Żegluga

Według innego źródła i kryteriów - łączna zdolność przewozowa światowej floty szybkich promów wynosiła na początku minionego roku 213 419 pasażerów i 11 356 samochodów.

Poniżej przedstawiamy, za ShipPax, strukturę tej floty według stanu sprzed ok. pół roku.

Rodzaj promów

Liczba

Rok budowy*

GT**

Pasażerowie***

Samochody***

Katamarany

956

1996

809 559

301 866

17 627

Wodoloty

326

1981

50 337

43 997

0

Poduszkowce

30

1986

1986

3449

0

Jednokadłubowe

303

1994

203 511

81 436

5380

SES

73

1986

11 329

12 800

18

Trimarany

3

2006

16 118

2978

595

SWATH

2

1996

1577

777

0

* - statystyczny rok budowy statków danego rodzaju; ** - łączny tonaż pojemnościowy szybkich promów w danej grupie; ***- łączna zdolność przewozowa promów określonego rodzaju; SES - bocznościany (statki będące skrzyżowaniem katamaranu i poduszkowca, wykorzystujące tzw. efekt powierzchniowy); SWATH - katamarany o małej powierzchni wodnicy pływania.

Z rejestru szybkich promów "HiSpeed 12" ShipPax'a możemy się też m.in. dowiedzieć, że najdłuższe szybkie promy to Ronke, Aeolos Kenteris i Tai Min Star, o długości całkowitej - odpowiednio - 145,6, 140 oraz 134 m. Wszystkie są smukłymi jednokadłubowcami. Czwarte miejsce zajmuje trimaran Benchijigua Express - 126,7 m długości oraz zbudowane dla Stena Line katamarany Stena Explorer, Stena Voyager i HSS Discovery - po 126,6 m długości całkowitej. Ostatnie sześć z najdłuższych 20 szybkich promów światowej floty, to statki o długości ok. 112,5 m.

Szybkie promy o największej liczbie miejsc dla pasażerów, to z kolei Aeolos Kenteris i Ronke - mieszczące po 1800 osób. Kolejne miejsca zajmują słynne swojego czasu katamarany Steny - HSS Discovery, Stena Explorer i Stena Voyager - przewożące 1500 osób każdy.

Druga dziesiątka miejsc w zestawieniu największych szybkich promów pod względem zdolności przewozowej pasażerów, okupowana jest przez statki o liczbie miejsc od 1165 do 1200. Szybkie promy z największą nośnością i kubaturą przestrzeni ładunkowej przewożą po 400-460 samochodów osobowych, przy czym dwa pierwsze miejsca należą do promów jednokadłubowych Ronke i Aeolos Kenteris, a kilka dalszych - głównie do katamaranów.

Najszybszymi z szybkich promów w światowej flocie są Luciano Federico L - 57 węzłów, Shi Ji Kvai Hang - 55 węzłów i Angel No. 5 oraz dwa dalsze statki osiągające taką samą prędkość eksploatacyjną - 52 węzły. Luciano Federico L to katamaran pasażersko-samochodowy. Miejsce drugie i trzecie zajmują promy czysto pasażerskie. Kolejnych osiem pozycji w tym rankingu należy do statków o prędkość 50 węzłów. Stawkę zamykają jednostki rozwijające prędkość 47 do 49 węzłów.

Jakie trendy daje się zauważać na rynku szybkich promów?

Najogólniej mówiąc, rozwijają się krótkie trasy, a dłuższe są w zaniku. Dotyczy to zresztą całej branży promowej. Wśród różnych typów szybkich promów rozwija się segment katamaranów (z poziomu 700 statków w eksploatacji w roku 2000 do 945 - na początku 2012. Pozostałe sektory rynku (szybkie jednostki jednokałubowe, trimarany, wodoloty, poduszkowce, etc.) kurczą się lub panuje w nich stagnacja.

Piotr B. Stareńczak

Fot.: Wikimedia, operatorzy i stocznie

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter