Prawo, polityka

Ubezpieczyciel Gard spowodował wstrzymanie eksploatacji najnowszego statku przedsiębiorstwa żeglugowego Havila Kystruten z powodu rosyjskich sankcji, ale te same sankcje uniemożliwiają armatorowi "wykupienie się" z czarteru. To błędne koło.

Norweskiemu armatorowi nie brakuje możliwości finansowych, ale przeszkody prawne uniemożliwiają eksploatację jego najnowszego statku.

Sankcje przeciwko rosyjskiemu podmiotowi finansującemu leasing GTLK Asia zatrzymały prom wycieczkowy Havila Capella o pojemności brutto 15 500 GT (zbudowany w 2021 r.) przy nabrzeżu w norweskim porcie Bergen, gdy ubezpieczyciel Gard odmówił mu ochrony ubezpieczeniowej przed zaplanowanym na Wielkanoc pierwszym rejsem na subsydiowanej przez państwo norweskiej trasie przybrzeżnej.

Wobec zaistniałej sytuacji z nałożeniem sankcji na podmioty rosyjskie, Havila Kystruten zaplanowała "ucieczkę" poprzez zrealizowanie opcji wykupu statku będącego dotąd u norweskiego armatora w czarterze bez załogi (bareboat czarter).

Problem polega na tym, że jakakolwiek płatność związana z takim wykupem, który uwolniłby statek od sankcji, sama również zostałaby objęta sankcjami. Mamy więc błędne koło. Firma chce uciec od leasingu statku od firmy rosyjskiej, ale wykupienie statku od leasingodawcy także jest transakcją zakazaną przez sankcje.

Stawia to norweskiego armatora w podobnej sytuacji jak wielu armatorów na całym świecie, którzy napotykają przeszkody prawne w utrzymaniu swoich rosyjskich powiązań finansowych lub czarterowych, ale jednocześnie także w wycofaniu się z nich.

"Jest to sytuacja bez wyjścia, istny 'paragraf 22' " - potwierdził dyrektor ds. komunikacji w Havila Kystruten, Lasse Vangstein, w rozmowie z serwisem informacyjnym TradeWinds. "Prowadzimy ścisłe konsultacje z władzami i różnymi bankami i mamy nadzieję, że znajdzie się jakieś wyjście z tej sytuacji. Ale refinansowanie statków, których wartość wynosi 100 mln euro, nie jest łatwe jak refinansowanie samochodu".

Cena opcji wykupu statku z leasingu nie została ujawniona. Wcześniej wyszła na jaw informacja o cenie nowo-zbudowanego Havila Capella i każdego z jego trzech statków siostrzanych w tureckiej stoczni Tersan wynosząca 123 mln USD (108 mln euro).

Vangstein nie chciał ujawnić, w rozmowie z serwisem informacyjnym TradeWinds News, czy Havila ma już zapewniony zastępczy podmiot finansujący dla statku Havila Capella lub jego statków siostrzanych, ale powiedział, że firma rozważa kilka rozwiązań, zarówno krótko-, jak i długoterminowych.

Krótkoterminowe finansowanie pozwoliłoby Havila Capella na dotrzymanie zaplanowanego na 23 kwietnia br. kontraktowego terminu wyjścia z portu w Kirkenes w północnej Norwegii, lub kolejnego 11 dni później, w czasie gdy trwają prace nad trwałym rozwiązaniem.

Rosyjska państwowa firma leasingowa GTLK Asia, wraz z GTLK Global i moskiewską spółką macierzystą State Transport Leasing Co (GTLK), została dotknięta sankcjami UE 8 kwietnia, stosunkowo długo po potępionej przez społeczność międzynarodową inwazji Rosji na Ukrainę.

Norwegia, nie będąca członkiem UE, jest również objęta obowiązkiem nałożenia sankcji UE na podmioty rosyjskie i to właśnie podobno skłoniło Gard do wycofania się z ochrony ubezpieczeniowej statku przed planowanym na 14 kwietnia rejsem Havila Capella z Bergen do północnej stacji końcowej tradycyjnej promowo-wycieczkowej linii wzdłuż wybrzeży Norwegii w Kirkenes.

W wyniku decyzji Garda prom będący po części wycieczkowcem, który Havila nazywa najbardziej ekologicznym statkiem pasażerskim na świecie, z największym na świecie pakietem akumulatorów o mocy 6,1 MW, został unieruchomiony. Statek z bateryjnym napędem hybrydowym i LNG zdobył nagrodę "Next Generation Ship" w odbywających się niedawno targach Nor-Shipping.

GTLK był również przewidziany do finansowania kolejnych statków ze stoczni tureckiej Tersan, w tym ukończonego już Havila Castor o pojemności 15 500 GT. Statek jest gotowy do żeglugi, a załoga Havili jest już na miejscu i gotowa do uruchomienia silników statku w momencie, gdy bank nieobjęty sankcjami zapłaci stoczni. Havila nadal ma nadzieję, że uda się odebrać ze stoczni prom Havila Castor i popłynąć nim do Norwegii na czas - przed jego dziewiczym rejsem z Bergen, którego rozpoczęcie zaplanowano na 10 maja.

PBS, z mediów

Fot.: Havila Voyages 

Porty zawinięć na trasie Kystruten
Porty zawinięć na trasie Kystruten

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter