Rybołówstwo

Podczas konferencji w Kopenhadze zastępca ministra transportu Rosji Wiktor Clerks oświadczył, że kodeks polarny będzie trudny w stosowaniu, jeśli nie niemożliwy, a także szkodliwy dla żeglugi. Według niego, trudności w wypełnieniu warunków, jakie zakłada kodeks, będą miały małe statki operujące na wodach objętych nowymi przepisami.

Zdaniem wiceministra, kodeks nie określa też liczby lodołamaczy, jakie mogą operować w rejonie Arktyki. Uważa on, że wody należące do państw powinny być zwolnione z takich limitów, podobnie jak okręty wojenne.

Sprawa odnosi się do przyjętych w końcu listopada przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), Agendę ONZ, założeń międzynarodowego kodeksu dla statków działających na wodach polarnych, zwanego w skrócie kodeksem polarnym (Polar Code) i odpowiednich poprawek do międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS).

Kodeks ten ma chronić załogi i pasażerów oraz statki, operujące na wodach Arktyki i Antarktydy, co uważane jest za krok milowy, normujący żeglugę na akwenach wokół obu biegunów. Jego obszar normuje również sprawy, ujęte w międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL).

Kodeks obejmuje pełen zakres działalności morskiej i uwzględnia potencjalne zagrożenia dla rejonów polarnych, w tym dla lodowców i lodu. Określa wymagania funkcjonalne dotyczące konstrukcji statków, budownictwa, wyposażenia statków, operacji, szkolenia załóg, poszukiwania i akcji ratunkowych, a także różne aspekty ochrony środowiska.

Przewidywany termin wejścia w życie zmian konwencji SOLAS nastąpi 1 stycznia 2017 r. Statki zbudowane przed tym dniem będą zobowiązane do spełnienia wymogów określonych w kodeksie, poprzez odpowiednią ich modernizację, ale nie później niż do 1 stycznia 2018 r.   

IMO spodziewa się przyjęcia Polar Code i skojarzonej z nim konwencji MARPOL podczas swojej następnej sesji w maju 2015 r.

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter