Według innego źródła i kryteriów - łączna zdolność przewozowa światowej floty szybkich promów wynosiła na początku minionego roku 213 419 pasażerów i 11 356 samochodów.
Poniżej przedstawiamy, za ShipPax, strukturę tej floty według stanu sprzed ok. pół roku.
Rodzaj promów |
Liczba |
Rok budowy* |
GT** |
Pasażerowie*** |
Samochody*** |
Katamarany |
956 |
1996 |
809 559 |
301 866 |
17 627 |
Wodoloty |
326 |
1981 |
50 337 |
43 997 |
0 |
Poduszkowce |
30 |
1986 |
1986 |
3449 |
0 |
Jednokadłubowe |
303 |
1994 |
203 511 |
81 436 |
5380 |
SES |
73 |
1986 |
11 329 |
12 800 |
18 |
Trimarany |
3 |
2006 |
16 118 |
2978 |
595 |
SWATH |
2 |
1996 |
1577 |
777 |
0 |
Z rejestru szybkich promów "HiSpeed 12" ShipPax'a możemy się też m.in. dowiedzieć, że najdłuższe szybkie promy to Ronke, Aeolos Kenteris i Tai Min Star, o długości całkowitej - odpowiednio - 145,6, 140 oraz 134 m. Wszystkie są smukłymi jednokadłubowcami. Czwarte miejsce zajmuje trimaran Benchijigua Express - 126,7 m długości oraz zbudowane dla Stena Line katamarany Stena Explorer, Stena Voyager i HSS Discovery - po 126,6 m długości całkowitej. Ostatnie sześć z najdłuższych 20 szybkich promów światowej floty, to statki o długości ok. 112,5 m.
Szybkie promy o największej liczbie miejsc dla pasażerów, to z kolei Aeolos Kenteris i Ronke - mieszczące po 1800 osób. Kolejne miejsca zajmują słynne swojego czasu katamarany Steny - HSS Discovery, Stena Explorer i Stena Voyager - przewożące 1500 osób każdy.
Druga dziesiątka miejsc w zestawieniu największych szybkich promów pod względem zdolności przewozowej pasażerów, okupowana jest przez statki o liczbie miejsc od 1165 do 1200. Szybkie promy z największą nośnością i kubaturą przestrzeni ładunkowej przewożą po 400-460 samochodów osobowych, przy czym dwa pierwsze miejsca należą do promów jednokadłubowych Ronke i Aeolos Kenteris, a kilka dalszych - głównie do katamaranów.
Najszybszymi z szybkich promów w światowej flocie są Luciano Federico L - 57 węzłów, Shi Ji Kvai Hang - 55 węzłów i Angel No. 5 oraz dwa dalsze statki osiągające taką samą prędkość eksploatacyjną - 52 węzły. Luciano Federico L to katamaran pasażersko-samochodowy. Miejsce drugie i trzecie zajmują promy czysto pasażerskie. Kolejnych osiem pozycji w tym rankingu należy do statków o prędkość 50 węzłów. Stawkę zamykają jednostki rozwijające prędkość 47 do 49 węzłów.
Jakie trendy daje się zauważać na rynku szybkich promów?
Najogólniej mówiąc, rozwijają się krótkie trasy, a dłuższe są w zaniku. Dotyczy to zresztą całej branży promowej. Wśród różnych typów szybkich promów rozwija się segment katamaranów (z poziomu 700 statków w eksploatacji w roku 2000 do 945 - na początku 2012. Pozostałe sektory rynku (szybkie jednostki jednokałubowe, trimarany, wodoloty, poduszkowce, etc.) kurczą się lub panuje w nich stagnacja.
Piotr B. Stareńczak
Fot.: Wikimedia, operatorzy i stocznie
- «« Poprzedni artykuł
- Następny artykuł
Proszę najpierw się nieco doedukować przed podjęciem próby krytyki. Wodoloty są zaliczane do szybkich promów przez branżowe źródła fachowe - m.in. w publikacjach "Cruise & Ferry Info" (ShipPax) i czasopisma "Fast Ferry International".
Inne zgłoszone powyżej uwagi zostały uwzględnione w artykule (np. sezonowość zatrudnienia wodolotów w naszych warunkach) - proszę czytać uważnie przed rozpoczęciem krytyki.
Jeden wielki przekręt. Bogaty ten nasz kraj
Jak można było nie informować, że jednak prom jest? Słuszna uwaga i uczciwe podejście.
Wtedy tego nie było. Była natomiast bratobójcza walka o ładunek i pasażerów. Zmieniano rozkłady promów, podkupywano pracowników PZB (kasy). Zapoznajcie się proszę z historią PŻB SA. To historia tolerowania korupcji, łapówkarstwa, nieudolności zarządzających przez wszystkie rządzące ekipy.
Kto tam pracował to mógłby książki pisać.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.