W poniedziałek 25 sierpnia u wybrzeży Włoch, MSC World Europa, jeden z największych statków wycieczkowych na świecie, z 8500 osobami na pokładzie stracił moc napędową.
Incydent ten przyciągnął uwagę mediów, które podały sensacyjne informacje o tym, że statek osiadł na mieliźnie lub uległ katastrofie. Włoska Straż Przybrzeżna (Guardia Costiera) zareagowała na wezwanie statku i podkreśliła, że MSC World Europa nie był w żadnym momencie zagrożony fizycznie.
Statek, wprowadzony do eksploatacji w 2022 roku jako pierwszy statek wycieczkowy MSC przekraczający 200 000 ton brutto, odbywa tygodniowy rejs po zachodniej części Morza Śródziemnego. W momencie zgłoszenia awarii płynął z Genui do Neapolu.
Według pasażerów wycieczkowiec zatrzymał się około godziny 5:30 w poniedziałek rano. Incydent został zgłoszony do centrum kontroli Straży Przybrzeżnej około godziny 7:30, a na miejsce wysłano dwie łodzie patrolowe i helikopter w celu zbadania sytuacji.
Straż przybrzeżna wysłała funkcjonariuszy na pokład statku, którzy wkrótce poinformowali, że statek ma problem z napędem elektrycznym.
Na miejsce wysłano także dwa holowniki z portów Gioia Tauro i Neapol, a w razie potrzeby planowano holowanie statku około 50 mil do Neapolu. Jednak wczesnym popołudniem MSC Cruises poinformowało, że załodze udało się wstępnie przywrócić częściowy napęd.
Na czas awarii jednostka zasilana była przez generatory awaryjne, aby utrzymywać bieżące funkcjonowanie na statku.
Straż przybrzeżna przeprowadziła dalszą kontrolę, a statek płynął z prędkością 15 węzłów pod eskortą straży przybrzeżnej do Neapolu. W poniedziałek wieczorem o godz. 21:00 lokalnego czasu statek zacumował w porcie.
Jeszcze w poniedziałek poinformowano, że technicy usunęli przyczynę awarii. Statek wznowił rejs i we wtorek zacumował w porcie w Mesynie na Sycylii.
MSC World Europa jest jednym z największych statków napędzanych LNG. Statek wykorzystuje wewnętrzny elektryczny układ napędowy GE Power Conversion z dwoma silnikami indukcyjnymi o mocy 25 MW, które napędzają dwa konwencjonalne śruby o stałym skoku za pomocą bezpośrednich wałów napędowych.
Wycieczkowiec został zbudowany przez Chantiers de l'Atlantique i jest trzecim co do wielkości statkiem po siostrzanych statkach Royal Caribbean International Icon i Star of the Seas oraz statkach wycieczkowych klasy Oasis.
LEW/Z Mediów
