Żegluga

Prawie 30 proc. rynku pasażerskich przewozów promowych, to tzw. "walk ons" - pasażerowie podróżujący bez samochodu. Promy dla nich są zazwyczaj mniejsze, zatrudniane na krótszych trasach, dzienne, stąd brak kabin. Druga grupa to promy pasażersko-samochodowe (pasażerskie statki ro-ro), na ogół większe, pływają na dłuższych trasach, również nocą, mają kabiny  i pokłady dla ładunków tocznych (głównie samochodów osobowych, autokarów i ciężarówek).

Według ShipPax i stanu z 1 stycznia 2012 roku - światowa flota promów konwencjonalnych składała się z 1183 statków różnych wielkości i możliwości. Promów szybkich (fast ferries, high speed craft) było w eksploatacji 1762, z czego 1579 zdolnych do przewozu jedynie pasażerów.

Szybkie promy pasażerskie służą głównie w transporcie publicznym, gdzie jako commuter ferries - obsługują wahadłowe połączenia w wielkich miastach, na rzekach i w żegludze przybrzeżnej, ale także jako statki w ruchu turystycznym. Nie dysponujemy nowszymi danymi, ale warto wspomnieć, że w roku 2010, w sektorze szybkich promów czysto pasażerskich nie było żadnego wypadku śmiertelnego wśród pasażerów, w przeciwieństwie do promów konwencjonalnych, a także sektora śmigłowcowych i lotniczych przewozów pasażerskich.

Szybkie promy charakteryzują się też zazwyczaj większą "gęstością" mocy zainstalowanej napędu głównego (stosunek mocy do nośności lub tonażu pojemnościowego). Zdecydowana większość największych, "prawdziwych", szybkich promów (w odróżnieniu od tzw. szybkich promów konwencjonalnych) posiada napęd strugowodny (a nie konwencjonalne śruby napędowe) i charakteryzuje się relatywnie małą nośnością i tonażem pojemnościowym.

Według innych źródeł, np. organizacji Interferry, światowa flota promów składa się z ok. 1300 promów o tonażu pojemnościowym brutto powyżej 1000 jednostek i tysięcy mniejszych. Interferry szacuje liczbę szybkich promów na ok. 1800. Cały promowy sektor żeglugi przewozi rocznie, według Interferry, około 2,1 miliarda pasażerów, ok. 250 milionów samochodów oraz 32 miliony naczep samochodowych i ciężarówek.

Praktycznie niemożliwe jest stwierdzenie, jak wielu pasażerów przewożą promy konwencjonalne, a ilu - szybkie. Nie podaje tego nawet wiodąca na rynku baz danych dotyczących żeglugi pasażerskiej i promowej - ShipPax.

Możemy jednak poznać strukturę floty szybkich promów. Wydany przez ShipPax jesienią minionego roku rejestr szybkich promów "Highspeed 12" - rocznik im poświęcony - zawiera informacje o światowej flocie tego rodzaju statków według stanu z 1 sierpnia 2012. Obejmuje jedynie jednostki osiągające prędkość eksploatacyjną powyżej 25 węzłów i mieszczące co najmniej 50 pasażerów, z wyłączeniem konwencjonalnych szybkich promów. Łączna zdolność przewozowa tak zdefiniowanej światowej floty szybkich promów, to ok. 447 tys. pasażerów.

-1 Ale artykuł
Kompletna nieznajomość tematu. Wodolot to klasyczny szybki prom jaka bzdura. Po drugie w Polsce na M. Bałtyckim nie ma warunków żeglugowych na szybkie promy (warunki pogodowe itd.) Po trzecie muszą być to krótkie trasy czego na Bałtyku nie ma. Czemu dajecie takie artykuły gnioty?
22 styczeń 2013 : 15:06 Guest | Zgłoś
0 jest Pan/Pani w błędzie...
Cytuję SDD:
Kompletna nieznajomość tematu. Wodolot to klasyczny szybki prom jaka bzdura. Po drugie w Polsce na M. Bałtyckim nie ma warunków żeglugowych na szybkie promy (warunki pogodowe itd.) Po trzecie muszą być to krótkie trasy czego na Bałtyku nie ma. Czemu dajecie takie artykuły gnioty?


Proszę najpierw się nieco doedukować przed podjęciem próby krytyki. Wodoloty są zaliczane do szybkich promów przez branżowe źródła fachowe - m.in. w publikacjach "Cruise & Ferry Info" (ShipPax) i czasopisma "Fast Ferry International".
Inne zgłoszone powyżej uwagi zostały uwzględnione w artykule (np. sezonowość zatrudnienia wodolotów w naszych warunkach) - proszę czytać uważnie przed rozpoczęciem krytyki.
03 luty 2013 : 10:20 Guest | Zgłoś
+4 Boomerang PŻB
Był szybki prom na Bałtyku końcu lat 90. Budowano w Australii !!!. Koszt podróży do Polski do prawie 2 mln dolarów. Wszystko robiono, żeby udowodnić że to nie prom na Bałtyk czyli ustawianie rozkładu "jazdy" żeby ładunek pojechał z Unity Line. Kasjerki PŻB działały pod zapotrzebowanie UL. Często Boomerang czekał na pasażerów a na terminalu informowano, ze......nie ma żadnego promu. Potem sprzedaż - sra...ły na niego mewy i tak przestał chyba ze dwa lata. Byli kupcy ale np.ktoś z Kołobrzegu nie dojechał aby porozmawiać. Sprzedano w końcu do Estonii. Tam pływa od marca do listopada ( w Polsce od kwietnia do końca wrzesnia. Tragedia bez konsekwencji. Winni już w części pomarli.
Jeden wielki przekręt. Bogaty ten nasz kraj
22 styczeń 2013 : 19:02 Guest | Zgłoś
0 Zawiłe i zawikłane
Nie rozumiem zbytnio, że Boomerang czekał na pasażerow, a na terminalu informowano, ze nie ma żadnego promu?.Tzn, że co?. Pasażerowie z tego co pamiętam mają wykupione bilety na konkretny prom i konkretne odejście. Boomerang chyba raczej pływał też według rozkładu rejsow, a nie jak mu sie podobało, prawda?. Skoro zatem prom stał przyterminalu podłączony do rękawa to jak można było informować pasażerow, że takiego promu nie ma?, prom widmo?
22 styczeń 2013 : 23:49 Guest | Zgłoś
+1 Boomerang
Nawet na samolot można kupić bilet do czasu zakończenia odprawy, o ile są miejsca, a w przypadku promu tym bardziej jest to możliwe.
Jak można było nie informować, że jednak prom jest? Słuszna uwaga i uczciwe podejście.
Wtedy tego nie było. Była natomiast bratobójcza walka o ładunek i pasażerów. Zmieniano rozkłady promów, podkupywano pracowników PZB (kasy). Zapoznajcie się proszę z historią PŻB SA. To historia tolerowania korupcji, łapówkarstwa, nieudolności zarządzających przez wszystkie rządzące ekipy.
Kto tam pracował to mógłby książki pisać.
24 styczeń 2013 : 07:51 Guest | Zgłoś
0 Boomerang PŻB
HEHEHE Mark RESPECT!!!
22 styczeń 2013 : 20:26 Guest | Zgłoś
0 Nowotko
Nie wiem, czy ktoś kogoś podkupywał itd., ale nie jest to normalne, że mamy dwie konkurujące ze sobą de facto państwowe spółki, obsługujące jedną trasę Świnoujście - Ystad. To jak konkurencja między wydziałami jednego urzędu.
14 marzec 2020 : 07:53 Marceli | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9983 4.0791
EUR 4.2806 4.367
CHF 4.3691 4.4573
GBP 5.0068 5.108

Newsletter