Offshore

Lotos Petrobaltic z Orlenem i Grupą Azoty pracują nad projektem spławiania Wisłą dwutlenku węgla do wyrobisk na dnie Bałtyku, a następnie, w dłuższej pespektywie, nad produkcją z CO2 paliw syntetycznych w nowo powstałym zakładzie w Elblągu - poinformowały we wtorek spółki.

"Zastanawiamy się nad udrożnieniem Wisły i nad spławianiem Wisłą dwutlenku węgla. Dokładnie takie mamy w tej chwili przymiarki i takie prace na dzień dzisiejszy idą" - powiedział we wtorek podczas XIX Międzynarodowej Konferencji Nafta i Gaz członek zarządu PKN Orlen Józef Węgrecki. Wyjaśnił, że dwutlenek węgla byłby wykorzystywany w przyszłości do produkcji węglowodorów, paliw syntetycznych. "Myślimy o budowie instalacji paliw syntetycznych w Elblągu. Ale to jest jeszcze +kierunek wyprzedzający+" - poinformował Węgrecki. Dodał, że wychwytywanie CO2 jest technologią bardzo starą. "Tylko nie ma co z tym zrobić. Dlatego my jako Orlen oprócz współpracy z Lotos Petrobaltic rozmawiamy jeszcze z magazynowaniu dwutlenku węgla na Szelfie Norweskim. Mam nadzieje, że uda się doprowadzić do tego, że będziemy to robić w Polsce na Bałtyku. Bo jest to w interesie Petrobaltic i nas" - podkreślił Węgrecki.

Prezes Lotos Petrobaltic Grzegorz Strzelczyk poinformował natomiast, że spółka od dwóch lat przygotowuje nową strategię. "Chcemy przekształcić tak jak przekształcały się zachodnie koncerny, np. Orsted" - wyjaśnił. "W 2024-2025, w zależności od czynników makro, będziemy podejmowali decyzje o likwidacji złoża B3 (złoże ropy naftowej na Bałtyku - PAP), ale ten obiekt geologiczny jeszcze w przyszłym roku chcemy wykorzystać doświadczalnie jako magazyn dwutlenku węgla. Bardzo ściśle współpracujemy z PKN Orlen, z Grupą Azoty, która też ma już praktycznie pełny wychwyt dwutlenku węgla na swoich instalacjach" - poinformował Strzelczyk.

Dodał, że bardzo zaangażowane w ten proces (PAP - magazynowania CO2) jest Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Szef Lotos Petrobaltic zwrócił uwagę, że należy zmienić przepisy prawa geologicznego i górniczego, które w dzisiejszym kształcie nie pozwala na magazynowanie dwutlenku węgla. "Mamy zapewnienie ministerstwa, że do końca roku te zmiany legislacyjne nastąpią" - przekazał.

Strzelczyk dodał, że jest jeszcze drugi problem.

"Z Orlenem pracujemy nad tą koncepcją transportu dwutlenku węgla z zakładów w Płocku przez Wisłę do któregoś z portów, rozważamy również Elbląg. Tego Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) nie widzi i nie pozwala nam na rozliczenie ETS (unijny system handlu uprawnieniami do emisji - PAP). Jeśli to się nie zmieni, to tacy emitenci jak Azoty, Orlen czy Lotos, chemia ciężka, energetyka konwencjonalna, przemysł cementowy, nie będą mogli skorzystać z tego. W Norwegii i Wielkiej Brytanii takie projekty funkcjonują" - zastrzegł.

Prezes Petrobaltic wyjaśnił, że chodzi o to by emitenci mieli możliwość odliczania magazynowania dwutlenku węgla od opłat za emisję dwutlenku węgla. "Tutaj KOBiZE, rozliczający zielone certyfikaty bardzo się usztywnił i interpretuje literalnie, jeden do jednego unijne przepisy w ten sposób, że dwutlenek węgla może być przesyłany tylko systemem rurociągów" - podkreślił.

Strzelczyk zapewnił, że spółka nie "porzuca całkowicie węglowodorów".

"Pracując w biznesie naftowo-gazowym, chcemy rozwijać równolegle działalność magazynowania dwutlenku węgla, która może przedłużyć działalności energetyki konwencjonalnej, to jest dla nich szansa, ale przede wszystkim dla zakładów chemii ciężkiej, takich jak petrochemia w Płocku, Grupa Azoty, wreszcie Grupa Lotos" - wyjaśnił.

Petrobaltic powołując się na wyliczenia Państwowego Instytutu Geologicznego informował pod koniec kwietnia br., że potencjał magazynowy Bałtyku to 1 mld ton dwutlenku węgla. Złoże B3 ma przy tym potencjał ok. 5 mln ton. Dwutlenek węgla w fazie ciekłej statek podaje rurociągiem na platformę, gdzie gaz jest osuszany, dodatkowo podgrzewany i zatłaczany do złoża. Dzięki temu podnosi się ciśnienie w złożu i można wydobyć więcej węglowodorów. Po zakończeniu wydobycia pozostaje puste złoże, które można zapełnić CO2. 

Anna Bytniewska

Grafika: PBS / PortalMorski.pl

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter