Żegluga

Największy dotąd przedstawiciel typoszeregu (klasy) E-Flexer przekazany został 24 maja armatorowi przez stocznię chińską, ponoć nieznacznie przed zakontraktowanym terminem. Długi na 239,7 m statek o nazwie Stena Estelle (nr IMO 9862994; GT 48 035; nośność 8600 t) przechodzi ostatnie przygotowania przed wyruszeniem do Europy.

Z racji na obowiązujące jeszcze w Chinach restrykcje związane z pandemią Covid-19, część uczestników podpisania dokumentów zdawczo-odbiorczych i oficjalnego przekazania statku przez stocznię, w tym - prezes zarządu Stena RoRo, Per Westling oraz Nicklas Martensson, prezes zarządu Stena Line, brała udział w tym wydarzeniu zdalnie, z wykorzystaniem łącza video na żywo.

Armatorem (właścicielem) statku jest firma zapewniająca finansowanie jego budowy - Financial Products Group Co z Japonii, a ze strony grupy Stena - Stena RoRo AB, natomiast armatorem zarządzającym i operatorem jest Stena Line Scandinavia AB ze Szwecji. Z kolei za zarząd techniczny promu odpowiada Stena Marine Management ApS zarejestrowana w Danii.

Statek zatrudniony ma być na linii Gdynia - Karlskrona. To pierwszy przypadek, w którym Stena Line - jeden z największych operatorów promowych, zatrudnia na linii "polskiej" zupełnie nowe statki - prosto ze stoczni.  

Nowy ro-pax oferuje miejsca dla maksymalnie 1200 pasażerów oraz pas ładunkowy ro-ro o długości 3587 m dla samochodów ciężarowych i oddzielną przestrzeń ładunkową dla 200 samochodów osobowych.

Dotychczas Stena Line nie ujawniła, które z dotychczasowych promów zatrudnionych na linii Gdynia-Karlskrona zostaną zastąpione przez dwa nowe, ani, czy w ogóle którykolwiek ze "starych" pozostanie na linii.

Obecnie dwa główne "pasażerskie" promy na szlaku - Stena Spirit oraz Stena Vision wspierane są, głównie w zakresie ładunków, przez Stena Vinga i Stena Nordia. Stena Estelle i jej jednostka siostrzana o jeszcze nieujawnionej nazwie (o stoczniowym symbolu budowy W0271) mają znacznie większą ładowność niż którykolwiek z dotychczas zatrudnionych na linii statków.

Według wcześniejszego planu operatora Stena Line, ujawnionego oficjalnie pod koniec września 2021 roku - Stena Estelle wraz z jednostką siostrzaną miały zastąpić promy Stena Baltica i Stena Scandica (świeżo po przebudowie - przedłużeniu i modernizacji w stoczni tureckiej) z linii Nynashamn - Ventspils zwalniając je do zatrudnienia na linii "polskiej". Wtedy Stena Line deklarowała pozostawienie na linii trzeciego statku.

O skierowaniu na linię Karlskrona-Gdynia "E-Flexerów XL" poinformowano oficjalnie w I dekadzie kwietnia 2022 r.

Stena Estelle to statek typu (klasy) E-Flexer MkII - wydłużonej (o 36 m, według innego źródła - o 25,2 m) wersji wyjściowego projektu E-Flexer. "Przedłużony E-Flexer" ma o 50 proc. większą przestrzeń zajmowaną przez kabiny (263 kabiny), o 30 proc. więcej miejsc dla pasażerów i o 15 proc. więcej przestrzeni ładunkowej. Oba pokłady ro-ro (ładunkowe) są przelotowe (drive-through), tzn. posiadają furty i/lub rampy zarówno na dziobie, jak i na rufie.

Stena Estelle jest pierwszym statkiem typoszeregu E-Flexer wyposażonym w podłączenie do źródła zasilania energią elektryczną z lądu (shore power supply / cold ironing) co zapewni zdecydowaną redukcję emisji dzięki możliwości wyłączenie okrętowych zespołów prądotwórczych w porcie.

Dla zapewnienia odpowiedniej manewrowości wydłużonej wersji ro-pax'a typu E-Flexer, dodano na nim trzeci dziobowy ster strumieniowy.

Nowe promy na linii Gdynia-Karlskrona będą mogły w pełni wykorzystywać możliwości nowego terminalu promowego w Gdyni, przyjmującego statki o długości do 240 m i z nabrzeżem wyposażonym w urządzenia lądowego zasilania elektro-energetycznego (pierwsze w Polsce; w Karlskronie takie są do dyspozycji od roku 2011).

Stena Estelle (o stoczniowym numerze budowy W0270) to czwarty z pięciu statków E-Flexer jaki będzie eksploatowany przez Stena Line (pozostałe pływają / będą pływać w barwach innych armatorów - czarterujących spoza grupy Stena) i zarazem pierwszy z docelowo dwóch w barwach Stena Line w wersji wydłużonej, a siódmy w ogóle (niezależnie od operatora). Jak dotąd Stena RoRo zamówiła 12 E-Flexerów, z których odebrała dotąd ze stoczni, jak już wyżej wspomniano, siedem.

Mimo największych dotąd rozmiarów w typoszeregu E-Flexer, Stena Estelle jest także jednostką - według jednego ze źródeł - najszybciej zmontowaną. Montaż wszystkich bloków kadłuba i nadbudówki w doku zajął chińskiej stoczni (China Merchants Jinling Shipyard (Weihai) Co Ltd - dawniej AVIC Weihai Shipyard Co) jedynie 105 dni, po czym nastąpiło wydokowanie statku i prace wyposażeniowe przy nabrzeżu. Inne źródło podaje, że budowę statku, zamówionego 17 lipca 2018 r., rozpoczęto 2 kwietnia 2020, stępkę położono 14 października 2020 r., a dopiero 24 maja 2021 r. prom zwodowano.

PBS (PortalMorski.pl); rel (Stena RoRo, Stena Line)

Fot.: Stena RoRo; CMJS

Zdjęcie pamiątkowe z podpisania dokumentacji zdawczo-odbiorczej i przekazania promu Stena Estelle armatorowi przez stocznię
Stena Estelle - prom typu ro-pax, przekazany właśnie armatorowi przez stocznię chińską, przeznaczony do zatrudnienia na linii Gdynia - Karlskrona
Stena Estelle - prom typu ro-pax, przekazany właśnie armatorowi przez stocznię chińską, przeznaczony do zatrudnienia na linii Gdynia - Karlskrona
Stena Estelle - prom typu ro-pax, przekazany właśnie armatorowi przez stocznię chińską, przeznaczony do zatrudnienia na linii Gdynia - Karlskrona
Zdjęcie pamiątkowe z podpisania dokumentacji zdawczo-odbiorczej i przekazania promu Stena Estelle armatorowi przez stocznięStena Estelle - prom typu ro-pax, przekazany właśnie armatorowi przez stocznię chińską, przeznaczony do zatrudnienia na linii Gdynia - KarlskronaStena Estelle - prom typu ro-pax, przekazany właśnie armatorowi przez stocznię chińską, przeznaczony do zatrudnienia na linii Gdynia - KarlskronaStena Estelle - prom typu ro-pax, przekazany właśnie armatorowi przez stocznię chińską, przeznaczony do zatrudnienia na linii Gdynia - Karlskrona
+6 Ponton
Oddajcie baltice najlepszy prom na linii Gdynia Karlskrona
27 maj 2022 : 00:53 Marek Urbański | Zgłoś
-1 Aa
Ciekawe czy czas rejsu się skróci
01 czerwiec 2022 : 11:08 Adam Jakubaszek | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter