Żegluga

Gazowiec LNG Lech Kaczynski wyszedł 23 listopada z południowo-koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries w Ulsan w drugie próby morskie. Wtedy ich zakończenie, według niektórych źródeł, planowane było na 7 grudnia. Statek przyjął pierwszy ładunek skroplonego gazu.

W ramach drugiej serii prób morskich statek Lech Kaczynski (nr IMO 9922976; GT 114 000; nośność 92 323 t; ładowność LNG 174 000 m³, według innych źródeł - 170 520 m³) przyjął swój pierwszy ładunek kriogeniczny, prawdopodobnie jedynie częściowy (nie całookrętowy). Spędził niemal 17 godzin 24/25 listopada przy pirsie terminalu LNG firmy Kogas w Tongyeong ładując skroplony gaz ziemny o temperaturze minus 163 °C. Jest to ładunek technologiczny, służący schłodzeniu, rozruchowi i testom zbiorników i systemu ładunkowego (w tym rurociągów, armatury, pomp) statku.

Statek rozpoczął pierwszy cykl prób morskich 28 października, a jego powrót z prób zapowiadany był na 5 listopada. Gazowiec zakończył pierwsze próby morskie planowo.

Przypomnijmy, że Lech Kaczynski jest pierwszym z łącznie sześciu gazowców LNG, jakie, w dwóch transzach, wyczarterował polski importer gazu - PGNiG (obecnie grupa PKN Orlen), od norweskiego armatora Knutsen OAS Shipping AS, który z kolei zamówił te statki, pod "polski" czarter, w południowokoreańskiej grupie stoczniowej Hyundai Heavy Industries.

Statek ma 299,00 m długości całkowitej, 46,40 m szerokości konstrukcyjnej; 12,50 m zanurzenia konstrukcyjnego; 26,50 m wysokości bocznej. Posiada cztery pryzmatyczne, membranowe zbiorniki ładunkowe. Dwa silniki napędu głównego o łącznej mocy MCR 24 224 kW (32 934 KM) i dwie śruby napędowe zapewnić mają statkowi prędkość eksploatacyjną 19,5 węzła i maksymalną 21,5 węzła.

Gazowiec Lech Kaczynski został zwodowany 3 czerwca tego roku, jego stępkę położono trzy miesiące wcześniej - 2 marca, a budowę rozpoczęto 30 sierpnia zeszłego roku. Zwodowana jest już także - 12 września 2022 roku - druga, bliźniacza jednostka - Grazyna Gesicka, której stępkę położono 8 czerwca 2022 roku, a budowę rozpoczęto 21 grudnia 2021 r. Budowę trzeciej jednostki, o nieujawnionej jeszcze nazwie (stoczniowy nr budowy 8148), rozpoczęto w innej stoczni tego samego koncernu (Hyundai Samho Heavy Industries), 29 lipca br.

Poza sześcioma gazowcami od Knutsen OAS Shipping AS, PGNiG czarteruje od armatora Greckiego, który na potrzeby tego czarteru również buduje nowe statki. Według wcześniejszych komunikatów PGNiG - polski czarterujący spodziewał się wprowadzenia pierwszych dwóch statków - Lech Kaczynski i Grazyna Gesicka - w roku 2023. Być może rzeczywiście pierwszy ładunek komercyjny zbiornikowiec Lech Kaczyński przyjmie dopiero na początku przyszłego roku, jednak jest dość wysoce prawdopodobne, że przekazany zostanie przez koreańską stocznię armatorowi i czarterującemu jeszcze w grudniu 2022 r.

Piotr B. Stareńczak (PortalMorski.pl)

Fot.: Knutsen LNG France 

+10 Leszek
Witam. Jestem obecnie na tym statku. Jesteśmy w połowie pròb gazowych. Około 21 grudnia statek będzie wydany.
30 listopad 2022 : 00:14 Karol Arndt | Zgłoś
-10 Piesek Leszek
Ty tam lepiej ogarnij ten bajzel, bo na święta nie zjedziesz.
02 grudzień 2022 : 06:12 Kennedy | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter