W norweskiej gminie Sauda stanie zakład produkcji amoniaku ze źródeł odnawialnych, zasilany lokalną energią wodną. Niedawno zatwierdzono plan zagospodarowania przestrzennego dla zakładu Iverson. Inwestycja niemieckiej spółki Hy2gen Nordic to krok milowy w kierunku dekarbonizacji żeglugi i rozwoju gospodarki wodorowej.
Hy2gen Nordic, spółka zależna niemieckiej grupy Hy2gen, uzyskała kluczową zgodę planistyczną dla projektu Iverson eFuels, zlokalizowanego w przemysłowej strefie Birkeland w Saudzie (region Rogaland). Według firmy, decyzja rady miejskiej stanowi ważny fundament pod budowę nowej gałęzi przemysłu w Norwegii – produkcji odnawialnego amoniaku, który ma odegrać wiodącą rolę w dekarbonizacji transportu morskiego.
– To kluczowy krok naprzód dla projektu i początek nowego rozdziału w rozwoju przemysłu w Saudzie. Cieszymy się na dalszą współpracę z gminą, lokalnymi firmami i społecznością – skomentowała Hege Økland, prezes Iverson eFuels i dyrektor zarządzająca Hy2gen Nordic.
Technologia i wpływ na klimat
Zakład ma być wyposażony w jednostkę elektrolizy o mocy 270 MW, zasilaną energią wodną z lokalnych źródeł. W procesie elektrolizy produkowany będzie zielony wodór, który następnie posłuży do syntezy amoniaku. Według wyliczeń Hy2gen, projekt pozwoli na uniknięcie emisji blisko 3 mln ton CO₂ w ciągu pierwszych dziesięciu lat działalności.
Odnawialny amoniak znajduje zastosowanie przede wszystkim w transporcie morskim, gdzie tradycyjne paliwa żeglugowe generują wysoką emisję gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń. W perspektywie kilku lat może się on stać się jednym z głównych alternatywnych paliw dla statków oceanicznych, co wpisuje się w strategię dekarbonizacji sektora morskiego ustaloną przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO).
Efekty gospodarcze dla regionu
Projekt Iverson ma także wyraźny wymiar lokalny. Hy2gen szacuje, że podczas budowy zakładu pracę znajdzie ponad 300 osób, a po jego uruchomieniu powstanie 50–60 stałych etatów. Oprócz tego inwestycja wygeneruje setki pośrednich miejsc pracy w firmach usługowych, logistyce i lokalnym łańcuchu dostaw.
Władze regionalne podkreślają, że projekt wspiera strategię Rady Hrabstwa Rogaland, zakładającą rozwój przemysłu niskoemisyjnego. Norwegia, która opiera swoją energetykę na hydroenergetyce, widzi w tego typu inwestycjach szansę na budowanie nowych przewag konkurencyjnych w erze transformacji energetycznej.
Mateusz Gibała
