Inne

Pierwszy dzień 5. Międzynarodowego Kongresu Morskiego za nami. Organizatorzy wydarzenia, w tym Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - mieli zaszczyt gościć znamienitych gości. W oficjalnej inauguracji wydarzenia wzięła udział Premier Beata Szydło.

- Przemysł stoczniowy to nie tylko ważny dział gospodarki, to symbol przemian, symbol polskiej niepodległości. Rozwój gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej to jeden z priorytetów mojego rządu. Podejmowane przez nas działania mają szerszy kontekst, jakim jest bezpieczeństwo naszego kraju - podkreśliła w swoim wystąpieniu Beata Szydło.

Minister Marek Gróbarczyk po raz kolejny w swoim wystąpieniu podkreślił jak ważne jest użeglownienie polskich rzek. - Ratyfikowana na początku roku Konwencja AGN, zobowiązuje nas do rozwoju polskich rzek i uzyskania IV klasy ich żeglowności. Bardzo ważnym elementem planu jest przystąpienie do studium wykonalności, w celu uzyskania odpowiedniej klasy żeglowności. Ponadto wydarzenie obfitowało w wiele zagadnień związanych z branżą morską. Panele dyskusyjne odbywały się w 4 oddzielnych blokach:

Żegluga, porty i stocznie;

Edukacja i innowacje;

Prawo, finanse i bezpieczeństwo;

Rybołówstwo i ekologia.

Blok I: Żegluga, porty i stocznie

Podczas panelu dyskutowano nad szansami i zagrożeniami dla gospodarki rybnej w kontekście planów rozwoju żeglugi śródlądowej. Na koniec określono rozwiązania istniejących zagrożeń, zwłaszcza w przypadku minimalizowania oddziaływania stopni wodnych i elektrowni wodnych.

Kolejną debatę rozpoczęła prezentacja na temat aktualnej kondycji dróg wodnych śródlądowych i miejsca transportu wodnego śródlądowego w systemie transportowym kraju. Podczas dyskusji podkreślono, że projekt Rozwój sektora żeglugi śródlądowej został ujęty w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jako jeden z projektów strategicznych. Eksperci zaznaczyli, że dla włączenia tego sektora transportu do systemu transportowego kraju koniecznie jest, poza determinacją polityczną, przygotowanie dobrych programów inwestycyjnych.

W trakcie debaty ph. „Rzeka w biznesie” omówiono korzyści płynące z zagospodarowania rzeki Wisły. Podkreślono, jak ważną rolę w rozwoju żeglugi śródlądowej powinien pełnić sektor prywatny. Kluczowym elementem w tym aspekcie jest odpowiednia promocja transportu wodnego, zachęcająca podmioty sektora prywatnego potencjalnie zainteresowane inwestycjami w żegludze śródlądowej i zwiększająca świadomość społeczna. Na koniec został pokazany film promocyjny z „rejsu kontenerowego”. Przedstawiono także szanse i zagrożenia rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Szwecji.

Blok dedykowany żegludze śródlądowej rozpoczęła dyskusja przedstawicieli europejskich organizacji związanych z transportem wodnym śródlądowym. Eksperci zgodnie podkreślili, że najważniejsze dla tego sektora transportu jest długoterminowe wsparcie polityczne dla planów rozwoju oraz podjęcie współpracy zarówno na poziomie regionalnym jak i transgranicznym. Istotne jest także zapewnienie odpowiedniego mechanizmu finansowania dla projektów inwestycyjnych.

Blok III: Prawo, finanse, bezpieczeństwo

Paweł Brzezicki - zarządca komisaryczny Polskiej Żeglugi Morskiej - podczas dyskusji na temat finansowania przedsięwzięć żeglugowych oraz produkcji stoczniowej zwrócił uwagę na model finansowania działalności stoczniowej.W trakcie pierwszej debaty skupiono się na tematyce związanej z rozwojem przemysłu stoczniowego. Konrad Konefał - prezes MS TFI MARS - zwrócił uwagę na konieczność zapewnienia stałej bazy konstrukcyjno-remontowej dla marynarki jako gwarant bezpieczeństwa, poprzez zlecenie budowy i remontów w trybie bezpieczeństwa państwa.

Blok IV: Rybołówstwo i ekologia  

Pierwszy wykład szczegółowo odniósł się analizy Morza Bałtyckiego i jego zlewni, uwzględniający zarówno skutki zmian klimatycznych, jak również tych powstałych na skutek działalności człowieka.

Dr Piotr Margoński przedstawiał, iż obserwowane w ostatnich latach zmiany środowiska Morza Bałtyckiego oddziałują bezpośrednio lub pośrednio (np. poprzez dostępność i „jakość” zasobów pokarmowych) na przeżywalność, kondycję i rozmieszczenie zasobów ryb. Stwierdzał, że chociaż możemy bezpośrednio zarządzać działalnością człowieka (choć znaczące zmiany w tym zakresie są długotrwałe i kosztowne), to na obserwowane zmiany klimatu, w skali krótko-okresowej, już nie mamy bezpośredniego wpływu. Jednak znając ich oddziaływanie na ryby jesteśmy w stanie uwzględnić także ich pozytywne lub negatywne skutki w rekomendacjach dotyczących zarządzania.

Kolejnym podjętym tematem było funkcjonowanie ekosystemu bałtyckiego w zmiennych warunkach klimatycznych i rosnącej antropopresji. Dr Emil Kuzebski z Morskiego Instytutu Rybackiego, mimo znacznej - o niemal połowę, redukcji liczby statków rybackich, w ostatnich latach wartość wyładunków ryb bałtyckich przewyższa osiągane wyniki sprzed 2004 r. Widoczny wzrost efektywności połowów nie dotyczy jednak całej branży.

W niekorzystnej sytuacji, z uwagi na zmiany środowiskowe Morza Bałtyckiego, znajduje się rybołówstwo łodziowe oraz statki utrzymujące się z połowów dorszy. Stąd, wykładowca  sugerował aby dostępną pomoc w ramach programu operacyjnego Rybactwo i Morze 2014-2020,  tak adresować, aby w szczególności rozwiązać problemy tego sektora rybołówstwa.  Podkreślił z drugiej strony bardzo dobrą kondycję zasobów ryb pelagicznych (szproty i śledzie) oraz ich wysokie ceny, które sprawiają, że polskie rybołówstwo bałtyckie w coraz większym stopniu specjalizuje się w połowach tych ryb. Dodał, że obserwowana zmiana strategii połowowych powoduje wzrost liczebności statków rybackich w segmentach ukierunkowanych na połowy ryb pelagicznych.

rel (MGMIŻŚ)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8901 3.9687
EUR 4.2231 4.3085
CHF 4.2955 4.3823
GBP 4.9204 5.0198

Newsletter