Inne

Tradycyjnie, jak co roku, dokonujemy przeglądu światowej aktywności w budowie i zamówieniach nowych statków na świecie. W poprzednim wydaniu magazynu Polska na Morzu przyjrzeliśmy się ogólniejszym wskaźnikom wyznaczającym jej stan w roku 2022, a tym razem zajmiemy się sytuacją w poszczególnych, wiodących w budownictwie okrętowym, krajach.

Budownictwo okrętowe w Chinach

Po raz pierwszy w historii, w 2022 roku Chiny przekroczyły symboliczną poprzeczkę posiadania 50 proc. (łącznej nośności) światowego portfela zamówień. Potwierdza to ich dominację w światowym przemyśle okrętowym z portfelem zamówień na poziomie 121,3 mln ton (50,3 proc. udziału w rynku) na koniec 2022 r.

Chiny zajęły pierwsze miejsce w segmencie masowców z 18,3 mln ton łącznej nośności (67 proc.) wobec 7,7 mln ton (28 proc.) przypadających Japonii, pierwsze miejsce w segmencie kontenerowców z 17,7 mln ton (58 proc.) wobec 10,7 mln ton (35 proc.) dla Korei. Nawet w segmencie tankowców, któremu tradycyjnie przewodziła Korea, tym razem prowadziły Chiny z wynikiem 3,9 mln ton (44 proc.) wobec 2,0 mln ton (23 proc.) przypadających Korei.

Było to znaczące osiągnięcie, biorąc pod uwagę, że granice tego kraju były w większości zamknięte w okresie od 2020 r. do końca 2022 r., a kontrakty negocjowano głównie za pomocą wideo rozmów. W ubiegłym roku całkowita produkcja chińskiego przemysłu okrętowego nieznacznie tylko spadła - z 40,8 mln ton do 36,7 mln ton, odzwierciedlając niską aktywność w zakresie zamówień w 2020 r.

Stosunek zamówień do rocznej produkcji osiągnął rekordowy poziom 3,3 wobec 2,7 w 2021 r., podkreślając tym samym, że większość chińskich stoczni jest całkowicie zapełniona na najbliższe trzy lata i dlatego nie proponuje terminów dostaw wcześniejszych niż w 2026 r. (ponad trzy lata od podpisania kontraktu, a w niektórych przypadkach nawet cztery).

Cztery największe stocznie chińskie

Cztery największe chińskie grupy stoczniowe umocniły swoje pozycje w 2022 r., ponieważ China State Shipbuilding Corporation, Cosco Shipping Heavy Industry, Yangzijiang i New Times Shipyard obejmowały razem na koniec roku 77 proc. (wcześniej 75 proc.) chińskiego portfela zamówień. Tymczasem ich łączny udział w globalnym portfelu zamówień wzrósł nieznacznie z 36 proc. w 2021 r. do 39 proc.

China State Shipbuilding Corporation (CSSC) pozostaje numerem jeden wśród grup stoczniowych na świecie, posiadając 42 proc. chińskiego portfela zamówień i 21 proc. globalnego portfela zamówień. CSSC pozyskała nowe zamówienia obejmujące 22,5 mln ton łącznej nośności w 2022 r., około 60 proc. więcej niż największa koreańska grupa HHI, która zabezpieczyła sobie 14,3 mln ton.

Cosco Shipping Heavy Industry (CHI) jest drugą największą grupą stoczniową w Chinach, posiadającą 15 proc. chińskiego portfela zamówień oraz trzecią (w zeszłym roku CHI było czwarte) największą grupą stoczniową globalnie, posiadając 7 proc. światowego portfela zamówień. W 2022 r. grupa CHI pozyskała nowe zamówienia o łącznej nośności 8,2 mln ton, nieco poniżej 8,7 mln ton zdobytych w 2021 r.

Na trzecim i czwartym miejscu znajdują się Yangzijiang (YZJ) i New Times Shipyard (NTS), dwie największe prywatne stocznie w Chinach z portfelem zamówień wynoszącym - odpowiednio około 14,7 mln i 10,7 mln ton. Plasuje je to na szóstym (wcześniej 7.) i ósmym miejscu na świecie. Obydwie firmy zapewniły sobie w ubiegłym roku około 4,4 mln ton nowych zamówień, co stanowi około 5 proc. zamówień światowych.

(...)

Piotr B. Stareńczak

Cały artykuł można przeczytać w 54. numerze miesięcznika POLSKA NA MORZU dostępnym w punktach Empik i Salonikach Prasowych, w centrach handlowych i na dworcach. Wejdź na www.polskanamorzu.pl i zamów prenumeratę.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter