Żegluga

W nocy z 24 na 25 kwietnia 2013 r. cumował w Świnoujściu statek Goðafoss, który zainaugurował zawinięcia regularnego serwisu kontenerowego, łączącego Rotterdam, porty Bałtyku i Cieśnin Duńskich z Islandią, utrzymywanego przez armatora i operatora logistycznego Eimskip.

Podczas pierwszego zawinięcia w ramach Blue Line przewoźnika Eimskip, udźwigowiony kontenerowiec Goðafoss miał według wstępnej deklaracji zostawić w Świnoujściu ok. 30 i załadować ok. 10 kontenerów. Ostatecznie, jak podał w oficjalnym komunikacie PHŚ, rozładowano partię próbną w ilości 61 TEU.

Pełna pętla (rotacja) linii żeglugowej, do której włączono właśnie Świnoujście, zajmuje dwa tygodnie i zawiera zawinięcia do portów: Reykjavik - Reydarfjordur - Thorshavn - Rotterdam - Fredrikstad lub Świnoujscie (naprzemiennie) - Helsingborg - Aarhus - Thorshavn - Reykjavik - Grundartangi - Reykjavik. Serwis żeglugowy Blue Line (Niebieska Linia) oferuje cotygodniowe odejścia z każdego z portów znajdujących się w jego rozkładzie, poza Świnoujściem i Fredrikstad w Norwegii, które będą obsługiwane naprzemiennie, a więc co drugi tydzień, natomiast zawinięcia do niektórych portów islandzkich mają miejsce dwukrotnie w ramach jednej dwutygodniowej rotacji. Kolejne najbliższe zawinięcia statku linii Blue Line spodziewane są 8 maja, 22 maja i 5 czerwca i dalej - co drugi tydzień w środy. Dwutygodniowa rotacja Niebieskiej Linii obsługiwana jest przez dwa statki - Dettifoss Goðafoss (stąd możliwość oferowania cotygodniowych odejść z większości portów, mimo trasy zajmującej dwa tygodnie). Świnoujście obsługiwane będzie (przynajmniej początkowo) przez jeden z tych statków - Goðafoss. Drugi będzie zawijał w swoich rotacjach do Fredrikstad.

Na początku marca br. Eimskip otworzył w Gdyni biuro przedstawicielskie. Gdyńskie biuro jest 50. bazą operacyjną islandzkiego armatora i spółki transportowej z niemal 100-letnią tradycją (spółka, utworzona w 1914 roku, rozpoczęła eksploatację swych pierwszych dwóch wyczarterowanych statków rok później). Kierowanie przedstawicielstwem powierzono, jako dyrektorowi zarządzającemu, Piotrowi Grzenkowiczowi, który pracował dotąd w Morskiej Agencji Gdynia, ostatnio na stanowisku dyrektora działu logistyki, a w latach 1995-2005 był agentem Hapag-Lloyd Container Line w Polsce.

Eimskip planuje w utworzonym w Gdyni przedstawicielstwie handlowym zwiększyć zatrudnienie do 10 pracowników do końca roku. Ekspansja firmy w Polsce uzależniona jest nie tylko od chłonności naszego rynku, ale również od możliwości magazynowania świeżych produktów w bliskim sąsiedztwie portu. Obecnie na terenie Wolnego Obszaru Celnego w Porcie Gdańsk realizowana jest inwestycja w nowe powierzchnie magazynowe, które umożliwią m.in składowanie oraz chłodzenie produktów rybnych. Przedsięwzięcie o wartości 40 mln zł realizuje spółka Północnoatlantycka Organizacja Producentów w Warszawie.

Grupa Eimskip specjalizuje się m.in. w transporcie morskim i międzynarodowej spedycji najwyższej jakości świeżych ryb dla przemysłu spożywczego. Obecnie flota firmy transportuje towary z ponad 39 portów w 12 krajach na czterech kontynentach. Eimskip jest największą oraz najstarszą międzynarodową firmą logistyczną w Islandii.

Jak podał serwis Invest in Pomerania, zawijające do Polski statki przywozić będą głównie ładunki z Islandii i portów pośrednich, których znaczącą ilością stanowić będzie żywność wymagająca chłodzenia. Specjalizacją firmy jest dostawa świeżych ryb, które ze względu na specjalistyczną formę transportu są cenione przez koneserów, ponieważ zachowują walory smakowe, zatracone przy innej metodzie transportu - podczas procesu głębokiego mrożenia. 

Przedstawicielstwo Eimskip w Gdyni oferuje także krajowym przedsiębiorstwom bezpośredni eksport produktów do Islandii. Połączenie to może odgrywać znaczącą rolę dla przedstawicieli polskiej Polonii w Islandii, która według danych zbieranych przez islandzki urząd statystyczny stanowi aż 43% wszystkich imigrantów. Z drugiej strony, bezpośrednie połączenie z Islandią umożliwia poprawę jakości produktów rybnych dań restauratorom, którzy od mają teraz możliwość zamawiania świeżych ryb z Islandii z dostawą do siedziby w ciągu 3-4 dni.

Godafoss- charakterystyka podstawowa
nr IMO: 9086796
poprzednie nazwy: Maersk Quito (2000), TRSL Concord (1997), Kirsten Sif (1995)
bandera: Antigua & Barbuda
port macierzysty: St. John's
armator (właściciel zarejestrowany): Gfoss Line Ltd.
armator zarządzający: Eimskip Island ehf
rok budowy: 1995 (1995.06.09)
stocznia: Ørskov Christensen, Dania (nr budowy 180)
projekt: KEH Mark X (Knud E. Hansen A/S)
długość całkowita: 165,60 m
szerokość konstrukcyjna: 27,20 m
szerokość maksymalna: 28,6 m
długość między pionami: 153,00 m
długość na wodnicy pływania: 154,45 m
wysokość boczna: 12,00 m
zanurzenie: 8,965 m
tonaż pojemnościowy brutto: 14 664
tonaż pojemnościowy netto: 8073
nośność: 17 042 t
ładowność: 1457 TEU
pojemność zbiorników balastowych: 4715 m3
żurawie pokładowe: 2 x 40 ton
silnik napędu głównego: MAN B&W 7S60MC
moc silnika napędu głównego: 14 800 KW (18 774 KM)
prędkość eksploatacyjna: ok. 20 węzłów
zespoły prądotwórcze oparte na silnikach   3 x 6M20 MAK + prądnica wałowa
awaryjny zespół prądotwórczy oparty na silniku   8V183 MTU

Port Handlowy Świnoujście zdecydował się na budowę terminalu kontenerowego, który będzie w stanie, według deklaracji inwestora (właściciela PHŚ) i operatora terminalu - OT Logistics, przeładowywać rocznie nawet 200 tys. kontenerów. Zawinięcie kontenerowca Eimskip w ramach Blue Line będą miały miejsce przy nab. Górników, które dysponuje dwoma żurawiami Liebherr LHM 500 (sam statek Eimskipa też posiada żurawie pokładowe). Terminal kontenerowy w Porcie Handlowym Świnoujście (PHŚ), do którego należy także wspomniane nabrzeże, jest wciąż w organizacji i budowie, jednak docelowo będzie on położony w innym miejscu. Przyciągnięcie przewoźnika z Islandii do tymczasowego terminalu można uznać za sukces OT Logistics i PHŚ.

Jak poinformował nas dzisiaj Marek Kowalewski, prezes PHŚ, przyjmowanie kontenerowców przy nabrzeżu Górników jest rozwiązaniem tymczasowym, wynikającym m.in. z tego, że operator serwisu kontenerowego zainteresowany był wcześniejszym otwarciem połączenia ze Świnoujściem - przed deklarowaną przez PHŚ datą rozpoczęcia działalności jego nowego terminalu kontenerowego, który ma powstać przy nab. Hutników. Port Handlowy Świnoujście deklaruje, że uruchomi terminal kontenerowy do końca tego rokuPHŚ jest obecnie w trakcie poszukiwania i wyboru pierwszej kontenerowej suwnicy nabrzeżowej dla tego terminalu. Na razie planowana jest instalacja jednej suwnicy, ale pełnowymiarowej - takiej, która pozwoli na obsługę nawet kontenerowców oceanicznych o długości do ok. 300 m i zanurzeniu 13,5 m. Przyjmowanie takich statków w PHŚ ma być możliwe od września 2014 roku, kiedy to spodziewane jest zakończenie planowanych przez Urząd Morski prac pogłębiarskich w świonoujskim porcie. Zdolność przeładunkowa, jaką będzie dysponować świnoujski terminal kontenerowy wkrótce po uruchomieniu to ok. 30 tys. TEU, a docelowo, w ciągu 10 lat - 200 tys. TEU. 

Przypomnijmy, że w PHŚ już kiedyś - od 2008 roku - funkcjonował terminal kontenerowy, początkowo nawet - jak się wydawało - z powodzeniem, jednak ostatecznie zagraniczny inwestor - operator terminalu wycofał się z przedsięwzięcia. Suwnica kontenerowa sprowadzona do Świnoujścia przez VGN Polska (spółka inwestora belgijskiego) została przewieziona w lecie 2010 roku do Szczecina, do tamtejszego nowego terminalu na Ostrowie Grabowskim operatora DB Port Szczecin.

PioSta, rel

Fot.: Drdoht / Wikimedia Commons (Godafoss), Piotr B. Stareńczak (Nab. Górników)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter