Stocznie, Statki

We wtorek, 6 września, rozpoczęły się targi morskie SMM w Hamburgu. Największa tego rodzaju, morska, interdyscyplinarna impreza targowa, także z polskim udziałem i z bogatym programem konferencji, potrwa do piątku.

PortalMorski.pl jest wśród partnerów medialnych targów SMM. Uczestnicy targów mają zapewnioną świeżą dawkę ciekawych informacji o osiągnięciach technicznych i rynkowych polskiego sektora morskiego w dystrybuowanym na SMM 2022 anglojęzycznym magazynie "Poland at Sea".

''Poland at Sea'' w dystrybucji na targach SMM

To oczywiście nie jedyny polski akcent na targach. Jest przede wszystkim dość szerokie spektrum podmiotów działających w polskim sektorze morskim. Pod tekstem zamieściliśmy listę polskich wystawców z numerami ich stoisk.

Od prawie 60 lat SMM jest magnesem dla armatorów, dostawców wyposażenia, stoczni i gości branżowych z całego świata. Tegoroczna, jubileuszowa, 30. edycja, odbywająca się w wersji fizycznej po czterech latach od poprzedniej, była szczególnie wyczekiwana. Po tym jak w 2021 roku odbyła się czysto cyfrowa wersja, organizatorzy oczekują, że w tegorocznym SMM weźmie łącznie udział 40 000 do nawet 50 000 branżowych gości z ponad 100 krajów.

Powrót "fizycznych" targów SMM po przerwie spowodowanej pandemią

Jak chwalą się organizatorzy - wszystkie jedenaście hal jest w pełni zarezerwowanych. Przekłada się to na obecność na stoiskach około 2000 wystawców z ciekawą, różnorodną i bogatą ofertą handlową i techniczną.

Skala targów SMM uderza, biorąc pod uwagę skromne początki: w 1963 roku na targach "Schiff und Maschine" (Statki i maszyny) w hamburskich halach wystawowych swoje stoiska rozstawiło nie więcej niż 35 wystawców. W 1968 roku liczba ta wzrosła do 212. W miarę jak przybywało wystawców, wydłużała się także nazwa imprezy: "Statki i maszyny" powiększono o "Meerestechnik", czyli technikę morską. Do dziś targi Shipbuilding, Machinery and Maritime Technology cieszą się niesłabnącym międzynarodowym sukcesem pod skrótem SMM.

O początkach targów SMM traktuje ten krótki materiał video:

SMM 2022 odbywa się pod patronatem kanclerza Niemiec Olafa Scholza. Nie pojawił się on jednak na targach. Na oficjalnym otwarciu targów odtworzono jedynie video z przesłaniem i życzeniami owocnego spotkania do wystawców i gości targów od kanclerza. Kanclerz Merkel pojawiała się na niektórych z poprzednich edycji targów, przynajmniej "na chwilę", a inne otwierała.

Za to na hamburskich targach pokazują się inne osobistości. W otwierającej konferencji wziął udział i targi zwiedził np. sekretarz generalny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) Kitack Lim.

Kitack Lim, sekretarz generalny IMO na targach SMM 2022

Niektóre imprezy towarzyszące targom SMM odbywały się już w przeddzień ich otwarcia - w poniedziałek. Przykładem może być debata "Sustainability Summit" amerykańskiego towarzystwa klasyfikacyjnego ABS, w którym udział wzięła m.in. - jako zaproszona panelistka - Magda Kopczyńska - dyrektor ds. transportu wodnego z DG (dyrekcji generalnej) ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) reprezentująca Komisję Europejską. Panel dyskusyjny ABS-u był okazją do poruszenia takich tematów, jak paliwa alternatywne, koszt emisji CO2 i dekarbonizacja żeglugi i ich współzależności.

W dniu otwarcia targów odbyła się tradycyjna konferencja prasowa, na której uczestnicy i obserwatorzy - np. analitycy rynkowi branży morskiej dyskutują nad jej aktualną kondycją, prognozami i perspektywami oraz trendami, które znajdują odzwierciedlenie w ofercie wystawców targów SMM i w treściach przekazywanych na konferencjach towarzyszących targom. Podobna, ale wyprzedzająca konferencja prasowa, będąca niejako preludium do wrześniowych targów, odbywa się zazwyczaj w maju. Warto sięgnąć do tegorocznej poprzedzającej i zapowiadającej SMM konferencji prasowej. Dobry poziom merytoryczny tej konferencji gwarantowała obecność Martina Stopforda, wybitnego brytyjskiego ekonomisty, dyrektora Clarksons Research - ośrodka analitycznego Clarksons plc, największego w świecie shipbrokera i praktycy - przedstawiciele biznesu morskiego. Zapis video tej konferencji dostępny jest tutaj (pierwszy osadzony film od góry): SMM Advance Press Conference 12 May 2022.

Także we wtorek - pierwszego dnia targów - norweski sektor morski zaprezentował swój (wybrany głosami fachowego jury i czytelników morskiego czasopisma branżowego) "Statek Roku 2022". Jaka jednostka zdobyła ten tytuł? Piszemy o tym w oddzielnym materiale.

"Działo się" także na polskich stoiskach. Podpisano np. umowę dotyczącą nadzoru klasyfikacyjnego Polskiego Rejestru Statków (PRS) nad budową w stoczni Remontowa Shipbuilding trzech niszczycieli min dla Marynarki Wojennej RP.

Oto krótkie podsumowanie pierwszego dnia targów przygotowane przez organizatorów:

W tym roku SMM bardziej niż kiedykolwiek skupia się na morskiej transformacji energetycznej, transformacji cyfrowej i zmianach klimatu. Wielu wystawców uważa SMM za wydarzenie obowiązkowe - to formułka z oficjalnego komunikatu chwalących się organizatorów, ale niewątpliwie coś w tym jest. SMM to nawiększe tego typu targi i jeżeli nie dla wszystkich z szeroko rozumianego biznesu morskiego, to na pewno dla znaczącej jego części - najważniejsze.

"Jako dostawca technologii dla rozwoju morskiej transformacji energetycznej, potrzebujemy SMM jako idealnej międzynarodowej sceny dla przedstawienia naszych rozwiązań technicznych dla dekarbonizacji żeglugi" - mówi Toshiaki Hori, dyrektor generalny Mitsubishi Heavy Industries Marine Machinery & Equipment.

Dla Knuta Ørbeck-Nilssena, dyrektora generalnego towarzystwa klasyfikacji statków DNV Maritime, SMM to nic innego jak "dom dla żeglugi". Renomowany klasyfikator i lider techniczny zaprezentował w tym roku, na seminarium pierwszego dnia targów, swój nowy "flagowy raport" - "The Maritime Forecast to 2050".

Na SMM 2022 organizatorzy "ustawili scenę", aby wyeksponować obrany temat przewodni "Driving the maritime transition", jednocześnie podkreślając wyjątkowo interaktywny charakter tegorocznych targów.

"Świadomie zredukowaliśmy część powierzchni wystawienniczych na rzecz "Scen Przemian", aby dać uczestnikom więcej miejsca na zaprezentowanie swoich pomysłów i nowości produktowych na otwartym forum" - wyjaśnia Claus-Ulrich Selbach, business unit director w Hamburg Messe und Congress.

Na targach SMM 2022

Są trzy sceny, każda poświęcona konkretnemu tematowi:

  • Green Transition Stage w hali A4 skupia się na alternatywnych systemach napędowych, technologiach na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonym rozwoju
  • Digital Transition Stage w hali B6 zwróca uwagę na automatyzację, digitalizację i zarządzanie danymi
  • Cruise & Ferry Stage w hali B5 służy prezentacji projektowania wnętrz, wyposażenia i technologii dla statków wycieczkowych

Od eksponatu ważącego kilka ton - przystosowanego do spalania metanolu silnika dwupaliwowego firmy MAN Energy Solutions po lekkie, energooszczędne lampy LED firmy WISKA - w halach wystawowych prezentowane są innowacje duże i małe, pogrupowane tematycznie.

Na targach SMM 2022

Na przykład w halach A3 i A4 znajdą się firmy opracowujące alternatywne systemy napędowe lub badające ekologiczne rozwiązania paliwowe, takie jak Rolls Royce.

"Nasz wkład w podróż w kierunku neutralności węglowej obejmuje wszystko, począwszy od silników diesla z systemami oczyszczania spalin lub silników gazowych i wykorzystaniem paliw odnawialnych, poprzez systemy hybrydowe, aż po silniki na metanol i systemy ogniw paliwowych" - mówi rzecznik prasowy Silke Rockenstein. Rolls Royce prezentuje również nowe produkty z zakresu automatyki okrętowej.

Więcej inteligentnych rozwiązań prezentowanych jest w hali B4, gdzie rozlokowano stoiska znanych stoczni i ekspertów od informatyki i rozwiązań cyfrowych. Hale B5 i B6 tworzą sekcję Marine Interiors @SMM, gdzie wszystko kręci się wokół projektowania i wyposażenia wnętrz statków pasażerskich.

Na tegorocznych targach SMM wytyczono ścieżki tematyczne - Cruise & Ferry Route, Digital Route, Green Route, Job Route, Security & Defence Route i Start-up Route - prowadzące zwiedzających przez 90 000 metrów kwadratowych targów do interesujących ich wystawców.

Na targach SMM 2022

SMM, to nie tylko wiele setek wystawców, stoisk i ciekawych eksponatów. Poszukujący najważniejszych innowacji i kluczowych trendów w branży mają do dyspozycji pięć specjalistycznych konferencji SMM. Obejmują one m.in. takie tematy, jak "Środowisko i alternatywne systemy napędowe" (7 września na konferencji gmec), "Science & Wind Power" (8 września na Offshore Dialogue) czy kwestie obronności i bezpieczeństwa (8 i 9 września na konferencji MS&D).

SMM towarzyszy atrakcyjny program wydarzeń obejmujący między innymi: prezentację wyników wyboru Person of The Year (PoTY) organizacji WISTA zrzeszającej kobiety w biznesie morskim (7 września o godzinie 16:00 na Green Transition Stage) czy panel dyskusyjny Cruise Talk, w którym dyrektor generalny Artlink Tal Danai i jego goście przyjrzą się przyszłości żeglugi wycieczkowej (7 września na Cruise & Ferry Stage).

PBS; rel

Polscy wystawcy na SMM 2022:

Ministerstwo Infrastruktury - B2.EG 402
Remontowa SA / grupa kapitałowa Remontowa Holding - B4.EG
Crist SA - B2.EG 306
Stocznia Remontowa Nauta SA w restrukt. - B2.EG 402
Aluship Technology Sp. z o.o. - B2.EG 413
Navikon SRY Ltd. – A1 117
Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA - B2.EG 410
Grupa Przemyslowa Baltic Sp. z o.o. - B2.EG 304
Polski Rejestr Statków SA - Gdansk - B2.EG 402
Trident BMC Sp. z o.o. - A1 315
Towimor SA - A1 430
DOE Sp. z o.o. - A1 200
Bohamet SA - B5 222
WSK International sp. z o.o. - A2 121
BOTA Technik Sp. z o.o. sp. k. - A4 240
Enamor Sp. z o.o. - B6 428
Famor S.A. - B6 108
Elektryka Morska – B2 140
ZinkPower Szczecin Sp. z o.o. - B2.EG 406
Banco Sp. z o.o. - B5 302
Promap Sp. z o.o. - B5 312
Alnor Ventilation Systems Ltd - B5 513
Przedsiebiorstwo Projektowo-Uslugowe NAVA Sp. z o.o. - A1 117
Seatech Engineering LTD - B2.EG 114
H. Cegielski- Poznan SA - A4 222
STr Sp. z o.o. - A2 131
Baltic Spares Service Spólka z o.o. - A3 311
MTS Marine Technical Services LTD - A3 109
Diesel Engine Service Sp. z o.o. - A3 122
U-Boot Ships Spare Parts Service - A4 425
AHB Service sp. z o.o. - A4 404
MAEM Sp. z o.o. - A4 340
Phoenix Poland sp. z o.o. sp. k. - B2.EG 326
A-SPE Europe I. Mianowski Spólka Jawna - B5 112
Wetcab sp. z o.o. - B5 200
Climarem Sp. z o.o. - B5 201
Kronospan HPL Sp. z o.o. - B5 420
Marine Invest Group - B5 335
Drewil Entership sp. z o.o. - B5.FG 09
Pelixar SA – B6 433
SEC Systems - B6 254.1
Nowa Gruppe Sp. z o.o. - B7 728
NGL Machining Artur Chróscielewski Rafal Bogusz s.j. - B7 427
KSC POLAND Sp. z o.o. - B7 704
Polish Baltic Company PHZ s.j. - B7 702
Województwo Zachodniopomorskie - B2.OG 140

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.9354 5.0352
EUR 4.8081 4.9053
CHF 5.0276 5.1292
GBP 5.4201 5.5295

Newsletter