Stocznie, Statki

Duński armator ESVAGT specjalizujący się w ratownictwie morskim i dozorze ratowniczym oraz stocznia Ulstein z Norwegii zawarły umowę na przebudowę dwóch zaopatrzeniowców offshore (PSV) Hermit Fighter i Hermit Prosper na dozorowce i holowniki ratownicze ERRV (Emergency Response Rescue Vessels) z hybrydowym napędem akumulatorowym.

Statki zostały pierwotnie zbudowane w Ulstein Verft, a teraz wracają do miejsca urodzenia na modernizację z zastosowaniem bardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązań energetycznych i do nowego życia i zadań jako statki typu ERRV. Prace projektowe w Ulstein już się rozpoczęły, a statki dotrą do stoczni w październiku 2021 roku.

Na zdjęciu nagłówkowym - statki typu PSV, które zostaną pddane przebudowie. Pod tekstem wizualizacja 3D statku projektu Ulstein Verft, z dziobem X-Bow, zbudowanego od stępki jako dozorowiec ratowniczy.

Zakres prac stoczni Ulstein obejmuje zarządzanie projektem, zakupy wyposażenia, projektowanie, prefabrykację i prace konstrukcyjne oraz dostawy systemów napędowych i zdalnego sterowania.

Za konwersję napędu na hybrydowy odowiedzialna będzie firma Ulstein Power & Control.

Przygotowana zostanie pokładówka z baterią akumulatorów i jednostką wsparcia sieci dla energii hybrydowej, zbiorniki metanolu zostaną przebudowane do przewozu cieczy zgodnie z kodeksem chemicznym OSV, a na pokładzie głównym zostaną zainstalowane nowe prefabrykowane pokładówki mieszczące strefy ratownicze i nowe szybkie łodzie ratownicze stosowane przez ESVAGT.

"To rzeczywiście bardzo ważne projekty dla ESVAGT, dlatego doceniamy umowy z Ulstein Verft i Ulstein Power & Control w zakresie optymalizacji funkcjonalności i poprawy efektywności energetycznej i emisyjnej tych wysokiej jakości statków z częściami dziobowymi w kształcie X-Bow" - powiedział dyrektor generalny ESVAGT Kristian Ole Jakobsen.

Konwersja w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań energetycznych

"To ważny kontrakt dla Ulstein. Przygotujemy te statki do bardziej ekologicznej konfiguracji napędu, która obejmuje zasilanie bateryjne" - komentuje Rolf Ottar Rovde, dyrektor ds. sprzedaży w Ulstein Power & Control. "Te modernizacje zmniejszą zużycie paliwa i emisje oraz przedłużą żywotność silników diesla."
"Ulstein Power & Control dostarczał rozwiązania w zakresie zasilania i automatyki na nowo budowane statki. Teraz nasza dostawa obejmuje system zasilania i automatyki dla pakietu akumulatorów, przetwornicę częstotliwości (przekształtnik), napędy oraz przebudowę rozdzielnicy, jak również instalację i uruchomienie" - stwierdza Rovde.

Projekt przebudowy w Ulstein Verft

Każdy ze statków ma spędzić w Ulstein Verft sześć tygodni, począwszy od października. Ostateczna instalacja i uruchomienie systemu hybrydowego nastąpi wiosną 2022 roku i będzie zgodne z harmonogramem operacyjnym statków.

"Cieszymy się z możliwości przebudowy dwóch statków PSV na paliwooszczędne statki ERRV. Termin pasuje do harmonogramu nowych budów stoczni, a projekt wspiera naszą strategię dostarczania naszym klientom zrównoważonych rozwiązań. Ta modernizacja systemów statków "w połowie życia" jest ważnym kamieniem milowym w celu uczynienia istniejącej floty bardziej wydajną pod względem zużycia paliwa" - mówi Ove Dimmen, kierownik sprzedaży w Ulstein Verft.

Statki Hermit Fighter (ex Blue Fighter) i Hermit Prosper (ex Blue Prosper), o stoczniowych numerach budowy 291 (wg innego źródła - 289) i 294 z Ulstein Verft, przekazane zostały w 2012 roku. Są to dwa pierwsze statki udanej konstrukcji PX121 zaprojektowanej przez Ulstein Design & Solutions AS.

Fot.: Ulstein Verft

Rys.: ArqArt / RenderHub

Statek od stępki zbudowany jako ERRV - wizualizacja 3D
Statek od stępki zbudowany jako ERRV - wizualizacja 3D

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.4211 4.5105
EUR 4.6616 4.7558
CHF 4.6132 4.7064
GBP 5.4337 5.5435

Newsletter