Żegluga

Ultragas i Evergas tworzą Dan Unity CO2 - pierwszą firmę żeglugową specjalizującą się w transporcie wychwyconego CO2 do składowania i ponownego wykorzystania.

Dan-Unity CO2 jest pierwszą firmą żeglugową, która ma się specjalizować w transporcie wychwyconego CO2 do magazynowania (CCS) i ponownego wykorzystania (CCU). Dan-Unity CO2 jest założona przez dwie duńskie firmy żeglugowe, Evergas i Ultragas.

Dan-Unity CO2 ogłasiła jednocześnie nawiązanie współpracy z islandzkim Carbfix. Zapowiedziano, że razem firmy te będą mogły, już w 2025 roku, zaoferować transport i magazynowanie CO2, a tym samym umożliwić redukcję emisji CO2 na dużą skalę.

CO2 może być bezpiecznie wtłaczany i składowany w islandzkim podłożu wulkanicznym, gdzie w ciągu dwóch lat w sposób naturalny przekształci się w kamień, po kosztach konkurencyjnych w stosunku do konwencjonalnego składowania, w tym w wyeksploatowanych złożach offshore. Carbfix szacuje, że Islandia ma pojemność 2500 giga ton CO2 - więcej niż 55 lat emisji całego globu.

"Technologia Carbfix stanowi bezpieczną, trwałą i ekonomiczną alternatywę dla konwencjonalnych rozwiązań w zakresie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla poprzez naśladowanie i przyspieszanie naturalnego procesu magazynowania (wiązania) CO2 w minerałach. Rozpuszczając CO2 w wodzie i wtłaczając go do podziemnych formacji bazaltowych, CO2 zamienia się w kamień w czasie krótszym niż dwa lata.
Współpraca Carbfix i Dan-Unity CO2 jeszcze bardziej wzmacnia silne relacje między Islandią i Danią. Już teraz są to pionierskie kraje pod względem przyjmowania do realizacji ambitnych celów klimatycznych, a połączenie sił obu firm znacznie wzmocni transgraniczne działania na rzecz klimatu" - powiedziała Edda Sif Pind Aradóttir, dyrektor generalny firmy Carbfix.

Wychwycony CO2 będzie również wykorzystywany w alternatywnych formach energii, takich jak CCU i Power-to-X, a po zbudowaniu statków, będą one mogły przewozić CO2 zarówno do składowania na Islandii lub na wyczerpanych polach naftowych na morzu, jak i do wykorzystania w elektrowni Power-to-X. Niezależnie od tego, co jest wymagane w sensie sposobu wytwarzania energii, konieczny jest transport specjalistycznymi statkami.

"Technologia i doświadczenie są już dostępne. Wychwytywanie, transport i składowanie to sprawdzone koncepcje; dlatego, aby rozpocząć budowę potrzebnych statków, należy zapewnić odpowiednie ramy prawne, w tym opodatkowanie CO2" - mówi Steffen Jacobsen, Dyrektor Generalny Evergas.

Import i składowanie CO2 w Islandii jest zalegalizowane i wspierane przez tamtejszy rząd i parlament, co otwiera drogę do wczesnej i zakrojonej na szeroką skalę redukcji emisji CO2, początkowo dla przemysłu północnoeuropejskiego, umożliwiając bezpieczne zamknięcie emisji na zawsze.

Według IPCC, ONZ i UE, CCS (wychwytywanie i składowanie CO2) jest koniecznością w strategiach działań na rzecz klimatu.

Rząd duński ocenił, że CCS ma największy potencjał redukcyjny spośród wszystkich inicjatyw klimatycznych. Mimo to zakłada się, że tylko 3 proc. duńskiej redukcji emisji CO2 w 2030 r. będzie realizowana przez CCS, podczas gdy wielkość ta może być ponad dziesięciokrotnie wyższa.

Tylko jeden statek może zapewnić bezpieczny i opłacalny transport 450 000 ton C02 rocznie, co stanowi niemal równowartość pełnej rocznej ilości przewidzianej w obecnej strategii rządu duńskiego. Statki będą budowane specjalnie w tym celu, a zatem nie będą kompatybilne z żadnymi innymi branżami; w związku z tym do rozpoczęcia projektów budowy nowych statków wymagane są długoterminowe zobowiązania (umowy przewozowe lub czartery).

Po zawarciu takich umów, Dan-Unity CO2 może zbudować wymaganą liczbę statków, wykorzystując jeden z obecnie opracowywanych projektów statków różnej wielkości, przy czym czas realizacji budowy statku do przewozu CO2 wynosi 27-28 miesięcy. Statki te będą oczywiście przygotowane do pływania na zielonej energii.

PBS, rel (Dan-Unity CO2)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter