Popyt na transport towarów drogą morską na świecie stale rośnie, mimo rozpoczęcia przez Stany Zjednoczone wojny handlowej - poinformował w czwartek duński koncern żeglugi kontenerowej Maersk, prezentując lepsze od prognoz wyniki za pierwsze półrocze 2025 r.
Armator obsługujący 700 statków kontenerowych spodziewa się, że w tym roku wysłanych zostanie od 2 do 4 proc. więcej kontenerów niż w roku 2024.
- Pierwsza połowa roku była dla nas bardzo udana, dzięki konsekwentnej realizacji planów usprawnienia działalności operacyjnej oraz pomyślnemu uruchomieniu współpracy Gemini. Nasza nowa sieć East-West podnosi poprzeczkę w zakresie niezawodności i wyznacza nowe standardy branżowe. Była ona kluczowym czynnikiem wzrostu wolumenów i stabilnej realizacji naszych usług oceanicznych. Pomimo zmienności rynku i historycznej niepewności w handlu światowym popyt pozostał stabilny, a my nadal reagowaliśmy szybko i elastycznie. W miarę jak nasi klienci zmagają się z tymi złożonymi wyzwaniami, pozostajemy zaangażowani w pomaganie im w budowaniu silniejszych i bardziej elastycznych łańcuchów dostaw, dbając o to, aby byli gotowi nie tylko przetrwać zakłócenia, ale także rozwijać się dzięki nim - przekazał w komunikacie prezes Maersk Vincent Clerc.
Paradoksalnie, na poprawę wyników finansowych firmy wpływ miał konflikt w Jemenie, powodujący konieczność rezygnacji z przepływu przez Morze Czerwone i Kanał Sueski na rzecz znacznie dłuższej drogi z Azji do Europy wzdłuż Afryki. Wydłużony czas transportu wpłynął na wzrost cen usług.
Jak poinformowano, zysk operacyjny firmy wzrósł od stycznia do końca czerwca tego roku do 13,4 mld koron (2,1 mld dolarów) z 7,3 mld koron w analogicznym okresie w 2024 r. W prognozie oszacowano, że za cały 2025 r. wynik ten wyniesie od około 13 do 22 mld koron (2-3,5 mld dolarów).
Na początku lipca Maersk ogłosił uruchomienie nowego serwisu CAX, który połączy Amerykę Łacińską i Europę Północną. Natomiast w kwietniu br. poinformował o nabyciu operatora kolei wzdłuż Kanału Panamskiego, co według komentatorów może pomóc w zabezpieczeniu interesów Danii wobec zapowiedzi władz USA o przejęciu kontroli nad kanałem.
Także w kwietniu br. duński przewoźnik przekazał, że zainwestuje około 2 mld dolarów w sektor morski Pakistanu, który odgrywa kluczową rolę dla handlu z Azją Środkową. Maersk zobowiązał się do modernizacji pakistańskiej logistyki portowej i wyposażenia jej w zaawansowaną technologię, aby stworzyć główne centrum handlu morskiego w regionie.
LEW/z mediów
