Zwiększenie efektywności wykorzystania środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej i przyspieszenie modernizacji floty zakłada rządowy projekt nowelizacji ustawy o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, który został we wtorek opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Fundusz ma wspierać armatorów w zakupie, remoncie i modernizacji statków, tak by stały się bardziej konkurencyjne, bezpieczne i przyjazne środowisku.
Jak wskazano w uzasadnieniu, dotychczasowe instrumenty wsparcia były mało atrakcyjne – w latach 2020–2023 nie wykorzystano w pełni puli środków, a liczba umów kredytowych nie przekraczała kilku rocznie.
Projekt przewiduje m.in. uproszczenie procedur, możliwość zabezpieczenia kredytu zastawem na jednostce pływającej, rozszerzenie zakresu umorzeń kredytów, a także wprowadzenie programów wsparcia dla statków z napędzanych paliwami alternatywnymi.
Według projektodawców zmiany przyczynią się do zwiększenia liczby nisko- i zeroemisyjnych jednostek, obniżenia hałasu i emisji spalin oraz podniesienia konkurencyjności sektora żeglugi śródlądowej i stoczni rzecznych.
Jak podano w uzasadnieniu, nowe przepisy pozwolą armatorom ubiegać się o kredyty preferencyjne także na jednostki już zakupione, zmodernizowane lub wyremontowane w ciągu 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o kredyt preferencyjny. Zniesiony zostanie 30 proc. limit środków przeznaczonych na kredyty preferencyjne dla armatorów wykonujących usługi pasażerskie.
Zgodnie z projektem przewidziano także rozszerzenie zakresu umorzeń kredytów i powiązania tego instrumentu z innowacjami m.in. w zakresie ochrony środowiska.
Nowe przepisy mają również usprawnić funkcjonowanie Rady Żeglugi Śródlądowej oraz realizację Planu promocji żeglugi śródlądowej.
Fot. Sławomir Lewandowski /PortalMorski.pl
