Żegluga

Według innego źródła i kryteriów - łączna zdolność przewozowa światowej floty szybkich promów wynosiła na początku minionego roku 213 419 pasażerów i 11 356 samochodów.

Poniżej przedstawiamy, za ShipPax, strukturę tej floty według stanu sprzed ok. pół roku.

Rodzaj promów

Liczba

Rok budowy*

GT**

Pasażerowie***

Samochody***

Katamarany

956

1996

809 559

301 866

17 627

Wodoloty

326

1981

50 337

43 997

0

Poduszkowce

30

1986

1986

3449

0

Jednokadłubowe

303

1994

203 511

81 436

5380

SES

73

1986

11 329

12 800

18

Trimarany

3

2006

16 118

2978

595

SWATH

2

1996

1577

777

0

* - statystyczny rok budowy statków danego rodzaju; ** - łączny tonaż pojemnościowy szybkich promów w danej grupie; ***- łączna zdolność przewozowa promów określonego rodzaju; SES - bocznościany (statki będące skrzyżowaniem katamaranu i poduszkowca, wykorzystujące tzw. efekt powierzchniowy); SWATH - katamarany o małej powierzchni wodnicy pływania.

Z rejestru szybkich promów "HiSpeed 12" ShipPax'a możemy się też m.in. dowiedzieć, że najdłuższe szybkie promy to Ronke, Aeolos Kenteris i Tai Min Star, o długości całkowitej - odpowiednio - 145,6, 140 oraz 134 m. Wszystkie są smukłymi jednokadłubowcami. Czwarte miejsce zajmuje trimaran Benchijigua Express - 126,7 m długości oraz zbudowane dla Stena Line katamarany Stena Explorer, Stena Voyager i HSS Discovery - po 126,6 m długości całkowitej. Ostatnie sześć z najdłuższych 20 szybkich promów światowej floty, to statki o długości ok. 112,5 m.

Szybkie promy o największej liczbie miejsc dla pasażerów, to z kolei Aeolos Kenteris i Ronke - mieszczące po 1800 osób. Kolejne miejsca zajmują słynne swojego czasu katamarany Steny - HSS Discovery, Stena Explorer i Stena Voyager - przewożące 1500 osób każdy.

Druga dziesiątka miejsc w zestawieniu największych szybkich promów pod względem zdolności przewozowej pasażerów, okupowana jest przez statki o liczbie miejsc od 1165 do 1200. Szybkie promy z największą nośnością i kubaturą przestrzeni ładunkowej przewożą po 400-460 samochodów osobowych, przy czym dwa pierwsze miejsca należą do promów jednokadłubowych Ronke i Aeolos Kenteris, a kilka dalszych - głównie do katamaranów.

Najszybszymi z szybkich promów w światowej flocie są Luciano Federico L - 57 węzłów, Shi Ji Kvai Hang - 55 węzłów i Angel No. 5 oraz dwa dalsze statki osiągające taką samą prędkość eksploatacyjną - 52 węzły. Luciano Federico L to katamaran pasażersko-samochodowy. Miejsce drugie i trzecie zajmują promy czysto pasażerskie. Kolejnych osiem pozycji w tym rankingu należy do statków o prędkość 50 węzłów. Stawkę zamykają jednostki rozwijające prędkość 47 do 49 węzłów.

Jakie trendy daje się zauważać na rynku szybkich promów?

Najogólniej mówiąc, rozwijają się krótkie trasy, a dłuższe są w zaniku. Dotyczy to zresztą całej branży promowej. Wśród różnych typów szybkich promów rozwija się segment katamaranów (z poziomu 700 statków w eksploatacji w roku 2000 do 945 - na początku 2012. Pozostałe sektory rynku (szybkie jednostki jednokałubowe, trimarany, wodoloty, poduszkowce, etc.) kurczą się lub panuje w nich stagnacja.

Piotr B. Stareńczak

Fot.: Wikimedia, operatorzy i stocznie

 

-1 Ale artykuł
Kompletna nieznajomość tematu. Wodolot to klasyczny szybki prom jaka bzdura. Po drugie w Polsce na M. Bałtyckim nie ma warunków żeglugowych na szybkie promy (warunki pogodowe itd.) Po trzecie muszą być to krótkie trasy czego na Bałtyku nie ma. Czemu dajecie takie artykuły gnioty?
22 styczeń 2013 : 15:06 Guest | Zgłoś
0 jest Pan/Pani w błędzie...
Cytuję SDD:
Kompletna nieznajomość tematu. Wodolot to klasyczny szybki prom jaka bzdura. Po drugie w Polsce na M. Bałtyckim nie ma warunków żeglugowych na szybkie promy (warunki pogodowe itd.) Po trzecie muszą być to krótkie trasy czego na Bałtyku nie ma. Czemu dajecie takie artykuły gnioty?


Proszę najpierw się nieco doedukować przed podjęciem próby krytyki. Wodoloty są zaliczane do szybkich promów przez branżowe źródła fachowe - m.in. w publikacjach "Cruise & Ferry Info" (ShipPax) i czasopisma "Fast Ferry International".
Inne zgłoszone powyżej uwagi zostały uwzględnione w artykule (np. sezonowość zatrudnienia wodolotów w naszych warunkach) - proszę czytać uważnie przed rozpoczęciem krytyki.
03 luty 2013 : 10:20 Guest | Zgłoś
+4 Boomerang PŻB
Był szybki prom na Bałtyku końcu lat 90. Budowano w Australii !!!. Koszt podróży do Polski do prawie 2 mln dolarów. Wszystko robiono, żeby udowodnić że to nie prom na Bałtyk czyli ustawianie rozkładu "jazdy" żeby ładunek pojechał z Unity Line. Kasjerki PŻB działały pod zapotrzebowanie UL. Często Boomerang czekał na pasażerów a na terminalu informowano, ze......nie ma żadnego promu. Potem sprzedaż - sra...ły na niego mewy i tak przestał chyba ze dwa lata. Byli kupcy ale np.ktoś z Kołobrzegu nie dojechał aby porozmawiać. Sprzedano w końcu do Estonii. Tam pływa od marca do listopada ( w Polsce od kwietnia do końca wrzesnia. Tragedia bez konsekwencji. Winni już w części pomarli.
Jeden wielki przekręt. Bogaty ten nasz kraj
22 styczeń 2013 : 19:02 Guest | Zgłoś
0 Zawiłe i zawikłane
Nie rozumiem zbytnio, że Boomerang czekał na pasażerow, a na terminalu informowano, ze nie ma żadnego promu?.Tzn, że co?. Pasażerowie z tego co pamiętam mają wykupione bilety na konkretny prom i konkretne odejście. Boomerang chyba raczej pływał też według rozkładu rejsow, a nie jak mu sie podobało, prawda?. Skoro zatem prom stał przyterminalu podłączony do rękawa to jak można było informować pasażerow, że takiego promu nie ma?, prom widmo?
22 styczeń 2013 : 23:49 Guest | Zgłoś
+1 Boomerang
Nawet na samolot można kupić bilet do czasu zakończenia odprawy, o ile są miejsca, a w przypadku promu tym bardziej jest to możliwe.
Jak można było nie informować, że jednak prom jest? Słuszna uwaga i uczciwe podejście.
Wtedy tego nie było. Była natomiast bratobójcza walka o ładunek i pasażerów. Zmieniano rozkłady promów, podkupywano pracowników PZB (kasy). Zapoznajcie się proszę z historią PŻB SA. To historia tolerowania korupcji, łapówkarstwa, nieudolności zarządzających przez wszystkie rządzące ekipy.
Kto tam pracował to mógłby książki pisać.
24 styczeń 2013 : 07:51 Guest | Zgłoś
0 Boomerang PŻB
HEHEHE Mark RESPECT!!!
22 styczeń 2013 : 20:26 Guest | Zgłoś
0 Nowotko
Nie wiem, czy ktoś kogoś podkupywał itd., ale nie jest to normalne, że mamy dwie konkurujące ze sobą de facto państwowe spółki, obsługujące jedną trasę Świnoujście - Ystad. To jak konkurencja między wydziałami jednego urzędu.
14 marzec 2020 : 07:53 Marceli | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8901 3.9687
EUR 4.2231 4.3085
CHF 4.2955 4.3823
GBP 4.9204 5.0198

Newsletter