Porty, logistyka

Budowa Morskiego Terminala Przeładunkowego Grupy Orlen przy Rafinerii Gdańskiej postępuje. Na tę chwilę wykonaliśmy ponad 10 tys. m kw. platform roboczych i ponad 6 tys. m kw. dróg technologicznych - przekazała we wtorek spółka NDI, lider konsorcjum będącego wykonawcą budowy.

Jak poinformowała przedstawicielka spółki NDI Magdalena Skorupka-Kaczmarek, projekt inwestycji przy Rafinerii Gdańskiej zakłada budowę około 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. Inwestorem nowego terminala jest Grupa Orlen.

"Na nabrzeżu powstaną dwa stanowiska przeładunkowe - każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Poza tym do wykonania są m.in. budynki, gdzie znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem, a także rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią. Wszelkie prace wykona konsorcjum złożone ze spółek sopockiej Grupy NDI, która jest liderem, oraz Biproraf, BPBM +Projmors+ i Dipl. Ing. Scherzer GmbH. Jak podkreśla generalny wykonawca tego zdania, intensywne roboty prowadzone są jednocześnie na kilku frontach" - podała.

Cytowany w informacji kierownik budowy z Grupy NDI Maciej Klecha przypomniał, że prace na budowie rozpoczęły się w połowie stycznia.

"Na tę chwilę wykonaliśmy ponad 10 tys. m kw. platform roboczych i ponad 6 tys. m kw. dróg technologicznych. Dodatkowo zrealizowaliśmy ponad 50 proc. zakresu związanego z pogrążaniem ścianki szczelnej. Wykonaliśmy również pierwsze pale CFA na pomoście zachodnim. W kolejnych tygodniach rozpoczniemy wykonywanie posadowienia nabrzeża na bazie pali przemieszczeniowych FDP. Równolegle będziemy realizować prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej, ponieważ dostarczyliśmy już 100 proc., czyli ponad 1200 ton potrzebnego do tego materiału" - wyjaśnił kierownik budowy.

Zaznaczono, że generalny wykonawca prac działa w formule "pod klucz".

"Musi zarówno wykonać prace projektowe, jak i zebrać niezbędną dokumentację oraz zrealizować wszystkie roboty budowlano-montażowe w branżach hydrotechnicznej, budowlanej, konstrukcyjno-budowlanej, sanitarnej, mechanicznej, elektrycznej, automatycznej, teletechnicznej oraz drogowej. W zakresie jego obowiązków jest też dostarczenie wszelkich materiałów i urządzeń, przeprowadzenie wszystkich niezbędnych testów i prób, a także zapewnienie szkoleń personelu operacyjnego. Dodatkowo został opcjonalnie zobligowany, by zaprojektować, dostarczyć i zamontować podporę pneumatyczną, układy pomiarowe, opomiarowanie pomp przeciwpożarowych czy rurociągów RMD w przypadku, gdy inwestor podejmie stosowne decyzji" – przekazała Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

"Jak podkreśla inwestor, Grupa Orlen, docelowe moce przeładunkowe morskiego terminala zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść nawet do 2 mln ton produktów rocznie. Realizacja inwestycji poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw oraz transportu produktów powstających w rafinerii w Gdańsku. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, bo to właśnie tą drogą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi" - dodała przedstawicielka NDI.

Generalny wykonawca Morskiego Terminala Przeładunkowego Grupy Orlen przy Rafinerii Gdańskiej ma 24 miesiące na realizację inwestycji i 6 miesięcy na wykonanie wraz z zamawiającym wszelkich prób.

Dariusz Sokolnik  

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0211 4.1023
EUR 4.2758 4.3622
CHF 4.4105 4.4997
GBP 4.9503 5.0503

Newsletter