Prawo, polityka

Inicjatywa ustawodawcza Prezydenta RP „Tak! Dla Polskich Portów” zobowiązuje rząd do szeregu przedsięwzięć inwestycyjnych niezbędnych do zabezpieczenia interesów gospodarczych i strategicznych Polski. Karol Nawrocki podpisał projekt podczas wizyty w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni.

- Morze Bałtyckie jest wielkim potencjałem państwa polskiego – gospodarczym, militarnym, wojskowym. Choć jest także wielkim wyzwaniem w zakresie bezpieczeństwa państwa polskiego – wskazywał Karol Nawrocki.

Prezydent podkreślił, że projekt, który trafi do parlamentu to kolejne wypełnianie zobowiązań z kampanii wyborczej. Zaznaczył, że jego plan 21 postulatów będzie konsekwentnie realizowany z pełną determinacją przez najbliższe 5 lat.

- I tak jak w czasie kampanii wyborczej mówiłem: 'Tak! Dla CPK' – ten projekt ustawy jest już w pracach legislacyjnych polskiego Sejmu – tak samo głośno dzisiaj z Gdyni mówię: 'Tak! Dla polskich portów', więc jest to kolejny punkt, który będę realizował jako Prezydent RP – akcentował.

Karol Nawrocki powiedział, że projekt „Tak! Dla Polskich Portów”, to próba strategicznego, szerokiego spojrzenia na polską gospodarkę morską, na zadania, jakie stają przed państwem polskim. Ale też próba zdyscyplinowania i zobligowania rządu polskiego, aby dokończył inwestycje, które zostały rozpoczęte za czasów Zjednoczonej Prawicy, zmobilizowania, ale też dania możliwości polskiemu rządowi rozwiązywania pewnych problemów, które pojawiają się wokół wielu inwestycji – zaznaczył.

Prezydent zwrócił uwagę, że polskie porty generują 230 tys. miejsc pracy i dają 60 mld zł. wpływów do budżetu państwa. Wskazywał, że rozwój infrastruktury portowej wpływa na bezpieczeństwo energetyczne, a także decyduje o naszym bezpieczeństwie militarnym i współpracy sojuszniczej.

Przedsięwzięcia wskazane w projekcie prezydenckim to:

  1. Budowa głębokowodnego terminala w Świnoujściu
  2. Modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej
  3. Uruchomienie terminala zbożowego w Gdańsku i budowa nowego terminala zbożowego (agroportu) w Szczecinie
  4. Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni
  5. Budowa Drogi Czerwonej w Gdyni
  6. Budowa terminala FSRU na Zatoce Gdańskiej
  7. Budowa głębokowodnego stanowiska przeładunku paliw płynnych w porcie w Gdańsku
  8. Budowa terminala instalacyjnego T5 w Gdańsku
  9. Budowa alternatywnego dojazdu kolejowego do portu w Gdańsku wraz z nowym mostem przez Martwą Wisłę

Bałtycki Terminal Kontenerowy jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i wiodącym terminalem kontenerowym w Polsce – czołowym polskim specjalistycznym terminalem przystosowanym do obsługi ładunków skonteneryzowanych w różnych relacjach transportowych.

Prezydent spotkał się też z żołnierzami z 598. Brygady Transportowej US Army. Formacja ta integruje i synchronizuje strategiczne rozmieszczenie i dystrybucję sił naziemnych w celu przemieszczania, rozmieszczania i utrzymania Sił Zbrojnych na rzecz dowództwa USA w Europie (USEUCOM) i Afryce (USAFRICOM).

W gdyńskim porcie regularnie pojawiają się transporty amerykańskiego sprzętu wojskowego w ramach ćwiczeń i wzmacniania obecności wojsk NATO w regionie.

źródło: KPRP

Zdjęcia: Mikołaj Bujak/KPRP

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter