Fiński armator Viking Line na początku lipca świętował 60 lat obecności na trasie Helsinki-Tallinn. Trasa między Helsinkami a Tallinem jest obecnie jedną z najbardziej ruchliwych na świecie, a jej popularność ma nadal rosnąć w przyszłości.
W okresie międzywojennym istniały już regularne połączenia promowe między Finlandią a Estonią, ale z powodu okupacji radzieckiej regularne przewozy pasażerskie między Helsinkami a Tallinem mogły zostać uruchomione dopiero w 1965 roku. Dokładnie 7 lipca 1965 roku, prom MS Vanemuine wypłynął z Tallina do Helsinek. W ciągu pierwszego miesiąca statek przewiózł około 4 tysiące osób.
Obecnie między tymi dwoma krajami podróżuje około 7,5 miliona pasażerów rocznie, a trasa ta jest jedną z najczęściej wykorzystywanych połączeń morskich dla pasażerów na całym świecie. Połączenie przez Morze Bałtyckie stało się również jedną z najważniejszych tras żeglugi morskiej dla importu i eksportu Finlandii.
- 60 lat temu Finlandia była dla Estonii oknem na świat. Nawet dzisiaj, w erze globalnej mobilności, jest ona pierwszym celem podróży zagranicznych dla wielu Estończyków. Dla dziesiątek tysięcy ludzi trasa Tallinn–Helsinki to coś więcej niż tylko podróż – to ważne połączenie między dwoma domami – mówi ambasador Estonii w Finlandii, Sven Sakkov.
- Zarówno Estonia, jak i Finlandia są gospodarkami opartymi na eksporcie, które w dużym stopniu uzależnione są od połączeń morskich w zakresie przepływu towarów i usług, a także łańcuchów dostaw. Trasa Tallinn–Helsinki jest silnym symbolem bliskiej przyjaźni między naszymi krajami, naszych wspólnych ambicji i swobody przemieszczania się, która nas łączy – podkreśla ambasador.
Lata katamaranów otworzyły nowy rynek
W 1989 roku Viking Line dołączyło do trasy Helsinki–Tallinn, kiedy to Viking Cinderella rozpoczęła rejsy do Estonii. Statek nie cumował przy nabrzeżu; zamiast tego odprawę celną przeprowadzano podczas postoju w Tallinie. Dzięki temu na pokładzie można było prowadzić sprzedaż bezcłową. Rok później trasę do Estonii zaczęła obsługiwać również Isabella.
W sezonie letnim 1994 roku Viking Line uruchomiła codzienne połączenie pasażerskie między Helsinkami a Tallinem katamaranem Viking Express. Szybki prom, mogący pomieścić 450 pasażerów, szybko przemierzał Zatokę Fińską.
- Już pierwsze lato było dla nas wielkim sukcesem i przewieźliśmy więcej pasażerów niż jakikolwiek inny szybki prom na tej trasie. Zdobyliśmy bezcenne doświadczenie na zupełnie nowym rynku – mówi Johanna Boijer-Svahnström, starszy wiceprezes ds. komunikacji korporacyjnej w Viking Line.
Viking XPRS odniósł natychmiastowy sukces
W 2004 roku Estonia przystąpiła do Unii Europejskiej, co całkowicie zmieniło warunki ruchu promowego na Zatoce Fińskiej. Po zniesieniu sprzedaży bezcłowej na statkach Finowie chętnie zaczęli jeździć na zakupy do Tallina, a wiele osób podróżowało tam również w celach zawodowych. Viking Line dodał do trasy statek Rosella, który wykonywał dwa rejsy dziennie w obie strony.
W 2005 roku zamówiono nowy statek w stoczni Aker Yards w Helsinkach. Statek ten łączył w sobie zalety szybkich katamaranów i promów samochodowych. Viking XPRS, bo tak nazwano nową jednostkę, rozpoczął działalność wiosną 2008 roku. Każdy rejs mógł pomieścić 2500 pasażerów i 230 samochodów osobowych.
- Viking XPRS od razu zyskał dużą popularność wśród pasażerów i już w pierwszym roku działalności zdobyliśmy jedną czwartą rynku pasażerskiego na trasie do Estonii, mimo że mieliśmy tylko jeden statek – wspomina Johanna Boijer-Svahnström.
W 2023 roku Viking XPRS rozpoczął regularne rejsy pod fińską banderą, co wzmocniło pozycję Viking Line jako największego pracodawcy w fińskim transporcie morskim. Na początku 2025 roku wnętrza statku zostały poddane gruntownej renowacji.
Obecnie fiński armator inwestuje w nowoczesną flotę napędzaną ekologicznym paliwem LNG.
Viking Line jest fińskim operatorem promowym działającym na rynku bałtyckich przewozów promowych. Firma, założona w roku 1963, notowana jest na giełdzie w Helsinkach. Viking Line obsługuje przewozy pasażerskie oraz samochodowe między Szwecją, Finlandią i Estonią. Linia dysponuje flotą 7 promów pływających pod banderą fińską lub szwedzką.
LEW (Źródło: Viking Line)
