatwiej uzyskałyby wymagane pozwolenia niż statki handlowe, operujące w wielu jurysdykcjach.

ABS przewiduje, że do 2050 roku pływające centra danych zasilane energią jądrową mogą przejąć nawet 10 proc. globalnego rynku. W samych Stanach Zjednoczonych odpowiadałoby to budowie dziewięciu takich obiektów. Wartość całego rynku centrów danych szacuje się na 212 mld USD do 2029 roku, co zdaniem ekspertów otwiera szerokie pole dla rozwiązań opartych na atomie.

Wykorzystanie energii atomowej do produkcji wodoru na morzu. Wizualizacja: Core Power

Korytarze jądrowe jako infrastruktura przyszłości

Kluczowym elementem transformacji mogą stać się tzw. komercyjne korytarze jądrowe – szlaki żeglugowe obsługiwane przez jednostki z reaktorami, funkcjonujące między państwami przychylnymi energetyce jądrowej i posiadającymi rozwinięte systemy regulacyjne.

Tego typu korytarze miałyby umożliwić bezpieczne testowanie technologii, ujednolicanie przepisów i integrację systemów energetycznych z logistyką morską.

Korytarze jądrowe mogą stanowić fundament przyszłej infrastruktury, pozwalając na bezpieczne i skalowalne wdrażanie atomu w transporcie morskim – podsumował Wiernicki.

Mateusz Gibała

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter