Stocznie, Statki

Przepychanki wokół niemieckich stoczni nieopodal Szczecina ciąg dalszy. Władze landu udzielają wsparcia w obronie miejsc pracy bez żadnej gwarancji, że przedsiębiorstwa wkrótce ostatecznie nie upadną.

Stocznie w Meklemburgii - Pomorzu Przednim otrzymały świąteczny prezent. Komisja Finansów landowego parlamentu po raz kolejny uwolniła rezerwy bezpieczeństwa dla stoczniowców.

W sumie na dalszą budowę statku wycieczkowego Global One w zakładzie w Wismarze zostanie wydane 57 milionów euro [20-pokladowe statki klasy "Global" mają przyjmować po 5000 pasażerów w 2500 kabinach (przy maks. dwóch osobach w kabinie) i maks. 9500 pasażerów, charakteryzują się długością całkowitą 342 m, szerokością 46,4 m i pojemnością brutto 208 000 jedn. - red.].

SPD, CDU i Lewica głosowały za uwolnieniem funduszy, mając na względzie przede wszystkim ochronę miejsc pracy. AfD głosowała przeciwko motywując to brakiem wiary w przyszłość stoczni.

Land nadal podejmuje ryzyko związane z finansowaniem stoczni w celu uniknięcia zbliżającej się niewypłacalności na przełomie roku. Nastrój kryzysu podsyca przebieg rozmów z Genting, zarejestrowanym w Hongkongu właścicielem stoczni. Genting ma podobno odmówić udzielenia własnych akcji na pokrycie gwarancji państwowych. Wobec tego cała koncepcja finansowania przedsiębiorstw z zastosowaniem środków z federalnego funduszu ratunkowego ulega zachwianiu.

Teraz jest również jasne, że Genting porzuca plan budowy mniejszych statków wycieczkowych klasy Universal [chodzi o jednostki mniejsze od klasy "Global", o pojemności brutto 88 000 i 2000 miejscach dla pasażerów - red.]. Te nowoczesne jednostki były do tej pory postrzegane jako szansa na wyjście z kryzysu. Oznacza to również, że na razie stocznie Meklemburgii - Pomorzu Przednim nie mają nowych zamówień.

Niewykonanie zobowiązania podjętego przez właściciela stoczni kosztowałoby land około 230 milionów euro. W przypadku jego niewypłacalności nieuchronna stanie się likwidacja funkcjonujących obecnie około 2800 miejsc pracy w stoczniach. Środowisko przemysłowe landu reprezentowane przez IG Metall widzi alternatywę dla ewentualnego upadku stoczni w takich obszarach, jak projekty dla morskiej energetyki wiatrowej lub kontrakty zbrojeniowe dla marynarki wojennej.

rel (Tomasz Augustyn / Instytut Studiów Regionalnych)

Fot., rys.: MV Wetften 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6434 3.717
EUR 4.2267 4.3121
CHF 4.4994 4.5902
GBP 4.9592 5.0594