Bezpieczeństwo

Estońska firma Baltic Workboats (BWB) będzie przewodzić pracom nad rozwojem prototypowego półautonomicznego okrętu wojennego, w którego budowie weźmie udział osiem innych państw, w tym Polska - poinformowała w poniedziałek telewizja ERR.

"Plan dotyczy półautonomicznego statku ze zmniejszoną załogą i możliwością zdalnego sterowania ze stacji kontrolnej" - powiedział przedstawiciel BWB Ahto Parl.

Czteroletni projekt, to ogólnoeuropejskie przedsięwzięcie pod przewodnictwem Estonii, do którego dołączyło osiem innych krajów: Belgia, Dania, Francja, Polska, Holandia, Norwegia, Hiszpania i Szwecja.

Na konsorcjum EUROGUARD składają się następujące firmy i instytucje:

  • Baltic Workboats AS (Coordinator)
  • Aircraft Development and Systems Engineering (ADSE) BV
  • Akademia Marynarki Wojennej (eng. Polish Naval Academy)
  • Damen Schelde Naval Shipbuilding B.V.
  • dotOcean N.V.
  • Elettronica SPA
  • Fincantieri
  • Kongsberg Maritime
  • Leonard
  • Marduk Technologies
  • Naval Group Belgium
  • Naval Group SA
  • Navantia S.A., S.M.E.
  • Nederlandse Organisatie voor toegepastnatuurwetenschappelijk onderzoek (TNO)
  • Odense Maritime Technology
  • Osrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej SA
  • RHEA System BV
  • Safran Electronics & Defense
  • SH Defence
  • SSPA Sweden AB
  • Stichting Maritiem Research Instituut Nederland
  • Technische Universiteit Delft
  • Thales DMS France SAS

Komisja Europejska jako klient będzie musiała zaakceptować stworzony prototyp, zanim firmy przystąpią do jego produkcji - zaznaczyła ERR.

Projekt wyceniono na 95 mln euro, z czego 30 mln będzie pochodzić od zaangażowanych krajów i uczestniczących w badaniach firm z sektora prywatnego. Pozostała część środków pochodzi z projektu Komisji Europejskiej EUROGUARD, finansowanego przez Europejski Fundusz Obronny.

Czteroletni projekt, rozpoczęty w styczniu, składa się z trzech faz: opracowania nowej architektury jednostki pływającej (GENSA), stworzenia i przetestowania fizycznego prototypu do końca 2027 roku oraz opracowania danych skoncentrowanej architektury autonomicznego okrętu.

"Prototyp z pewnością będzie wymagał dalszego rozwoju, ale im bliżej będziemy osiągnięcia konkurencyjnego i kompleksowego wyniku pod względem militarnym, technicznym i ekonomicznym, tym bardziej realny będzie ten projekt" - zauważył Ats Janno, kierownik biura projektowego w estońskim Centrum Inwestycji Obronnych. "To istotny krok w kierunku przyszłości flot wojennych" - dodał.

Stocznia Baltic Workboats znana jest w Polsce m.in. z dostaw nowoczesnych łodzi pilotowych Pilot 61 i Pilot 65 dla Szczecin Pilot Sp. z o.o.

Z Tallina Jakub Bawołek (PAP); PBS (PortalMorski.pl)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter