Jak informuje holenderski portal swzmaritime.nl, stoczniowa grupa Damen ogłosiła plan zwolnień pracowników w swoich stoczniach remontowych Damen Verolme Rotterdam i Damen Shiprepair Rotterdam.
Według Coriny Hensen, dyrektora związku zawodowego CNV Vakmensen, zlikwidowanych zostanie 125 miejsc pracy, przy czym większość redukcji dotknie pracowników biurowych.
Plany restrukturyzacji zatrudnienia w spółkach Damen Shipyards, obejmujące redukcję 1050 miejsc pracy w firmach należących do holenderskiej Grupy na całym świecie, ogłoszono już w sierpniu 2020 r. Jak wtedy informowano - większość etatów - 870 – miała być zlikwidowana w Rumunii (stocznie Grupy Damen w Galati i Mangalii), a reszta w zakładach spółki w Gorinchem, Schiedam i Bergum. Aby utrzymać liczbę likwidowanych miejsc pracy w spółkach działających na terenie Holandii na jak najniższym poziomie, Damen miał przenieść część pracowników do innych działów w ramach całej Grupy.
Obecne – ogłoszone w lutym ub.r. - zwolnienia 125 osób w stoczniach remontowych stanowią dopełnienie tamtej liczby. Powody są takie same dla obu rund zwolnień: kryzys w sektorze offshore i pandemia Covid-19. Przypomnijmy, że za 2019 r. grupa Damen Shipyards odnotowała łączną stratę netto w wysokości 287 mln euro.
Według spółki, reorganizacja jest konieczna, aby "utrzymać stocznię w dobrej kondycji na przyszłość". Dyrektor Hensen twierdzi, że restrukturyzacja będzie miała największy wpływ na rejon przemysłowy portu Rotterdam - Botlek. Część w Verolme zostanie zamknięta, natomiast w zakładach w Schiedam zlikwidowana zostanie jedynie niewielka liczba miejsc pracy.
CNV Vakmensen informuje, że w chwili obecnej nie ma żadnego planu socjalnego dla osób tracących pracę, dlatego ten holenderski związek zawodowy będzie się starał jak najszybciej osiągnąć porozumienie w tej sprawie z Grupą Damen.
- To, że stocznię dotyka globalny kryzys w przemyśle wydobycia ropy i gazu ze złóż podmorskich samo w sobie nie jest zaskoczeniem - mówi Corina Hensen. - Zbiegł się on jednak w czasie z terminem wygaśnięcia ostatniego obowiązującego planu socjalnego w ubiegłym roku. Dlatego w CNV Vakmensen z pewnością postaramy się włączyć poprzednie plany socjalne do nowej sieci pakietów osłonowych dla zwalnianych pracowników.
Rady zakładowe obu stoczni muszą jeszcze wyrazić zgodę na reorganizację.
GL, z mediów